تاریخ : Thu 25 Jul 2024 - 10:25
کد خبر : 193318
سرویس خبری : جهان شهر

چرا دولت آلمان مرکز اسلامی هامبورگ را تعطیل کرد؟

صهیونیست‌ها علیه میراث بهشتی؛

چرا دولت آلمان مرکز اسلامی هامبورگ را تعطیل کرد؟

دولت‌های اروپایی تحت‌عنوان مبارزه با یهودی‌ستیزی هر گونه تجمع و فعالیت در حمایت از مردم فلسطین را با محدودیت‌های سنگین مواجه کرده و سعی در بایکوت اعتراضات به جنایات رژیم‌صهیونیستی دارند.

فرهیختگان:  آلمان که با شعار آزادی‌بیان در جنگ ترکیبی علیه ایران نقش ایفا کرده و به گروه‌های تجزیه‌طلب و برانداز مجوز داده بود تا علیه ایران در برلین تجمع برگزار کنند و نمادهای تجزیه‌طلبی و همجنسگرایی را در دست بگیرند، اکنون شعار آزادی‌بیان خود را کنار گذشته و اعتراضات به جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه را با اتهام یهودی‌ستیزی سرکوب می‌کند. آنچه اکنون توسط پلیس آلمان رقم‌خورده حاصل سیاست‌هایی است که دولت این کشور در بحبوحه تلاطمات سال ۱۴۰۲ علیه ایران درپیش گرفته بود. درخواست بستن مرکز اسلامی هامبورگ یکی از بندهای طرح ۲۲ ماده‌ای احزاب دولت ائتلافی آلمان علیه ایران است.

 مرکز اسلامی هامبورگ به بهانه حمایت از فلسطین یا آنچه وزیر کشور آلمان یهودی‌ستیزی تعبیر کرده فعالیتش ممنوع اعلام شده است. اگرچه این بهانه به هیچ عنوان برای چنین اقدامی مشروعیت‌زایی نکرده و خلاف شعار آزادی‌بیان کشورهای غربی ازجمله آلمان است، تلاش‌های چندساله دولت آلمان نشان می‌دهد علت این اقدام را باید بیش از همه در اثر‌گذاری این مرکز با سابقه در جامعه آلمان دانست.

 مرکز اسلامی هامبورگ، یکی از مهم‌ترین مراکز اسلامی در آلمان است که در سال ۱۳۳۲ش (۱۹۵۳م) در شهر هامبورگ آلمان و با حمایت مالی آیت‌الله بروجردی تحت نظارت نماینده ایشان محمد محققی‌لاهیجی با عنوان مسجد تاسیس شد. در ادامه در سال ۱۳۴۴ و در زمانی که شهید بهشتی متصدی مرکز بود، موسسه اسلامی فرهنگی مسجد هامبورگ، درکنار این مسجد با هدف تحت پوشش قرار دادن همه مسلمانان از کشورها و مذاهب مختلف به ثبت رسید.

گزارش علی مزروعی، خبرنگار نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.