تاریخ : Wed 24 Jul 2024 - 01:24
کد خبر : 193275
سرویس خبری : جهان شهر

بازخوانی یک شاهکار بوسنیایی-ایرانی به‌یاد فلسطین

به‌بهانهٔ سالروز بازسازی پل تاریخی موستار؛

بازخوانی یک شاهکار بوسنیایی-ایرانی به‌یاد فلسطین

به بهانه سالروز بازسازی پل تاریخی موستار در بوسنی‌و‌هرزگوین، شاهد بازخوانی یک شاهکار بوسنیایی-ایرانی به یاد فلسطین هستیم.

فرهیختگان آنلاین: امروز سالروز بازسازی پل تاریخی شهر موستار، یکی از نمادهای بوسنی‌و‌هرزگوین در جنوب این کشور است. این پل در جریان جنگ خانمان‌سوز ابتدای دهه نود میلادی باهدف تضعیف خطوط پشتیبانی مسلمانان، از سوی کروات‌‌های مهاجم تخریب شد.در سالروز بازسازی پل تاریخی موستار، یک صفحه اینستاگرامی حامی فلسطین ویدیویی که می‌بینید را منتشر کرده است.

نکتهٔ ویدیوی دیدنی‌ از نمایش پرچم فلسطین -که این صفحه به‌بهانه سالروز بازسازی پل منتشر کرده- مربوط به ابتکارِ دو هفته پیش گروهی از فعالین بوسنیایی و ایرانی به‌یاد مظلومان فلسطین است؛ فعالینی که برای حضور در «مارش‌میرا» به بوسنی سفر کرده بودند.

مارش‌میرا، راهپیمایی گرامی‌داشت یاد ۸۳۷۲ شهید مسلمانی است که در سال ۱۹۹۵ -و بعد از تحویل شهر سربرنیتسا از سوی سازمان ملل به مهاجمان صرب- قتل‌عام و در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند‌‌. در روزهایی که فضای رسانه‌ای ایران درگیر اخبار انتخابات بود، این حرکت تاریخی در حمایت از مقاومت غزه به‌طور وسیع در رسانه‌های فلسطینی دست‌به‌دست می‌شد. 

یکی از صفحات پرمخاطب بالکانی هم بعد از آنکه بازدید این ویدیو به مرز ۳ میلیون رسید، محدودیتی بر آن اعمال کرد که مخاطبان بعضی مناطق نتوانند این نمایش تاریخی حمایت از فلسطین در پل موستار را ببینند و به اشتراک بگذارند.