تاریخ : Wed 24 Jul 2024 - 10:05
کد خبر : 193279
سرویس خبری : جهان شهر

میراث بایدن در حوزه سیاست خارجی چیست؟

جنگ‌طلب‌تر از بوش؛

میراث بایدن در حوزه سیاست خارجی چیست؟

بایدن در دوره 4‌ساله ریاستش در آمریکا، آنقدر در سراسر جهان خون ریخت و تخریب کرد که این تک‌دوره‌اش به لکه ننگی در تاریخ بدل شد.

سیدمهدی طالبی، دبیرگروه جهان‌شهر: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با انصراف از حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، به یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای تبدیل شد. با این حال او در همین دوره 4‌ساله آنقدر در سراسر جهان خون ریخت و تخریب کرد که تک‌دوره‌اش به لکه ننگی در تاریخ بدل شد. مهم‌ترین عرصه جنایت‌های او فلسطین بود؛ جایی که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها در آن از 100 هزار نفر فراتر رفته است.

او علاوه‌بر غرب آسیا، شرق اروپا را نیز به خاک و خون کشیده و 500 هزار کشته و زخمی در قاره سبز روی دست جهان گذاشت. عایدی رئیس‌جمهور آمریکا از جنگ‌افروزی‌هایش اما هیچ بوده است؛ آمریکا نه در غزه موفق بوده و نه در اوکراین به دستاوردی رسید. به‌طور ویژه تحولات آسیا کمر این پیرمرد فرتوت و 82‌ساله را خم کرده است.

در طول یک‌سال اخیر نزدیک به 200 حمله علیه پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و سوریه انجام شده که شامل تلفاتی بوده است. ارتش یمن نیز با تلاش برای کنترل آبراهه دریایی باب‌المندب و دریای سرخ به‌منظور محاصره اقتصادی رژیم‌صهیونیستی، سیادت غرب در دریاها را به خطر انداخته است، به‌گونه‌ای که واشنگتن در کنار لندن در سال‌جاری کوشیدند با حملات مستقیم مانع از وقوع چنین اتفاقی شوند. در قبال ایران، بایدن بدتر از ترامپ عمل کرده است. کاخ‌سفید در دوره دموکرات‌ها علاوه‌بر حفظ تمام تحریم‌های دوره ترامپ، صدها تحریم بر آنها افزوده است. 

کمک‌های بایدن به رژیم‌صهیونیستی در حین جنگ طوفان الاقصی