تاریخ : Sun 28 Jul 2024 - 13:00
کد خبر : 193451
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

نگاه سلیقه‌ای به فرهنگ را حذف کنید

اکبر نبوی، پژوهشگر فرهنگی:

نگاه سلیقه‌ای به فرهنگ را حذف کنید

اکبر نبوی، پژوهشگر فرهنگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» بیان کرد: حوزه فرهنگ قوانین خشک حوزه‌های صنعتی بازرگانی را نمی‌طلبد، اما در‌عین‌حال یک‌سری چهارچوب در راستای منافع ملی دارد یعنی منطقه فراغت در حوزه فرهنگ به لحاظ قانون باید وسیع‌تر از سایر حوزه‌ها باشد.

اکبر نبوی- پژوهشگر فرهنگی: مهم‌ترین چالشی که خانواده فرهنگ و هنر با آن روبه‌رو است مساله قانونمندی در ارتباط با محصولات تولید شده است. یعنی نوع اعمال مدیریت‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری طی ادوار گذشته با مجموعه‌ای از سلایق همراه بوده و کمتر بارفتارهای مبتنی‌بر یک قانون مشخص روبه‌رو بوده‌ایم.

درحالی‌که حوزه فرهنگ قوانین خشک حوزه‌های صنعتی بازرگانی را نمی‌طلبد، اما در‌عین‌حال یک‌سری چهارچوب در راستای منافع ملی دارد یعنی منطقه فراغت در حوزه فرهنگ به لحاظ قانون باید وسیع‌تر از سایر حوزه‌ها باشد.

دومین موضوع که طی سال‌های گذشته تشدید شده و چهره نامطلوبی از خودش نشان می‌دهد مساله معیشت شمار زیادی از خانواده فرهنگ و هنر است. البته این موضوعی نیست که صرفا گریبان هنرمندان را گرفته باشد و خیلی از هموطنان‌مان گرفتار این ماجرا هستند. متاسفانه یا منابع مناسبی برای کمک نیست یا اینکه این منابع مالی جایی که باید، هزینه نمی‌شود. درواقع شمار اندکی از اعضای این خانواده هستند که مشکلی ندارند. ولی اکثریت اعضا شرایط مطلوبی ندارند.

وزیر ارشاد باید شاکله فرهنگی داشته باشد
سومین چالش که مربوط به سال‌های طولانی است، انتخاب مدیران غلط برای این حوزه است. متاسفانه در دولت‌های مختلف اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند، انگار پیمان نانوشته بدون هماهنگی میان‌شان جاری است، آن هم اینکه مدیر مناسب انتخاب نکنند. یعنی افرادی که به‌عنوان مدیران وزرای فرهنگی می‌آیند تعداد اندکی دل‌مشغولی فرهنگی داشتند.

کسی که می‌آید مدیریت حوزه فرهنگ را قبول کند باید مساله اول و آخرش فرهنگ و هنر باشد. خودش شیفته و شیدای فرهنگ و هنر باشد و البته قدرت مدیریت هم داشته باشد. اگر مدیر شاکله فرهنگی داشته باشد دو مورد اول را می‌تواند برطرف کند و به‌سمتی می‌رود که مقررات را به سود ارتقای فرهنگ و هنر اصلاح کند.