تاریخ : Tue 09 Jul 2024 - 11:13
کد خبر : 192850
سرویس خبری : جامعه

نفس کشیدن در قم سخت شد!

وضعیت جوی در شرایط ناسالم؛

نفس کشیدن در قم سخت شد!

آلودگی هوا و خبرش گردوغبار همچنان در شهر قم ادامه دارد و شرایط جوی در این استان در وضعیت خطرناک قرار دارد.

فرهیختگان: روز یکشنبه بود که کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای قم اعلام کرد با توجه به قرار گرفتن هوای این استان در شرایط بسیار ناسالم، ادارات قم از ساعت11 تعطیل خواهند شد. 

آن‌گونه که هواشناسی اعلام کرده بود، ظاهرا شرایط جوی نامناسب تا امروز ادامه خواهد داشت و قمی‌ها شاهد افزایش دمای هوا تا ۴۴ درجه سانتیگراد نیز خواهند بود. با توجه به این شرایط، از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار درخواست شده از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را خودداری و از تردد غیرضروری به‌منظور کاهش تماس مستقیم با آلاینده هوا اجتناب کنند. 

بنابر اعلام اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم روز یکشنبه شاخص کیفیت هوا (۳۰۴=AQI) در شهر قم به علت پدیده گردوغبار هوا (ذرات معلق PM۱۰) در شرایط خطرناک قرار داشت. براساس اعلام محیط‌زیست قم شاخص کیفیت هوا برای این شهر رنگ «قهوه‌ای» و عدد ۳۰۴ را نشان می‌دهد. 

شاخص روز دوشنبه تا ساعت11 صبح نیز براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور227 و ناسالم برای تمام گروه‌های سنی بود. 

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است. 

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره شرایط جوی پیش‌آمده برای قم گفت: «طی وزش باد پیش‌آمده در روزهای یکشنبه، دوشنبه و مقداری با شدت کمتر در روز سه‌شنبه، در دشت‌های کویری جنوب سمنان، قم و مرکزی داشتیم. این وزش باد شدید منجر شد که گرد و خاک محلی از روی کانون‌های محلی موجود در اطراف استان مرکزی و استان قم خیزش کند و منجر به کاهش کیفیت هوا در استان قم، مرکزی و بخش‌های شمالی استان اصفهان شود.»

ضیائیان توضیح داد: «انتظار داریم این وضع تا سه‌شنبه اما با شدت کمتر ادامه پیدا کند. برای تهران نیز در جنوب استان خواهیم داشت، مثلا با شدت بسیار کمتر در جنوب استان تهران این پدیده را خواهیم داشت اما برای خود تهران، این پدیده مشکل‌ساز نخواهد شد.»

ضیائیان معتقد است شدت گرفتن یا زیاد شدن این نوع آلودگی در مرکز کشور بستگی به بارش‌های سالانه دارد؛ چراکه منطقه اطراف استان قم کویری است. 

محمدعلی طهماسبی، رئیس ستاد کارگروه مقابله با ریزگردهای کشور و مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «منطقه‌ای هم‌مرز با قم و در شرق استان اصفهان به نام سراج است. ظاهرا کانون گردوغباری که در آنجا وجود دارد، فعال شده است. این منطقه، منطقه‌ای است که در چندسال اخیر فعال شده و استان قم و شهر قم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین ما در آن منطقه ما تاسیسات گازی داریم که معمولا آنها را تحت‌تاثیر قرار داده است. این منطقه چندین‌بار در کارگروه تخصصی ملی گردوغبار مطرح و طرحی نیز برای آن تهیه شده است و در سفر دولت به استان قم نیز قرار بود برای آن محدوده برنامه عملیاتی تهیه شود و براساس آن طرح اقداماتی با همکاری شرکت گاز انجام شود.»

طهماسبی همچنین عنوان کرد البته این طرح نهایی نشده و در یکی، دوماه اخیر مطرح شده است. 

او درباره جزئیات آن گفت: «قرار است اقدامات مختلفی با همکاری شرکت گاز و نهادهایی مانند سازمان منابع طبیعی، اقدامات اجرایی برای منطقه انجام شود. البته یکی از آسیب‌های جدی که در منطقه سراج وجود دارد شترهای سرگردان هستند که باعث تخریب شدید پوشش گیاهی و فعال شدن کانون شده‌اند. البته خشکسالی و سایر مسائل طبیعی نیز نقش داشته‌اند. سازمان منابع طبیعی اقدامات اجرایی را مانند احداث بادشکن غیرزنده و نهال‌کاری شروع کرده اما این اقدامات با توجه به سطح و شدت کانون، بسیار محدود است و قرار است در قالب یک طرح ملی و با مصوبه دولت اجرایی شود.»

طهماسبی در پایان تاکید کرد جهت وزش باد و منطقه در مسیر تهران نیست و شدت وزش باد و گردوغبار به اندازه‌ای نیست که تهران را نیز درگیر کند.