تاریخ : Mon 29 Jul 2024 - 11:55
کد خبر : 193501
سرویس خبری : جهان شهر

چرا صهیونیست‌ها می‌خواهند جبهه شمالی را فعال کنند؟

نمایش بنی‌اسرائیلی برای بقا؛

چرا صهیونیست‌ها می‌خواهند جبهه شمالی را فعال کنند؟

یک حمله ناشناخته و پرتلفات، در گرم‌ترین روزهای سال، التهابات غرب آسیا را افزایش داده است. روز شنبه روستای بزرگ مجدل‌الشمس در بلندی‌های اشغالی جولان مورد حمله موشکی قرار گرفت. 

فرهیختگان: موشکی که گفته می‌شود در یک زمین فوتبال به زمین نشست، باعث کشته شدن 12 کودک و نوجوان شد. رژیم‌صهیونیستی بلافاصله این حادثه را به حزب‌الله لبنان نسبت داد اما مقامات عالی‌رتبه حزب و دولت لبنان انتساب این حمله به مقاومت را تکذیب کرده‌اند.

رژیم ادعا می‌کند موشک فلق-1 ساخت ایران که در اختیار نیروهای حزب‌الله لبنان بوده، فاجعه مجدل‌الشمس را آفریده است. با این حال هنوز مشخص نیست چگونه این موشک با کلاهک سنگین خود تخریبی قابل توجه و چاله‌ای قابل اعتنا ایجاد نکرده و تنها 12 کشته گرفته است.

رسانه‌ها به نقل از ساکنان منطقه گزارش کرده‌اند، این موشک رهگیر سامانه پدافند رژیم بوده که در داخل ورزشگاه فوتبال روستا فرود آمده است. کلاهک موشک‌های پدافندی به دلیل نیاز به سرعت عمل و قدرت مانور بالا بسیار سبک‌تر از موشک‌های زمین به زمین هستند. از سوی دیگر کلاهک موشک‌های رهگیر حاوی قطعات ترکش شونده‌اند تا پس از انفجار کلاهک، شانس ساقط کردن هدف هوایی را افزایش دهند. مختصات اتفاقی که در ورزشگاه مجدل‌الشمس رخ داده، بسیار شبیه به انفجار موشک سامانه‌های پدافند هوایی است. 

موشکی با کلاهکی سبک که مواد منفجره کم، اما قطعات ترکش‌شونده بسیاری دارد. این موشک تخریب کمی دارد، چاله‌ای بر اثر انفجار به‌جا نمی‌گذارد اما با ترکش‌های بسیار جان هر جانداری را در شعاع قابل توجهی از محل برخورد، می‌گیرد. با این حال مساله پیچیده‌تر از اشتباه سامانه پدافند هوایی رژیم است.

گمانه‌زنی‌ها بیشتر به سمت طراحی یک توطئه متمایلند. صهیونیست‌ها اشتباه سامانه پدافند هوایی را طراحی کرده‌اند یا با اقدامی دیگر، باعث کشتار مجدل‌الشمس شده‌اند. جالب آنکه صهیونیست‌ها در این طراحی خون یهودیان را به زمین نریخته و به جای آن ساکنان عرب منطقه را قربانی کرده‌اند. 

تمام کشته‌شدگان، کودکان دروزی ساکن مجدل‌الشمس در ارتفاعات جولان اشغالی بودند و در میان قربانیان حتی نام یک شهرک‌نشین صهیونیست به چشم نمی‌خورد. جالب آنکه دولت نتانیاهو در توطئه خود به جای قربانی کردن شهرک‌نشینان صهیونیست تصمیم گرفته تمام قربانیان را به دروزی‌ها اختصاص دهد؛ اقدامی که هم خون یهودیان را حفظ کرده و هم می‌تواند به ابزاری برای ایجاد اختلاف در منطقه تبدیل شود.

در همین راستا احمد دراوشه، خبرنگار تلویزیون العربی در قدس اشغالی، گزارش کرده که تمام دروزی‌های ساکن مجدل‌الشمس جولان اشغالی، صاحب هویت سوری هستند و پس از اشغال این بخش از خاک سوریه توسط صهیونیست‌ها از دریافت اوراق هویتی رژیم خودداری کرده‌اند. 

رابطه حزب‌الله با جامعه دروزی در سوریه و لبنان قوی و برای این حزب اهمیت زیادی دارند. حزب‌الله در سوریه در اطراف مناطقی که جامعه دروزی در آن زندگی می‌کنند، فعال است. این رابطه در طول زمان با دست‌اندازهای زیادی نیز روبه‌رو شده است، زیرا این دو گروه در لبنان و سوریه از نظر نظامی، سیاسی و حتی ایدئولوژیک درگیر شده‌اند.

دروزی‌ها نیز مانند همه فرقه‌ها بین طرفداران حزب‌الله و مخالفان لبنان و سوریه تقسیم شده‌اند. در داخل اسرائیل دروزی‌ها به‌طور فعال در ارتش اسرائیل شرکت می‌کنند. حسن رباح، مسئول امنیت روستای دروزی هورفیش که هفت هزار نفر جمعیت دارد، می‌گوید حدود ۸۰ درصد مردان در دفاع ملی اسرائیل کار می‌کنند که شامل نهادهایی مانند ارتش، پلیس، سازمانی‌های اطلاعاتی و حتی زندانبانی می‌شود. 

متن کامل گزارش حانیه قاسمیان، خبرنگار گروه جهان‌شهر را در روزنامه بخوانید.