تاریخ : Fri 26 Jul 2024 - 12:38
کد خبر : 193358
سرویس خبری : ورزش

نیمکت اکثر مدعیان لیگ برتر در تسخیر خارجی‌ها

چرخه مربیان لیگ برتر با ۸ تازه‌وارد تغییر کرد؛

نیمکت اکثر مدعیان لیگ برتر در تسخیر خارجی‌ها

لیگ فصل جاری چهار تازه‌وارد دارد و به جز این چهار نفر سایر مربیان فصل گذشته نیز در لیگ فعالیت داشتند. مازیار زارع، کارلوس گاریدو، میودراگ بژوویچ و دراگان اسکوچیچ تازه‌واردهای لیگ برتر هستند. ا

فرهیختگان: با اعلام نام مهدی رحمتی به‌عنوان سرمربی تیم هوادار تکلیف نیمکت ۱۶ تیم حاضر در رقابت‌های لیگ بیست‌وچهارم مشخص شد.

لیگ فصل گذشته ۲۹ تغییر مربی به خود دید به‌طوری که ۲۷ مربی در طول ۳۰ مسابقه هدایت تیم‌های مختلف را برعهده داشتند و فقط هشت نفرشان ثابت بودند. تیم‌های پیکان و صنعت نفت که فصل گذشته به لیگ پایین‌تر سقوط کردند جزء تیم‌هایی بودند که در حفظ سرمربی خود ثبات نداشته و نیمکت خود را دستخوش تغییر کرده بودند.

پیکانی‌ها که لیگ را با رسول خطیبی آغاز کرده بودند در میان راه سکان هدایت را به رضا عنایتی سپردند این تغییر اما برای آنها کارساز نبود و درنهایت به لیگ پایین‌تر سقوط کردند.

صنعت نفت اوضاع به مراتب بدتری نسبت به پیکان داشت. آنها کار را با ویسی که فصل قبل برایشان معجزه کرده بود آغاز کردند اما از همان ابتدا انتقادهای زیادی متوجه عملکرد این مربی در نقل و انتقالات بود. درنهایت عملکرد ضعیف ویسی تا نیم‌فصل بیشتر طول نکشید و بختیاری‌زاده و پس از آن کمالوند جانشین او شدند، اما قرعه سقوط به نام صنعت نفت درآمده بود و این تغییرات نه‌تنها مانع سقوط نشد بلکه آنها را با شیب تندتری به سوی لیگ یک هل داد.

به جز این دو تیم که با وجود تغییر مربی به لیگ یک سقوط کردند شش تیم دیگر نیز تغییراتی روی نیمکت خود داشتند. جالب است که این شش تیم به‌طور کلی ۱۶ مربی را در بین خود جابه‌جا کردند که رکورد قابل‌توجهی است. تیم‌های پیکان، تراکتور، مس و هوادار با دو تغییر کمترین چالش را روی نیمکت‌های خود دیدند. به‌طوری که پرسپولیس بعد از یحیی گل‌محمدی نیمکتش را به اوسمار ویرا سپرد، تراکتور به دلیل جدایی خمز چند هفته پایانی را با حمید مطهری به کارش ادامه داد.

مس تقریبا از نیم‌فصل دوم نوید کیا را جانشین ساکت الهامی کرد و هوادار که همان هفته‌های ابتدایی با محمود فکری چالش‌های بسیاری داشت مسعود شجاعی را به جای او نشاند. جالب است که دو تیم فولاد و نساجی که هر دو تقریبا از جمله فانوس به دستان لیگ فصل گذشته بودند، هرکدام چهار تغییر طی یک فصل روی نیمکت خود مشاهده کردند. فولاد با منصوریان آغاز کرد اما در ادامه مارتینز، آل‌نعمه و ویسی را روی نیمکت خود دید و نساجی که با رحمتی شروع کرده بود نیمکت خود را در چند نوبت به رضایی، آلکاراز و درنهایت‌ اللهامی سپرد‌.

جالب است که به جز پرسپولیس و تراکتور سایر تیم‌هایی که تغییراتی روی نیمکت خود داشتند در نیمه پایینی جدول بودند و این نشان می‌دهد گرفتن یک تصمیم اشتباه می‌تواند نیمکت یک مربی را تا این حد متزلزل کرده و جایگاه تیم را به خطر بیندازد. 

با وجود داستان‌های غم‌انگیز نیمکت تیم‌های لیگ برتری در فصل گذشته اما هشت تیم با مربی خود از ابتدا تا انتهای فصل همراه بودند. آلومینیوم اراک، استقلال تهران، استقلال خوزستان، ذوب‌آهن، سپاهان، شمس‌آذر، گل‌گهر و ملوان جزء تیم‌هایی بودند که با سرمربی خود به کار خود ادامه داده و اغلب‌شان در نیمه بالایی جدول قرار داشتند. از این بین چهار مربی در انتهای فصل از تیم‌شان جدا شدند. 

در آستانه فصل بیست‌وچهارم هشت تیم سرمربی خود را تغییر دادند که در این بین نام پرسپولیس به‌عنوان قهرمان فصل گذشته بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است. به جز پرسپولیس تیم‌های هوادار، تراکتور، شمس‌آذر، فولاد، استقلال خوزستان، ملوان و گل‌گهر نیز سرمربیان خود را تغییر دادند.

با شروع فصل جدید هشت تیم مربی خود را تغییر دادند. از بین مربیانی که فصل قبل تیم دیگری داشتند و حالا به استخدام تیم دیگری درآمدند می‌توان مهدی رحمتی، سعید دقیقی، یحیی گل‌محمدی و مهدی تارتار را نام برد. مربیانی که فصل پیش به ترتیب در نساجی، شمس‌آذر، پرسپولیس و ملوان مشغول به کار بودند اما با یک چرخش بزرگ مسیر خود را تغییر داده و حالا در تیم‌های هوادار، ملوان، فولاد و گل‌گهر فعالیت خواهند کرد.

دقیقی و تارتار جزء مربیانی بودند که در طول فصل عملکرد خوبی داشته و تا پایان رقابت‌ها در تیم خود حضور داشتند. یحیی گل‌محمدی اما با تصمیم خود استعفا داد و پس از نیم‌فصل خانه‌نشینی با حواشی بسیاری به فولاد پیوست. هوادار نیز با به خدمت گرفتن مهدی رحمتی که در ابتدای فصل گذشته تیم داشت به‌نوعی در این چرخش مربیان سهیم بود. رحمتی هرچند بعد از جدایی از نساجی موفق نشد هدایت تیم دیگری را برعهده بگیرد اما با شروع فصل جدید این شانس را دارد تا با هوادار وارد مسابقات شود. بدون شک حضور هر چهار مربی در تیم‌های جدیدشان چالش جذابی است که می‌تواند تنور رقابت‌های لیگ برتر را داغ کند. 

لیگ فصل جاری چهار تازه‌وارد دارد و به جز این چهار نفر سایر مربیان فصل گذشته نیز در لیگ فعالیت داشتند. مازیار زارع، کارلوس گاریدو، میودراگ بژوویچ و دراگان اسکوچیچ تازه‌واردهای لیگ برتر هستند. از این جمع زارع و اسکوچیچ پیش از این سابقه حضور در لیگ برتر را داشتند اما دو مربی دیگر جزء تازه‌واردها به حساب می‌آیند به‌طوری که تاکنون سابقه حضور در لیگ برتر ایران را نداشته و برای اولین بار است که این لیگ جذاب را تجربه می‌کنند. 

گزارش کامل نیلوفر مژدهی، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.