تاریخ : Thu 18 Jul 2024 - 09:30
کد خبر : 193093
سرویس خبری : سیاست

CNN همچنان در ابهام تلافی ترور سردار با سوءقصد به جان ترامپ

«ترور سردار سلیمانی را فقط از طریق سازوکارهای بین‌المللی پیگیری میکنیم»؛

CNN همچنان در ابهام تلافی ترور سردار با سوءقصد به جان ترامپ

«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه سی ان ان، به سوالات مجری این برنامه در خصوص گزارش ادعایی این شبکه درباره نقش ایران در ترور ترامپ پاسخ داد و تاکید کرد: ما درمورد عاملان ترور سردار سلیمانی صرفاً از چهارچوب های قضایی داخلی خودمان و سازوکارهای حقوقی بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در سفر به نیویورک با شرکت در  برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان به گفتگو با  فرید زکریا ، مجری این برنامه پرداخت. در ادامه بخشی از گفتگو سرپرست وزارت خارجه کشورمان را با این شبکه آمریکایی را میخوانیم.

اولین سوال من مربوط به خبری است که سی‌ان‌ان منتشر کرده است؛ این خبر به اطلاعاتی اشاره دارد که دولت آمریکا دریافت نموده است. شورای امنیت ملی اطلاعاتی را به سرویس‌های اطلاعاتی منتقل کرده که خبر از توطئه‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران برای ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در تلافی ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد ایرانی که در دوران دولت ترامپ رخ داد، می‌دهد. در این باره چه می‌توانید بگویید؟

همان‌طور که می‌دانید، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از ترور ژنرال سلیمانی، موضوع پیگیری حقوقی و قضایی این ترور را آغاز کرد؛ هم در دادگاه‌های داخلی ایران و هم از طریق استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و قضایی بین‌المللی برای تحت پیگرد قرار دادن آمران، عاملان و مباشران این ترور. لذا، جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های قانونی، چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی، استفاده خواهد کرد تا عدالت در این پرونده حاکم شود.

 اما پس از ترور قاسم سلیمانی، دولت ایران وعده انتقام داد. همچنین خبری جداگانه از چند ماه پیش وجود دارد که بیان‌گر وجود تلاش یا توطئه‌ای برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت، بود. آیا ایران چنین تلاش‌هایی را انجام داده است؟ آیا می‌توانید تلاش برای ترور بولتون را نیز تکذیب نمایید؟

 فکر می‌کنم نکات مورد اشاره شما به مسائل داخلی آمریکا و اختلافات موجود بین جناح‌ها و جریان‌های داخلی آمریکا، ارتباط دارد.

می‌فرمایید دولت ایران هیچ‌گونه ارتباطی، به هیچ شکلی، با فرد ۲۰ ساله‌ای که تلاش داشت دونالد ترامپ را ترور کند، نداشته و ندارد؟

 عرض کردم؛ جمهوری اسلامی ایران صرفاً از سازوکارهای حقوقی و قضایی قانونی داخلی و بین‌المللی برای احقاق حقوق خود و همین‌طور به دست عدالت سپردنِ آمران، عاملان و مباشران این ترور جنایتکارانه استفاده کرده و خواهد کرد.

در ادامه مجری برنامه به تغییر دولت در ایران اشاره کرد و سوالاتی در خصوص سیاست خارجه در دولت چهاردهم پرسید.

  شما اساساً با توافق هسته‌ای ایران مخالف بودید. شما به‌عنوان یک تندرو در نظام ایران دیده می‌شوید. در مجلس شورای اسلامی علیه توافق هسته‌ای استدلال کردید؛ و همچنین علیه رئیس‌جمهور وقت، حجت‌الاسلام حسن روحانی و وزیر امور خارجه وقت، محمد جواد ظریف استدلال کردید. اکنون افرادی که در انتخابات پیروز شده‌اند از همان بخش سیستم سیاسی ایران می‌آیند که گاهاً اصلاح‌طلب یا میانه‌رو نامیده می‌شوند. آیا به این معناست که سیاست خارجی ایران تغییر خواهد کرد؟ رقبای شما در حال رسیدن به قدرت هستند.

 در واقع عبارت تندرو یا میانه‌رو چیزهایی است که در چارچوب دسته‌بندی‌های سیاسی غرب تعریف می‌شود؛ ما در ایران چیزی تحت عنوان تندرو و میانه‌رو نداریم. افکار مختلفی برای اداره حکومت وجود دارد و این یک واقعیت است، اما تندرو یا غیرتندرو نداریم. قاعدتاً این امر نشان‌دهنده آزادی، دموکراسی و نشاط سیاسی در ایران است که مردم می‌توانند بر اساس اولویت‌هایی که تشخیص می‌دهند، افراد یا جریان‌های گوناگونی را در دوره‌های زمانی مختلف برگزینند؛ این واقعیت چیزیست که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی نمی‌خواهند باور کنند. دموکراسی در ایران یک واقعیت است و الزامات و اقتضائات خود را دارد. ما به این دموکراسی افتخار می‌کنیم و به آن می‌بالیم. طبیعی است که این دموکراسی باعث رشد و پیشرفت کشور و ملت ما خواهد بود.

 اما این نوع دموکراسی غیرمعمول است، زیرا کسی که به تازگی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است، دو بار از نامزدی در انتخابات منع و ردصلاحیت شده بود، اما در نهایت توانست توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شود. آیا می‌گویید که دیدگاه‌های ایشان و شما یکسان هستند؟

 ایشان به این تعبیری که شما اشاره کردید رد صلاحیت نشده‌اند؛ چراکه ایشان قبل از انتخابات ریاست جمهوری به‌عنوان نماینده پارلمان مشغول انجام وظیفه بوده‌اند، و چندین دوره هم در پارلمان حضور داشتند. جناب آقای پزشکیان قبلاً نماینده مجلس شورای اسلامی بودند، مدتی بعد هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند. ایشان در حال حاضر رئیس جمهوری اسلامی ایران و در واقع رئیس کشور من هستند؛ همه مردم ایران ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور می‌پذیرند و قبول دارند.

در آخر نیز این مجری به تکرار سوال نخست خود در خصوص ادعای نقش ایران در سوءقصد به جان ترامپ پرداخت و پرسید:

اجازه دهید مطمئن شوم که پاسخ شما به سوالی که ابتدای برنامه پرسیدم را درست متوجه شده‌ام یا خیر. آیا به‌طور قاطعانه انکار می‌کنید که ایران یا هیچ عنصری از ایران، سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تلاش به ترور دونالد ترامپ نداشته‌اند؟

 همان‌طور که به شما صراحتاً عرض کردم؛ ما صرفاً از چهارچوب‌ها و سازوکارهای حقوقی و قضایی داخلی خودمان و سازوکارهای حقوقی و قضایی بین‌المللی برای اجرای عدالت در مورد آمران، عاملان و مباشران ترور سردار سلیمانی استفاده کرده و استفاده خواهیم کرد.

اما این به معنای اقدامات غیرخشونت‌آمیز است. وقتی می‌گویید اقدامات قانونی و قضایی، منظور شما دادگاه‌های بین‌المللی و چیزهایی از این قبیل است؟

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان: عرض کردم؛ ما فقط از سازوکارهای حقوقی و قضایی قانونی داخلی و بین‌المللی استفاده کردیم و خواهیم کرد. این حق ما است. آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که فرمانده عالی نظامی ایران را ترور کردند. طبیعی است که ما به این ترور باید رسیدگی کنیم و کسانی که در این عرصه متهم هستند، باید توسط دادگاه صالحه محاکمه و بر اساس حکم دادگاه مجازات شوند.