تاریخ : Sat 27 Jul 2024 - 10:42
کد خبر : 193392
سرویس خبری : جهان شهر

دشمن بیت‌کوین وزیر ترامپ می‌شود؟

دربارۀ جیمی دیمون؛

دشمن بیت‌کوین وزیر ترامپ می‌شود؟

جیمی دیمون- که زمانی قول داده بود بیت کوین را ببندد- یکی از افراد مورد توجه ترامپ برای سمت وزیر خزانه‌داری است. آیا این انتخاب، یعنی سمت دادن به منتقد سرسخت بیت‌کوین که گفته بود آن را می‌بندد، آغازی برای پایان آزادی ارزهای دیجیتال در ایالات‌متحده خواهد بود؟

فرهیختگان: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و نامزد فعلی جمهوریخواهان، مردی که به‌خاطر تصمیمات جسورانه و اغلب بحث‌برانگیز خود شهرت دارد، اخیرا بمب دیگری را پرتاب کرده است؛ او در مصاحبه‌ای با بلومبرگ که در اواخر ژوئن انجام و در 16 ژوئیه منتشر شد، فاش کرد در صورت پیروزی در انتخابات آینده، جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌ پی مورگان را برای پستی کلیدی در کابینه خود در نظر دارد. نقش مورد نظر؟ وزیر خزانه‌داری. 

حالا اینجاست که جالب می‌شود؛ دیمون، نامی مترادف با جی پی مورگان چیس، یکی از شدیدترین منتقدان بیت‌کوین بوده است. درطول سال‌ها، دیمون حرف‌های خود را کوتاه نکرده و بیت‌کوین را «تقلب» خوانده و به سرمایه‌گذاران هشدار داده از بازار بی‌ثبات کریپتو دوری کنند. 

بااین‌حال ترامپ در همان مصاحبه به این موضوع اشاره کرد که ممکن است دیمون تغییر کرده باشد. او به جلسه اخیر در ژوئن اشاره کرد که در آن با وی، مدیران ارشد و قانونگذاران جمهوریخواه ملاقات کرد و ترامپ «احترام زیادی» به او نشان داد. این اولین‌باری نیست که نام دیمون در ارتباط با یک نقش بلندپایه دولتی مطرح می‌شود. در سال 2016، در اولین دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، به دیمون پیشنهاد شد در وزارت خزانه‌داری مشغول شود اما وی درنهایت آن را رد کرد. 

به‌سرعت به دسامبر 2023 رسیدیم و زمزمه‌های ریاست دیمون بر وزارت خزانه‌داری براساس منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی ترامپ دوباره به گوش رسید، بیایید عمیق‌تر بدانیم که دیمون کیست؛ اظهارات گذشته او در مورد ارزهای دیجیتال و انتصاب احتمالی‌اش چه معنایی برای آینده بیت‌کوین و بازار گسترده‌تر کریپتو دارد؟ با جیمی دیمون آشنا شوید. 

او نام بزرگی در دنیای بانکداری است که به‌دلیل رویکرد بی پروا و رهبری قوی خود شناخته شده است. دیمون متولد 1956 از دانشگاه تافتز در رشته روانشناسی و اقتصاد فارغ‌التحصیل شد و مدرک‌ ام‌بی‌ای را از مدرسه بازرگانی هاروارد دریافت کرد. حرفه دیمون در آمریکن‌اکسپرس آغاز شد- جایی که او زیرنظر سندی ویل کار  می‌کرد- سپس به‌دنبال ویل به کامرشیال‌کردیت و بعدا به سیتی‌گروپ نقل مکان کرد، جایی که نقش مهمی در ساخت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات مالی در جهان داشت. 

در سال 2004، او به بانک وان پیوست که بعدا توسط بانک بزرگ‌تر جی پی مورگان خریداری شد. در سال 2006، دیمون مدیرعامل جی پی مورگان چیس شد. این امر باعث شد این بانک به یکی از تاثیرگذارترین بانک‌های جهان تبدیل شود. دیمون به‌خاطر اظهارات صریح و گاه بحث‌برانگیزش معروف است. در سال 2012، او زیان عمده معاملات را کم‌اهمیت جلوه داد و آن را «طوفان در قوری» نامید که با واکنش شدید روبه‌رو شد. او منتقد سرسخت تنظیم‌کننده‌های قوانین در بازار است و اغلب بر سر قوانین مالی با آنها دعوا کرده، همچنین یکی از سرسخت‌ترین منتقدان کریپتو است و  اظهارات شدیدی را  درطول سال‌ها علیه این صنعت بر زبان آورده است. او بیت‌کوین را یک «تقلب» نامیده و به سرمایه‌گذاران درباره آن هشدار داده و سقوط نهایی آن را پیش‌بینی کرده است. 

با وجود این، دیمون شایعاتی مبنی‌بر اینکه دیدگاهش را ملایم‌تر می‌کند، به‌خصوص با توجه به اینکه ترامپ او را برای وزارت خزانه‌داری درنظر می‌گیرد، منتشر شده است. 

متن کامل گزارش هومن جعفری، مترجم را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.