تاریخ : Wed 17 Jul 2024 - 17:54
کد خبر : 193083
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

فرهاد مشیری درگذشت

با عرض تسلیت به جامعه هنری؛

فرهاد مشیری درگذشت

فرهاد مشیری، نقاش و هنرمند سرشناس و پرآوازه ایرانی صبح امروز ۲۷ تیر در سن ۶۱ سالگی بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

فرهاد مشیری، نقاش معروف ایرانی که در سال ۱۳۴۲ در شیراز به‌ دنیا آمده بود، در ۶۱ سالگی چشم از جهان فروبست. این نقاش اولین هنرمند اهل خاورمیانه است که اثرش در سال ۲۰۰۸ با قیمتی بیش از ۱ میلیون دلار به فروش رسید.

خودش گفته است: «۱۵ سال در شیراز بودم. پدرم در شیراز صاحب سینما بود و من با سینما بزرگ شدم. اوایل تصمیم داشتم معمار شوم. در دوره دبیرستان، معلم هنرم گفت: حالا چقدر عجله داری، دو سال برو دانشگاه هنر و بعد معماری بخوان. من هم چون شاگرد حرف گوش کنی بودم به دانشگاه هنر رفتم.»

مشیری کم کم به سمت طراحی و نقاشی گرایش پیدا کرد و عشق و علاقه‌اش به هنر و داشتن مهارت نسبی او در طراحی همراه با تشویق‌های پدر سبب شد تا این مسیر را به صورت جدی ادامه دهد.

در بیستمین حراج تهران که چندی قبل برگزاری شد، اثر فرهاد مشیری با عنوان «شماره‌های سیاه روی سفید» ارایه شده بود که قیمت پیشنهادی این اثر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد بود که در نهایت ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. مشیری این اثر را در سال ۱۳۸۱ خلق کرده بود. «شماره‌های سیاه روی سفید» در سال ۱۳۹۵ هم در ششمین حراج تهران ارایه شده بود. 

مشیری در اواخر دهه ۱۳۷۰، با مشاهده‌ خُم‌ها و کوزه‌های سفالی قدیمی در زادگاهش شیراز، تحت‌تأثیر شکل، بافت و حتی ماهیت کارکردی آن قرار گرفته و متعاقباً آثاری می‌آفریند که به مجموعه‌ کوزه‌ها شهرت می‌یابند.