تاریخ : Thu 11 Jul 2024 - 10:06
کد خبر : 192907
سرویس خبری : ورزش

لژیونرها از ترس سربازی به لیگ ایران نمی‌آیند

علت پاسخ منفی برخی بازیکنان خارجی به باشگاه‌های مطرح داخلی

لژیونرها از ترس سربازی به لیگ ایران نمی‌آیند

بسیاری از بازیکنان سرشناس ایرانی که در با باشگاه های خارجی کار میکنند در اولین اقدام به باشگاه‌های ایرانی که خواستار حضور آنها شده‌اند، پاسخ منفی دادند.

فرهیختگان: رقابت‌های لیگ برتر در حالی حدود یک ماه دیگر آغاز می‌شود که وضعیت ترکیب بسیاری از تیم‌های لیگ برتری همچنان نامشخص است. در این بین روز سه‌شنبه شاگردان نکونام در استقلال به‌عنوان اولین تیم، تمرینات خود را به صورت نصفه و نیمه آغاز کرده و از سوی دیگر نیز وضعیت بسیاری از تیم‌های دیگر هم دست‌کمی از استقلالی‌ها نداشته و آنها هم در صورت آغاز کار برای آماده‌سازی رقابت‌های لیگ برتر مطمئنا روزهای ابتدایی تمرینات خود را به همین سبک و سیاقی آغاز خواهند کرد که استقلالی‌ها استارت زدند. 

طی روزهای گذشته صحبت از حضور نفراتی مانند علیرضا جهانبخش، مهدی قایدی، محمد محبی، الهیار صیادمنش، علی کریمی، سامان قدوس، علی قلی‌زاده، علی علیپور و چند بازیکن مطرح دیگر در تیم‌های مطرح ایرانی از جمله استقلال مطرح شده؛ این در حالی است که به‌جز سردار آزمون و مهدی طارمی که همچنان تیم‌های مطرح اروپایی با قراردادهایی گران را خواهان خود می‌بینند، بیشتر این لژیونرها به تیم‌های سرشناس ایرانی لینک شده‌اند تا امیدواری برای بازگشت این دسته از بازیکنان به کشورمان ایجاد شود. 

اما در واقعیت تقریبا بالای 90 درصد این نفرات در اولین اقدام در پاسخ به باشگاه‌های ایرانی که خواستار آنها شده‌اند، نه گفته تا با ارائه پاسخ منفی، آب پاکی را روی دست مدیران باشگاه‌ها ریخته باشند. در واقع این دسته از بازیکنان صراحتا با پاسخ خیر به باشگاه‌های ایرانی اعلام کرده‌اند که قصد دارند در کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی به فوتبال خود ادامه بدهند. 

چرا لژیونرها پارسال برگشتند؟

سال گذشته بسیاری از لژیونرهایی که با پیشنهادات اغوا‌کننده باشگاه‌های ایرانی مواجه بودند به کشورمان بازگشته و اگرچه برای یک فصل، انتقال قرضی این دسته از فوتبالیست‌ها به لیگ ایران ممنوع اعلام شد اما باز هم نفراتی مانند پیام نیازمند، امیرحسین حسین‌زاده، شهاب زاهدی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، محمد نادری، مهرداد محمدی، شجاع خلیل‌زاده و چند بازیکن دیگر به فوتبال ایران بازگشتند؛ این در شرایطی است که اگر این قانون وضع نمی‌شد چه بسا بازیکنانی مانند قایدی، محبی و صیادمنش هم می‌توانستند استقلالی شوند. از سوی دیگر این بازیکنان در حالی به لیگ برتر فوتبال ایران بازگشتند که در این انتقال، آنها به‌عنوان سهمیه خارجی باشگاه‌های ایرانی محسوب شده‌اند تا از تعداد مجموع 6 سهمیه بازیکن خارجی برای هر باشگاه، لژیونرهای ایرانی شامل این تعداد سهمیه شوند. 

اما حالا با وجود پیشنهادات مالی بعضا مناسب از سوی باشگاه‌های ایرانی از یک طرف و از طرف دیگر با توجه به اینکه این بازیکنان برخلاف سال قبل دیگر به‌عنوان سهمیه خارجی محسوب نمی‌شوند، اینکه با این وضعیت این دسته از بازیکنان برای فصل جدید میل و اشتیاقی برای بازگشت به فوتبال ایران نشان نمی‌دهند تا حدی عجیب است. 

چرا لژیونرها امسال نمی‌خواهند برگردند؟

تا همین چند فصل قبل قانون این اجازه را می‌داد تا فوتبالیست‌‌های حرفه‌ای در سطح لیگ برتر تا 28سالگی و بازیکنان ملی‌پوش تا 30سالگی از خدمت سربازی معاف باشند تا از یک سو مسیر پیشرفت بازیکنان در لیگ‌های داخلی بالاجبار تغییر نکرده و از سوی دیگر نیز لژیونرها برای خروج از کشور و همراهی تیم‌های خارجی خود با محدودیتی مواجه نباشند. اما از مهرماه سال گذشته ستادکل نیروهای مسلح با ارسال نامه به وزارت ورزش و سازمان وظیفه عمومی، از تصمیم جدیدش خبر داده و مانع از ادامه این معافیت‌‌ها شد تا فوتبالیست‌های مشمول برای نداشتن محدودیت فقط مجاز به استفاده از معافیت‌‌هایی مثل معافیت تحصیلی یا کفالت باشند. 

در این بین بازیکنانی مانند میلاد سرلک در اوج فوتبالش در حالی مجبور به جدایی از پرسپولیس و در نیم‌فصل راهی ملوان شد که در صورت تداوم قانون قبلی می‌توانست به خاطر همراهی تیم ملی تا 2 سال بعد نیز با سرخ‌ها ادامه بدهد اما درنهایت به خاطر قانون جدید راهی به جز حضور در ملوان پیدا نکرد؛ اتفاقی که شنیده می‌شود قرار است برای فصل جدید هم تکرار شده و مشمولان چند تیم از جمله ستاره‌های استقلال و سپاهان یعنی جلالی، نورافکن و میرزایی به همراه چند بازیکن از تیم‌های دیگر که مشمول خدمت سربازی هستند راهی این تیم نظامی شوند. 

حال اینکه با لغو قانون قبلی بعد از نامه ستادکل نیروهای مسلح به وزارت ورزش و سازمان وظیفه عمومی، این موضوع دقیقا مرتبط با همان بحث پشت پرده‌ای است که روی تصمیم به عدم بازگشت لژیونرهای فوتبال ایران تاثیرگذار واقع شده و باعث شده تا آنها با یک «نه» مشترک و عمومی به باشگاه‌های ایرانی از تداوم حضور و فعالیت خود در خارج از مرزهای کشورمان و تیم‌های خارجی خبر بدهند. 

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه بخوانید.