تاریخ : Wed 24 Jul 2024 - 12:17
کد خبر : 193293
سرویس خبری : ورزش

المپیک سلام!

فرهیختگان از پاریس 2024 روایت می‌کند؛

المپیک سلام!

«فرهیختگان» در این گزارش همه چیز درباره المپیک پاریس را بررسی می‌کند. رویدادی بزرگ که تمام دنیا در انتظار آن است. 

یگانه عصاری، خبرنگار: کمتر از سه روز تا شنبه ششم مردادماه و شروع رسمی المپیک پاریس زمان باقی است و امروز برخی مسابقات به‌صورت غیررسمی آغاز خواهد شد. این یعنی پایان انتظار چهارساله برای شروع مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان که امسال در پاریس برگزار خواهد شد و به این ترتیب سی‌وسومین دوره‌ این رقابت‌ها بعد از ۱۰۰ سال بار دیگر در این شهر برگزار می‌شود. در این میان آمار و ارقام پیش از شروع رسمی بازی‌ها، شاید از متن طرفدار بیشتری داشته باشد.

رژه‌ای روی آب
بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ به‌طور رسمی از ۲۶ جولای ۲۰۲۴ (۵ مرداد ۱۴۰۳) تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴ (۲۱ مرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و اولین‌بار است که مراسم افتتاحیه المپیک در استادیوم برگزار نخواهد شد و رودخانه سن، رودخانه‌ای که از مرکز پاریس می‌گذرد، میزبان رژه ورزشکاران است. طبق اعلام مسئولان کمیته برگزاری بازی‌ها، کاروان هر کشور سوار بر قایقی در طول رودخانه سن حرکت می‌کند. 

در انتظار طلسم‌شکنی
میان 206 کشوری که در المپیک پاریس شرکت دارند، کشور نائورو به‌عنوان کوچک‌ترین کشور (از نظر جمعیت) در المپیک شرکت کرده و از 1996 آتلانتا تا امروز هنوز مدالی کسب نکرده است. در مقابل بنگلادش با جمعیت حدود 170 میلیون نفری، پرجمعیت‌ترین کشوری است که هرگز مدال المپیک کسب نکرده است. به علاوه بیش از 60 کشور وجود دارند که هرگز مدال المپیک را کسب نکرده‌اند که بولیوی، کامبوج، هندوراس، نپال و یمن برخی از این کشورها هستند. 

رشته‌های تازه وارد
رقابت‌های صخره‌نوردی و بسکتبال ۳ نفره میهمان‌های تازه‌ المپیک پاریس هستند. همچنین در این دوره از رقابت‌ها برای اولین‌بار مسابقات شنای هنری در آب در شاخه‌ مردان برگزار می‌شود. کاراته که سال گذشته در المپیک توکیو حضور داشت، امسال حضور ندارد و رشته‌ای مانند موج سواری که برای اولین‌بار در توکیو حضور داشت، امسال دومین حضور ورزشکارانش در المپیک را تجربه می‌کند. 

از ایران چه خبر؟
کاروان ایران با نام «خادم‌الرضا» و با شعار صلح برای کودکان در المپیک پاریس حضور خواهد داشت و به‌عنوان هشتادوششمین کشور دنیا در مراسم رژه شرکت خواهد کرد. در المپیک پاریس 40 ورزشکار ایرانی در 14 رشته موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند که 11 نفر آنها زن و 29 نفرشان مرد هستند. ندا شهسواری (تنیس‌روی‌میز) و مهدی الفتی (ژیمناستیک) پرچم‌داران کاروان ایران در مراسم افتتاحیه و فاطمه مجلل (قایقرانی) پرچم‌دار ایران در اختتامیه خواهد بود که 21 مردادماه برگزار می‌شود. 

رکورد جوان‌ترین‌ها 
طبق اعلام فدراسیون جهانی تیراندازی و اتحادیه جهانی کشتی، جوان‌ترین ورزشکار شرکت‌کننده در رشته تیراندازی در المپیک، محمد بیرانوند 15‌ساله از ایران در رشته تراپ و سعید اسماعیلی با 21 سال سن، جوان‌ترین فرنگی‌کار حاضر در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس است و در صورت کسب عنوان قهرمانی المپیک به هفتمین جوان قهرمان کشتی فرنگی در ادوار المپیک تبدیل خواهد شد. نام رحمان عموزاد نیز جزء جوان‌ترین چهره‌های کشتی آزاد در المپیک پاریس است. 

اولین و آخرین ایرانی
مبینا فلاح اولین ورزشکار ایرانی خواهد بود که در المپیک مسابقه خواهد داد. او پنجشنبه چهار مرداد، ساعت ۱۱ به‌عنوان تنها نماینده تیروکمان به میدان می‌رود. از سوی دیگر از ۱۵ مرداد نمایندگان کشتی ایران روی تشک می‌روند و امیرعلی آذرپیرا آخرین ایرانی است که مسابقه خواهد داشت. مسابقه او ساعت 12:30 روز 21 مرداد برگزار می‌شود. ایران در تمام روزهای برگزاری رقابت‌های المپیک نماینده‌ای در مسابقات دارد. 

غیبت ستاره‌ها
نکته جالب المپیک پاریس برای ما شاید این است که هیچ یک از دارندگان مدال طلای المپیک قبلی‌مان (توکیو) این بار موفق به کسب سهمیه نشدند. محمدرضا‌گرایی در کشتی، جواد فروغی در تیراندازی و سجاد گنج‌زاده در کاراته که این رشته امسال در المپیک حضور ندارد. الهه احمدی، حمیده اسماعیل‌نژاد، علی گرایی، نجمه خدمتی، حسین رسولی، نازنین ملایی، دانیال شه‌بخش و... دیگر ستاره‌هایی هستند که امسال در المپیک حضور ندارند. نبود کاکس، دیوید تیلور و جردن باروز هم از شگفتی‌های دیگر المپیک امسال است. 

یزدانی تاریخ‌ساز می‌شود؟
حسن یزدانی مدال‌های طلای المپیک ۲۰۱۶ و نقره المپیک ۲۰۲۰ را در کارنامه خود دارد. او همچنین ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز جهان را یدک می‌کشد. یزدانی با مجموع ۹ مدال جهان و المپیک، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران از نظر تعداد مدال است. یزدانی که حالا برای سومین مرتبه متوالی عازم المپیک پاریس می‌شود، در صورت کسب دومین مدال طلای المپیک، پرافتخارترین ورزشکار ایران در تاریخ المپیک می‌شود. 

پاداش‌ طلا
در ایران وزارت ورزش ۸ میلیارد و کمیته المپیک هم ۱۰ میلیارد برای مدال طلا پاداش می‌دهند که مجموعا برندگان مدال طلا ۱۸ میلیارد تومان (حدود ۳۰۰ هزار دلار) پاداش می‌گیرند.