تاریخ : Tue 09 Jul 2024 - 15:01
کد خبر : 192861
سرویس خبری : دانشگاه

پای بیت‌کوین به دانشگاه باز شد

پدیده‌ای نوظهور در پردیس‌های آموزش عالی؛

پای بیت‌کوین به دانشگاه باز شد

رمزارزها بر پایه فناوری‌های نوینی هستند که از مبدا آکادمی و دانشگاه نشأت گرفته اند؛بیت‌کوین بارزترین ارز رمزنگاری‌شده و مورد استفاده در دانشگاه‌هاست و رشد استفاده از آن، توجه خبرگزاری‌ها و مراکز تحقیقاتی را به دانشگاه جذب کرده است.

فرهیختگان: رمزارزها پدیده جدیدی در فضای اقتصادی جهان نیستند و کشورهای بسیاری هستند که این فناوری نوین را به کار گرفته‌اند. البته رمزارزها، هرچند بر پایه فناوری‌های نوینی هستند که از مبدا آکادمی و دانشگاه نشأت گرفته اما استفاده از این امکان در مراکز آموزش عالی تاکنون پررنگ نبوده و صرفا مورد مطالعه و بررسی توسط آنها قرار گرفته است.

مهم‌ترین دلیل این مشکل، عدم تمایل مدیران به رمزارزها، ناشی از مسائل فنی و سیاسی است. نتیجتا در نبود زیرساخت مناسب برای فعالیت مالی دانشگاه‌ها، رمزارزها به پدیده‌های نوظهوری در پردیس‌های آموزش عالی شده‌اند. بااین‌حال، شرایط درحال تغییر است و رویکرد دانشگاه‌ها به این امر متحول شده است. در این میان، بیت‌کوین بارزترین ارز رمزنگاری‌شده و مورد استفاده در دانشگاه‌هاست و رشد استفاده از آن، توجه خبرگزاری‌ها و مراکز تحقیقاتی را به دانشگاه جذب کرده است.

کاهش مالیات با کیف‌پول‌های دیجیتال

اهدای رمزارز برای اهداکننده یک مزیت اضافی دارد و آن راهی برای دور زدن مالیات بر عایدی سرمایه است. به‌گفته فیل پرسل، وکیل، مشاور نیکوکاری و عضو هیات‌علمی دانشکده خیریه لیلی در دانشگاه ایندیانا «زمانی که یک دارایی سرمایه‌ای را می‌فروشید، باید نوعی مالیات به نام مالیات بر عایدی سرمایه را بر مابه‌التفاوت بین قیمت خرید و فروش آن بپردازید. آن تفاوت با نرخ مالیات بر عایدی سرمایه، مشمول مالیات می‌شود.» با این کار، اهداکنندگان می‌توانند از مالیات بر عایدی سرمایه اجتناب کنند.

آنها رمزارز را مستقیم به دانشگاه اهدا می‌کنند، به این معنی که نمی‌توانند ابتدا ارز دیجیتال را نقد و سپس پول نقد را به موسسه اهدا کنند. البته مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی نیازی به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه بر هدیه ندارند، زیرا به‌عنوان سازمان‌های غیرانتفاعی، از بسیاری از مالیات‌ها معاف هستند. 

رمزارز قابل اطمینان است؟

دانشگاه‌ها سال‌هاست که برای جلوگیری از نوسان ارزش ارزهای دیجیتال آنها را نقد می‌کنند اما با نگه ‌داشتن وقف در قالب بیت‌کوین دانشگاه نشان خواهد داد که به ارزش آن به‌عنوان دارایی ایمان دارد. تونات در رابطه با نوسان احتمالی بازار رمزارزهای گفت آنها نگرانی ندارند؛ چراکه «هر بیت‌کوینی که دریافت می‌کنیم بیشتر از صفر دلار است. زیرا جایگزین آن صفر بیت‌کوین است.»

دیوید دی‌متیوز، استادیار دانشگاه تگزاس که در سیاست‌های آموزشی تخصص دارد، گفت استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان دارایی وقف برای او جدید است اما تعجب‌آور نیست زیرا سبدهای وقفی معمولا شامل انواع مختلف دارایی‌ها هستند. او گفت که پنج میلیون دلار «مقدار زیادی نیست با توجه به هزینه‌ای که ممکن است برای افتتاح یک دانشگاه نیاز باشد اما می‌تواند به‌عنوان راهی برای تبلیغ بیت‌کوین و سایر انواع ارزهای دیجیتال دیده شود.»

متن کامل این گزارش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.