تاریخ : Sun 28 Jul 2024 - 14:55
کد خبر : 193463
سرویس خبری : سیاست

در  مسائل اقتصادی به واقع‌بینی نیاز داریم

پیمان مولوی، کارشناس:

در مسائل اقتصادی به واقع‌بینی نیاز داریم

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی: رشد اقتصادی ایران به واسطه برقراری تحریم در دهه 90 به طور متوسط بین صفر تا یک درصد بوده است. کسی که می‌گوید کلید حل مشکلات داخلی است، دارد آدرس غلط می‌دهد.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی:  اگر بخواهم بگویم اقتصاد ایران به چه چیزی نیاز دارد، اقتصاد ایران نیازمند سه اقدام اساسی است. اگر این اقدامات دیر یا زود انجام نشود، تبعات آن مثل فرونشست زمین در آینده خودنمایی خواهد کرد. متاسفانه فرونشست زمین را می‌بینیم، اما فرونشست اقتصاد را نمی‌بینیم.

این فرآیند آغاز شده اما به جای قابل مشاهده‌ای خواهد رسید. نکته اول این است که شما نمی‌توانید با تورم، رشد اقتصادی ایجاد کنید. نکته دوم اینکه شما نمی‌توانید با رتبه آزادی اقتصادی ۱۶۰ درآمد سرانه کشور را افزایش دهید. نکته سوم این است که شما نمی‌توانید با رتبه اعتباری بین‌المللی تریپل سی ۷ از ۷ سرمایه خود را حفظ و سرمایه‌گذار خارجی جذب کنید. تا زمانی که این سه مورد حل نشود، توسعه امری شبیه به شوخی است و اگر بتوانیم داشته‌های خود را حفظ کنیم، هنر کردیم.

رشد اقتصادی ایران به واسطه برقراری تحریم در دهه 90 به طور متوسط بین صفر تا یک درصد بوده است. کسی که می‌گوید کلید حل مشکلات داخلی است، دارد آدرس غلط می‌دهد. هزینه مقابله با تحریم برای مردم این بوده که درآمد سرانه هر ایرانی از ۶هزارو۵۰۰ دلار به ۴هزارو۵۰۰ دلار رسیده است. جهان به دنبال توسعه است. هیچ کشوری بدون اقتصاد قوی به امنیت پایدار نرسیده است.