تاریخ : Thu 25 Jul 2024 - 18:43
کد خبر : 193337
سرویس خبری : سیاست

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

پیش‌بینی خوبی که نیچه از جهان مدرن داشت امروز در کنگره امریکا نمایانگر است، جهان در وضعیت غوغا است، بیش از ۹ ماه است هزاران زن و کودک را ذبح کرده‌اند آن هم در دوره‌ای که تصاویر به سرعت در حال فراگیری است، در خود امریکا تظاهرات مختلفی در محکومیت رفتارهای وحشیانه اسرائیلی‌ها صورت گرفته است‌.

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان: نیچه می‌گوید عصر خدا و عصر انسان به  پایان رسیده است و حالا عصر غوغا است. پیش‌بینی خوبی که نیچه از جهان مدرن داشت امروز در کنگره امریکا نمایانگر است، جهان در وضعیت غوغا است، بیش از ۹ ماه است هزاران زن و کودک را ذبح کرده‌اند آن هم در دوره‌ای که تصاویر به سرعت در حال فراگیری است، در خود امریکا تظاهرات مختلفی در محکومیت رفتارهای وحشیانه اسرائیلی‌ها صورت گرفته است‌.

اما در کنگره محمد دموکراسی از جمهوری خواه تا دموکرات بیش از ۵۰ بار به جهت شیفتگی از سخنرانی یک قاتل کف می‌زنند و برای او ایستاده هم کف می‌زنند؛ این شرایط چه معنایی دارد؟

جهان در دوره غوغا است و چه میزان دقیق نیچه بیان کرده است، هیچ مسئله انسانی و الهی دیگر معنا ندارد؛ پوچی دیگر عالم گیر نشده است بلکه جای خود را به هیاهو و آشوب عوض کرده است.

جهان فعلی که عصر امریکا است، جهان آشوب‌گری تماشایی با هیاهو است، امریکا دیگر مثل سابق قصه جنگ نمی‌گوید که شما را راضی کند باید صد هزار نفر را برای دموکراسی ذبح کند، خیلی عیان بازی می‌کند چون جهان دچار فغان معنی است ما می‌کشیم و برای خودمان هم دست و هورا می‌کشیم و در اینجا جهان خالی از انسانیت و غوغا سالار به زودی کف‌زدن‌های ما برای کشتار بیش از چهل هزار نفر هم فراموش خواهد شد.

این جهان غوغا سالار دیگر هیچ ابزاری برای فهم درد انسان‌ها کارکرد ندارد اگر در نظم امریکایی‌ها بخواهیم جهان را فهم کنیم، پیام این کف‌زدن‌ها یک مسئله است. انسان برتر یعنی انسان آشوب و غوغا برای نظم امریکایی در غیر این‌صورت شما جزئی از تلفات انسانی محاسبه خواهید شد.