تاریخ : Sun 21 Jul 2024 - 11:29
کد خبر : 193184
سرویس خبری : اقتصاد

شهرداری‌ با مسکن چه کرد؟

فعالان ساخت‌وساز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» پاسخ دادند:

شهرداری‌ با مسکن چه کرد؟

طی چندسال اخیر تجربه نشان داده پروژه ساخت مسکن توسط دولت به‌دلیل مشکلاتی مثل تامین مالی نظام بانکی به بن‌بست خواهد رسید. کارشناسان می‌گویند دولت نباید خود به‌عنوان سازنده مسکن وارد این حوزه شود، بلکه باید شرایط ساخت مسکن اعم از تامین زمین، تسهیل دریافت تسهیلات بانکی و به‌طور ویژه تسهیل صدور مجوزهای ساخت‌وساز را فراهم کند.

فرهیختگان: فعالان حوزه ساخت‌وساز و انبوه‌سازان می‌گویند طولانی شدن روند صدور پروانه‌ ساخت، تنها به زمان سپری‌شده در پیچ‌وخم ادارات و بعضا زدوبند و رشوه و تخلفات دیگر محدود نمی‌شود، بلکه در شرایط اقتصادی فعلی و کاهش ارزش پول ملی، خواب طولانی‌مدت سرمایه و افت ارزش سرمایه سرمایه‌گذاران و سازندگان موجب می‌شود آنان خرید زمین و معاملات سفته‌بازانه را به ساخت مسکن ترجیح دهند.

به‌گفته فعالان بازار مسکن، در دولت چهاردهم یکی از مهم‌ترین دستورکارها باید تسهیل فرآیندهای اجرایی و زمان صدور پروانه ساختمانی باشد. مقایسه تطبیقی در این زمینه نشان می‌دهد درحالی زمان صدور پروانه ساختمانی در ایران بین 7 تا 12 ماه است که این زمان در تنها 28 روز (چهار هفته) است.

همچنین این مدت زمان در سنگاپور 36 روز، در امارات 48، در مالزی 53، در مراکش 58، در فرانسه 62، در گرجستان و آمریکا 63، در دانمارک 64، در فنلاند 65 و در اردن 66 روز است. مقایسه مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در ایران با 164 کشور جهان نشان می‌دهد با 210 روز (هفت‌ماه) انتظاری که در کشورمان برای صدور پروانه ساختمانی وجود دارد، این پروسه طولانی ایران را در رتبه 137 جهان در بین 164 کشور جای داده است. به‌عبارتی فرآیند صدور پروانه ساختمانی در ایران بدتر و طولانی‌تر از 136 کشور جهان است. 

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌ سازان مسکن در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره فرآیند طولانی‌مدت صدور پروانه ساخت‌وساز در کشور مطرح کرد: «مدت زمان دریافت پروانه ساخت متفاوت است، اما به‌طور میانگین تقریبا بین هفت ماه تا یک‌سال است. بروکراسی اداری سبب طولانی شدن فرآیند اخذ پروانه ساخت شده است. اگر بخواهند می‌توانند حتی دو ماه و کمتر پروانه صادر کنند. می‌گویند باید استعلامات مختلفی بگیریم، اما اصل مساله به شهرداری بازمی‌گردد؛ حتی قول‌هایی هم درباره دوماهه شدن این فرآیند داده شده بود که هنوز به نتیجه نرسیده است. مسلما وقتی بروکراسی اداری طولانی وجود دارد فساد هم شکل می‌گیرد. به نظر من باید این فرآیند سیستمی شود؛ به‌گونه‌ای که ارباب‌رجوع به‌صورت فیزیکی در محل شهرداری حاضر نشود. باید امکان بارگذاری مدارک به‌صورت آنلاین با مدیریت شهرداری فراهم شود.» 

همچنین محمدصادق پارسامهر، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره روند صدور پروانه در استان‌های کشور اظهار داشت: «مدت زمان صدور پروانه ساخت‌وساز در ایران در استان‌های مختلف متفاوت است. به نظر می‌رسد وضعیت استان تهران بهتر از سایر استان‌هاست. در شهرستان‌هایی از جمله استان همدان پروانه ساخت‌وساز در کمتر از شش ماه صادر نمی‌شود؛ عملا این فرآیند بین شش ماه تا دو سال زمان نیاز دارد. در استانی مانند خراسان‌رضوی و شهرهای شمالی ایران این فرآیند بهتر انجام می‌شود. در خراسان رضوی بین ۴۵ روز تا سه ماه پروانه صادر می‌شود. نحوه تعریف فرآیند صدور پروانه در هر استان بسیار مهم است؛ چراکه متاسفانه یک قاعده کلی برای کل استان‌های کشور وجود ندارد. متاسفانه به‌رغم ارائه درخواست برای یکسان‌سازی فرآیند هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است. اگر نظارت کشوری بر صدور پروانه ساخت‌وساز وجود داشته باشد قطعا فرآیند بهتر خواهد شد.» 

حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره مدت زمان صدور پروانه ساخت‌وساز تصریح کرد: «صدور پروانه ساخت‌وساز مراحلی دارد که مدت زمان آن در شهرداری‌های مختلف در سطح کشور متفاوت است. شاید بتوان گفت بیشترین زمان صدور پروانه ساخت‌وساز به‌واسطه وجود پیچیدگی مربوط به تهران است. ما در سال ۱۴۰۰ یک همایش برگزار کردیم و در آنجا وعده دادند مدت زمان صدور پروانه بالای یک‌سال را به سه ماه برسانند و برای تحقق این امر دو کمیته را در صدور پروانه حذف کردند که یکی از آنها کمیته‌نما بود؛ اما در مجموع نتوانستند آن‌گونه که وعده دادند عمل کنند ولی این مدت زمان به کمتر از یک‌سال رسید.»

متن کامل گزارش پانیذ رحیمی، خبرنگار را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.