تاریخ : Sun 28 Jul 2024 - 14:37
کد خبر : 193461
سرویس خبری : دانشگاه

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم:

استقلال مالی دانشگاه‌ها محقق شود

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم: در دولت سیزدهم مسیر تکریم اساتید، جایگاه علم و عالم برای آموزش عالی کشور آغاز شد و لازم است این مسیر حتما باقوت ادامه پیدا کند. ما در بحث استقلال مالی دانشگاه‌ها خیلی تلاش کرده‌ایم، متاسفانه مهم‌ترین آسیبی که دانشگاه‌های ما دارند وابستگی مالی به بودجه عمومی و بودجه دولت است.

علی خطیبی، معاون اداری مالی وزارت علوم: مهم‌ترین توصیه و خواهشی که از دولت چهاردهم دارم، حفظ و ارتقای جایگاه علمی کشور است، یعنی در راستای حفظ رتبه علمی و مرجعیت علمی ایران و رشد این جایگاه تلاش کنند.در دولت سیزدهم مسیر تکریم اساتید، جایگاه علم و عالم برای آموزش عالی کشور آغاز شد و لازم است این مسیر حتما باقوت ادامه پیدا کند. ما در بحث استقلال مالی دانشگاه‌ها خیلی تلاش کرده‌ایم، متاسفانه مهم‌ترین آسیبی که دانشگاه‌های ما دارند وابستگی مالی به بودجه عمومی و بودجه دولت است.

اگر بخواهیم روند تحقیقات و پژوهش دانشگاه‌ها به‌خاطر مسائل مالی متوقف نشود، طبیعتا باید دانشگاه‌هایمان استقلال مالی داشته باشند. استقلال مالی دانشگاه‌ها زمانی محقق می‌شود که دانشگاه از محل فروش تحقیقات و پژوهش و فناوری درآمد داشته باشد. در این راستا اگر مسیر آغاز شده، ادامه پیدا کند هم استقلال مالی دانشگاه حفظ می‌شود، هم وابستگی به بودجه عمومی کم شده و درنهایت هم رشد علمی و رشد فناوری را شاهد خواهیم بود.نکته دیگر درخصوص خوابگاه‌های متاهلی است.

نهضت ساخت خوابگاه متاهلی را در دولت سیزدهم شروع کرده‌ایم که الان در نیمه‌راه است. به‌طوری‌که 6 هزار واحد خوابگاه متاهل نیمه‌کاره داریم که اگر کامل شوند در نگه‌داشت نخبگان داخل کشور خصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی نقش موثری را ایفا خواهد کرد. موضوع بعدی مسکن دانشگاهیان، خصوصا برای جوانان عضو هیات‌علمی و اساتید جوان است که مشکل مسکن دارند. براساس قانون نهضت ملی مسکن و اهتمام دولت سیزدهم از ظرفیت اراضی مازاد دانشگاه‌ها برای ساخت مسکن استفاده کرده‌ایم که این هم نیمه‌راه است و باید در آینده کامل شود.موضوع دیگر را نیز باید حقوق و دستمزد اساتید دانست؛ قطعا این مساله نیز با استقلال دانشگاه‌ها برطرف می‌شود.

اگر درآمد اختصاصی دانشگاهی از محل فروش تحقیق و پژوهش زیاد شود، قسمتی از این درآمد عایدی اعضای هیات‌علمی خواهد بود. اینجا دیگر صحبت حقوق نیست و ارقام، ارقام قراردادی است. منتها برای رسیدن به آن نقطه باید دانشگاه به بلوغ فناوری و نوآوری برسد تا بتواند تحقیقات و پژوهش را هدفمند کند. درصورتی‌که این مساله محقق شود، تحقیقات و پژوهش در راستای حل نیازهای جامعه و صنایع خواهد بود و صنعت خریدار این تحقیقات می‌شود؛ در چنین شرایطی پرداخت حقوق به اساتید به شکل فعلی دیگر معنی نخواهد داشت.