تاریخ : Wed 24 Jul 2024 - 09:58
کد خبر : 193278
سرویس خبری : جامعه

کودک آزارها در در کانال‌های تلگرامی مشغولند

گزارش «فرهیختگان» از یک اتفاق باورنکردنی؛

کودک آزارها در در کانال‌های تلگرامی مشغولند

فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.

فرهیختگان: کودک‌آزاری پدیده‌ای مغفول و زیرپوستی در جامعه است که متاسفانه به دلیل اطلاعات ناکافی کودک و اعتماد خود کودک و خانواده به افراد مختلف صورت می‌گیرد. فضای مجازی، رادیکالیسم در کنترل فضای مجازی و دسترسی به فیلترشکن‌هایی که مردم مجبورند استفاده کنند، در این مدت شکل جدیدی از کودک‌آزاری را نمایش داده است.

ماجرا از توییت یک مادر در توییتر سابق یا همان شبکه اجتماعی ایکس شروع شد. در توییت، اسکرین‌شاتی از گفت‌وگوی یک کانال تلگرامی درباره کودک‌آزاری منتشر شده بود و افراد روش‌های تجاوز و تعرض به کودکان را با همدیگر به اشتراک گذاشته بودند. به دنبال انتشار این توییت در تایم‌لاین فارسی، یکی از کاربران بنا به دغدغه شخصی و مسئولیت اجتماعی، تصمیم گرفت تا هویت کاربران این گروه و گردانندگان آن را پیدا کند.

گزارش پیش‌رو ماحصل ماه‌ها تحقیق و تفحص چند شهروند و هموطن ایرانی در کانال‌ها و گروه‌های تبادل فیلم‌های مبتذل و پورن، ویدئوهای کودک‌آزاری و حتی اجاره کودک برای آزار و تعرض است. 

«فرهیختگان» پیش از نگارش این گزارش، با راستی‌آزمایی به اطلاعات بیشتری در رابطه با کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی از این دست رسیده است و از نهادهای قضایی و امنیتی دعوت می‌کند تا ادعاها و ماجرای مطرح‌شده را با دقت بررسی کنند؛ چراکه کانال‌ها، گروه‌ها و افراد فعال در این زمینه، علاوه‌بر فعالیت خلاف قوانین اسلامی و اشاعه فحشا درحال القای احساس ناامنی و خطر برای گروه‌های سنی هدف و دیگر افراد جامعه هستند. 

نتایج به‌دست‌آمده از ماه‌ها تحقیق در رابطه با صاحبان اکانت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های گرداننده و فروش فیلم‌ها و تصاویر مبتذل به چند دسته و بخش تقسیم می‌شود:

در گروه‌های تحت عنوان پدوفیل، افرادی وجود دارند که درخواست فیلم‌های جنسی مبتذل از کودکان می‌کردند. تعدادی دیگر از کاربران نیز تجربه‌هایشان از تعرض و تجاوز به کودکان را به اشتراک می‌گذاشتند و برخی دیگر هم به دنبال دستیابی به دریافت خدمات جنسی از سوی کودکان‌ بودند. 

نکته قابل تامل در این بین اکانت‌های است که مشاغل مرتبط با کودک و نوجوان دارند. مثلا در میان کاربران، اکانتی وجود داشت که خودش را مشاور کودک و نوجوان معرفی کرده بود. در این گروه‌ها افرادی وجود داشتند که به شکل واضحی بیمار جنسی هستند و به دنبال اقناع امیال جنسی شیطانی‌شان هستند. در این بین خانواده‌های آسیب‌پذیر را پیدا می‌کنند و از آنها درخواست می‌کنند تا از کودکان‌شان فیلم‌ها و تصاویر مختلفی ثبت کنند و به خانواده‌ها می‌گویند که از این طریق پول عایدشان می‌شود. 

بخشی در میان همین گردانندگان کانال‌ها و گروه‌های پدوفیلی هستند که به‌طور برنامه‌ریزی‌شده از علاقه کودکان و نوجوانان به گیم سوءاستفاده می‌کنند. وقتی این کودکان و نوجوانان وی‌پی‌ان رایگان استفاده می‌کنند، به‌طور اجباری در یک‌دسته گروه اضافه می‌شوند.

از دیگر نکات قابل توجه این است که برخی اکانت‌ها و گروه‌ها با عنوان ارائه خدمات جنسی کودکان فعالیت می‌کردند. 90 درصد این اکانت‌ها کلاهبرداری است. شگردشان نیز ایجاد اعتیاد در افراد برای همراهی است. یعنی در چند مرتبه از افراد پول دریافت می‌کردند تا درنهایت فرد به خدمات جنسی مورد نظرش برسد. 

متن گزارش کامل زینب مرزوقی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.