تاریخ : Sat 27 Jul 2024 - 11:26
کد خبر : 193396
سرویس خبری : جهان شهر

دعوت آمریکا از نتانیاهو به چه معناست؟

منتقدان رژیم در طرف درست تاریخ؛

دعوت آمریکا از نتانیاهو به چه معناست؟

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی جنجال و قدرت را با هم دوست دارد. از نظر او جنجال‌آفرینی می‌تواند به تداوم قدرتش کمک کند. در همین راستا بود که او برای دومین‌بار تلاش کرد از طریق کنگره آمریکا دولت مستقر این کشور را به چالش بکشد.

فرهیختگان: سخنرانی چهارشنبه هفته گذشته او در واشنگتن اما تنها توهین به دولت آمریکا نبود، بلکه وی وقیحانه مردم این کشور را نیز مورد حمله لفظی قرار دارد. نخست‌وزیر رژیم سخنان خود مردم آمریکا را به‌دلیل اعتراضات علیه جنگ احمق توصیف و آنها را به دریافت کمک مالی از ایران متهم کرد. 

این مواضع باعث شد جان کربی، سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نسبت به این مواضع واکنش نشان دهد. کربی درخصوص احمق نامیدن معترضان ضدجنگ در آمریکا گفت: «ما از چنین عباراتی استفاده نمی‌کنیم.»

او همچنین تاکید کرد: «ما می‌دانیم که ایران در مواردی سعی کرده دخالت و تفرقه ایجاد کند و از برخی معترضان حمایت کرده است، اما گفتن اینکه همه توسط ایران تامین مالی شده‌اند، «جای تاسف دارد» و انعکاس درستی از واقعیت اعتراضات نیست.» به‌گفته سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا «اکثر اعتراضات به‌صورت خودجوش و نشان‌دهنده نگرانی واقعی مردم هستند.»

کربی در موضع‌گیری خود ضمن نشان دادن واکنش قوی از سوی دولت آمریکا، به نتانیاهو نسبت به وجود جبهه مخالفت قدرتمند داخلی در آمریکا علیه رژیم هشدار داد. 

سخنرانی نتانیاهو در کنگره و تشویق‌های مکرر او معانی مهمی دارد.

1- آمریکا از جنایت‌های رژیم جدا نیست، بلکه آنها را ارج‌گذاری می‌کند. این اقدام آمریکا نشانه‌های نگران‌کننده‌ای دارد. به عبارتی دیگر بخشی از جناح‌های موثر در آمریکا می‌خواهند بگویند ابایی از جنایت نداشته و درصورت لزوم آن را افزایش خواهند داشت. 

2- اغلب تبلیغ می‌شود آمریکا میان نتانیاهو و رژیم تفاوت می‌گذارد. تشویق‌های مکرر نتانیاهو در کنگره و حضور بخش قابل توجهی از دموکرات‌ها نشان می‌دهد این تفاوت به میزانی که تبلیغ می‌شود، زیاد نیست. 

3- نتانیاهو و حامیانش در آمریکا پیوندهای قدرتمند دارند که با وجود مخالفت قابل اعتنا در حزب دموکرات، دولت آمریکا و اپوزیسیون داخلی رژیم، سطح استقبال از او ورای تصور است. 

4- نتانیاهو در سخنرانی خود به بخشی از مردم آمریکا توهین کرد و آنها را «احمق» نامید. این موضوع که نتانیاهو اجازه توهین به آمریکایی‌ها را در کنگره آنها دارد، بسیار مهم است. 

5- علی‌رغم اختلاف بین نتانیاهو و بخشی از حزب دموکرات، آنها نیز با نخست‌وزیر رژیم سازگاری بالایی دارند. 

متن کامل گزارش سیدمهدی طالبی، دبیرگروه جهان‌شهر در روزنامه فرهیختگان بخوانید.