تاریخ : Sat 27 Jul 2024 - 19:54
کد خبر : 193421
سرویس خبری : سیاست

تنفیذهای امام و رهبری

از جماران تا حسینیه امام خمینی(ره)؛

تنفیذهای امام و رهبری

با برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان در روز هفتم مرداد ماه، نظام جمهوری اسلامی ایران تا کنون ۹ رئیس جمهور به خود دیده است.

از زمان تصویب مردمی قانون اساسی در همه پرسی آذر ۱۳۵۸ و سپس برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در بهمن ۱۳۵۸ تا کنون ۱۴ انتخابات برگزار شده که ۴ رئیس جمهور منتخب در سال های ۱۳۵۸، ۱۳۶۰ (۲ انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت محمدعلی رجایی) و ۱۳۶۴ حکم تنفیذ خود را از بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) و ۹ رئیس جمهور (بدون در نظر گرفتن پزشکیان) حکم تنفیذ را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده اند.

فردا دهمین مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد. ضمن اینکه همه مراسمات تنفیذ گذشته با حضور رؤسای جمهور قبلی انجام می شد و این نخستین بار در زمان زعامت حضر آیت الله خامنه ای است که رئیس جمهور پیشین یعنی شهید آیت الله رئیسی حضور فیزیکی ندارد.

مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌کار رسمی رئیس جمهور منتخب، یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط ولی‌فقیه تنفیذ می‌شود.

تنفیذ دارای دو عنصر اصلی است؛ مشروعیت‌بخشی و نظارت بر مشروعیت. گاه، مقامی که اختیاراتی را تفویض می‌کند و مشروعیت می‌دهد، علاوه بر شرایط عام ذکرشده در قانون اساسی، شرط یا شرایط خاصی را که ناشی از شرایط زمان است هم مورد تأکید قرار می‌دهد که این شرط‌ها هم مثل شرط‌های ذکرشده در قانون اساسی، در طول چهار سال، شرط مشروع بودن محسوب می‌شود.