تاریخ : Sun 28 Jul 2024 - 15:17
کد خبر : 193466
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سجاد نوروزی- مدیر پردیس آزادی:

جلوی عقب‌ماندگی و رکود سینما را بگیرید

سجاد نوروزی، مدیر پردیس آزادی گفت: هیچ‌وقت مقوله اکران و تبلیغات آثار سینمایی را مشابه تجربیات روز دنیا پیش نبردیم و برای خودمان یک فرمت خاص اختراع کردیم که بگوییم سینمای ما خاص است و فرق دارد و نتیجه‌اش شده وضعیت بخور و نمیر فعلی که شما از لحاظ مخاطب دچار ریزش هستی، از لحاظ سازوکار اکران عقب‌افتاده و از لحاظ تبلیغات که اصلا ماقبل فعالیت‌های تبلیغاتی کار می‌کنید.

سجاد نوروزی، مدیر پردیس آزادی: ما سازوکار اجرایی، مخاطب‌محوری و اقتصاد هنر را هیچ‌وقت در ایران جدی نگرفتیم. اگر روزی از اقتصاد هنر صحبت کردیم به چیزی مثل بسازبفروشی در هنر روی آوردیم. اقتصاد هنر یک مفهوم چندبعدی و چندوجهی است که یکی از زیرمجموعه‌های آن هم توجه به مساله مخاطب است. درواقع اقتصاد هنر و مخاطب به هم گره خورده و نمی‌توان بدون درنظر گرفتن جایگاه مخاطب در سینما به فکر اقتصاد آن بود.

ما یک چهارچوب اجرایی و فنی برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی در کشور نیاز داریم. این چهارچوب فنی همیشه نادیده گرفته شده آن هم به دلیل اینکه یک مدل محتواگرایی بسته و متناسب با سلیقه جناحی که روی کار است، محورمان شده است. زمانی که اصولگرا بوده، یک سلیقه محتوایی داشته و وقتی اصلاح‌طلب‌ها بودند، یک سلیقه محتوایی دیگر و این سلیقه محتوایی بوده که به سازوکار اجرایی ترجیح داده شده است. مثلا در حوزه سینما ما هیچ‌وقت مساله مخاطب را جدی نگرفتیم و برایمان سوال نشد ریزش مخاطبی که طی این سال‌ها داشتیم به چه علت بوده است.

هیچ‌وقت مقوله اکران و تبلیغات آثار سینمایی را مشابه تجربیات روز دنیا پیش نبردیم و برای خودمان یک فرمت خاص اختراع کردیم که بگوییم سینمای ما خاص است و فرق دارد و نتیجه‌اش شده وضعیت بخور و نمیر فعلی که شما از لحاظ مخاطب دچار ریزش هستی، از لحاظ سازوکار اکران عقب‌افتاده و از لحاظ تبلیغات که اصلا ماقبل فعالیت‌های تبلیغاتی کار می‌کنید. به همه این نکات باید فکر شود. ما در یک دوراهی قرار داریم؛ یا توسعه‌یافتگی و پیشرفت یا عقب‌ماندگی و رکود. باید بین این دو انتخاب کنیم. اگر می‌خواهیم توسعه را انتخاب کنیم ملزومات دارد و با رویکرد فرهنگی 40 سال گذشته به جایی نخواهیم رسید. ما احتیاج به بازنگری سیاست‌ها و روش‌های خودمان داریم.