تاریخ : Fri 05 Jul 2024 - 12:18
کد خبر : 192720
سرویس خبری : جهان شهر

تمسخر شدید بایدن توسط اکونومیست!

«کشور اینگونه اداره نمی‌شود»؛

تمسخر شدید بایدن توسط اکونومیست!

در جدیدترین واکنش‌ها به فاجعه مناظره بایدن، مجله اکونومیست با طرحی جنجالی از یک ویلچر روی جلد خود نوشت: «راهی برای اداره کشور نیست.»

فرهیختگان آنلاین: این‌روزها جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا شرایطی دشواری را سپری می‌کند؛ پس از برگزاری اولین مناظره انتخاباتی او با دونالد ترامپ، حالا اعتماد دموکرات‌ها را از دست داده و برخی از قانونگذاران این حزب از جمله چاک شومر، رئیس اکثریت مجلس سنا و حکیم جفریز، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا خواسته‌اند تا به‌طور محرمانه از بایدن بخواهند از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند.

آن‌ها معتقدند که اگر جو بایدن در انتخابات شکست بخورد، شانس دموکرات‌ها برای حفظ مجلس سنا و بازگرداندن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از بین خواهد رفت. پس بهتر است کاندیدای دیگری جایگزین او شود.

پنجشنبه شب اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد اما عملکرد و قدرت تکلم ضعیف بایدن با موجی از واکنش‌های منفی روبه‌رو شد. تا جایی که شخص رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی در کارزار انتخاباتی در ویرجینیا نیز اعتراف کرد که «گند زده» و عملکردش در مناظره با ترامپ بهترین عملکرد او نبوده است.

او علت آن را خستگی ناشی از ۲ سفر خارجی در اوایل ماه ژوئن دانست. هر چند دموکرات‌ها این توجیه را نمی‌پذیرند و اخیراً خبرگزاری رویترز نیز به  نقل از ۷ نفر از منابع ارشد کارزار انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا، نوشته که اگر جو بایدن تصمیم بگیرد کمپین انتخاب مجدد خود را متوقف کند، کامالا هریس معاونش گزینه اصلی جانشینی وی خواهد بود. این یعنی دموکرات‌ها به گزینه جانشین بایدن هم رسیده‌اند.

در این ارتباط نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان نیز گزارش دادند که رئیس‌جمهور اکنون به خروج از کارزار انتخاباتی فکر می‌کند. هر چند کاخ سفید گزارش‌ها مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی کناره‌گیری از رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور است، را تکذیب کرد. اما این تکذیبیه در شرایطی از سوی معاون سخنگوی کاخ سفید مطرح شده که فشارها به بایدن از طریق رسانه‌ها نیز بیش از قبل شده است. 

از طرفی مجله تایم نیز در مقاله‌ای با عنوان «فاجعه مناظره بایدن و تقلا برای فرونشاندن هراس دموکراتیک» با اشاره به لکنت زبان، صدای نازک و نارسا و لحظات انتظار با دهان باز، بایدن را پدربزرگ ۸۱ ساله توصیف کرد نوشت: «حتی نزدیک‌ترین متحدان بایدن به‌طور خصوصی به «فاجعه بودن» عملکرد او در این مناظره اعتراف کردند. او حتی برخی نکات که از قبل تنظیم شده بودند و برای استفاده در لحظه مناسب آماده بودند را زیرورو کرد.»

اما در جدیدترین واکنش‌ها به فاجعه مناظره بایدن، مجله اکونومیست با طرحی جنجالی روی جلد خود نوشت: «راهی برای اداره کشور نیست.» در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: «مناظره ریاست جمهوری برای جو بایدن افتضاح بود، اما پنهان کاری او بدتر است. تماشای پیرمردی گیج که در تلاش برای یادآوری کلمات و حقایق بود، برای دموکرات‌ها عذاب‌آور بود. ناتوانی او در ارائه استدلال علیه یک حریف ضعیف، مایوس کننده است. اما عملیات کمپین او برای انکار آنچه ده‌ها میلیون آمریکایی با چشمان خود دیده‌اند سمی‌تر از هر دو است، زیرا عدم صداقت آن موجب تحقیر می‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «تأثیر این مناظره آن بود که کاخ سفید را در اختیار دونالد ترامپ قرار داد. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که رای‌دهندگان در ایالت‌هایی که بایدن باید برنده شود، علیه او حرکت کرده اند. رهبری او ممکن است حتی در ایالت هایی که زمانی امن بودند مانند ویرجینیا، مینه سوتا و نیومکزیکو در خطر باشد.»

گفتنی است؛  انتخابات آمریکا روز پنجم نوامبر(۱۵ آبان‌ماه) برگزار خواهد شد و پیش از این در گزارشی با عنوان «نگرانی دموکرات‌ها از شکست بایدن در مناظره» در روزنامه فرهیختگان به شرایط دشوار بایدن در کارزار انتخاباتی ایالات متحده پرداختیم.