تاریخ : Tue 02 Jul 2024 - 01:00
کد خبر : 192622
سرویس خبری : سیاست

تنها ستاره مناظره

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

مناظره دونفره نامزدهای ریاست جمهوری بعد از ۱۵ سال برگزار شد. تفاوت مناظره دور دوم با مناظره‌های قبلی، رفتار و کنش مهدی خسروی بود که با صراحتی کافی سوال می‌کرد.

فرهیختگان: اولین شب مناظره دو کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات در حالی برگزار شد که انتظارها برای دیدن یک مناظره راه‌گشا برآورده نشد. وقتی در دور اول انتخابات ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری در همین سالن می‌نشستند و به سوالات خسته‌کننده پاسخ می‌دادند، بسیاری از کارشناسان می‌گفتند تعداد بالای افراد و گفت‌وگوی غیررودررو دلیل سرد بودن مناظره‌ها است. شب اول مناظره دور دوم اما فرق آنچنانی نداشت. دو کاندیدای راه‌یافته به رقابت پایانی برای معرفی رئیس‌جمهور نهم اما قصدی برای صراحت کلام و ورود به موضوعات حساس ندارند.

جناب پزشکیان و جلیلی در شب اول مناظره آثار خستگی زیادی از رقابت‌های دو هفته اخیر در چهره داشتند. صدای گرفته هر دو نفر در ابتدای برنامه و تقریبا حرف‌های تکراری آنها باعث شد مناظره اول مشارکت‌زا نباشد. حتی ارجاع هر دو کاندیدا به برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی روزهای گذشته هم موجب داغ شدن فضای مناظره نشد. اما تفاوت بزرگ مناظره دور دوم رفتار و کنش مجری بود. جناب خسروی با لحنی مناسب و صراحتی کافی سوال می‌کرد. به‌موقع تذکر می‌داد. محترمانه ورود می‌کرد و سوالات خوبی داشت. می‌دانیم سوالات در فرآیندی فکرشده و بابرنامه‌ریزی آماده شده، ولی مطمئن هستیم مجری اگر اجرای خوبی نداشت، همین سوالات بدون روح مطرح می‌شد و فایده‌ای نداشت.

تاکید بیش از اندازه سعید جلیلی به بحث‌های کارشناسی و دور شدن از پاسخ‌های صریح سیاسی وقت زیادی از او در مناظره اول گرفت. جلیلی بیشتر وقت خود را به بحث‌هایی اختصاص داد که باید در سخنرانی با مردم یا گفت‌وگو با دوربین بگوید. جلیلی شاید از لحاظ شخصیتی دوست ندارد طرف مقابل را خطاب قرار دهد و با او چالش کند، یا شاید نمی‌خواهد حرف‌های کارشناسی را به زبان عامه‌پسندتر بزند. به‌هرحال جلیلی به سوال پیرامون حق اعتراض، فضای مجازی و سیاست خارجی پاسخ‌های جذاب نداد. پاسخ‌های او بیش از اندازه کارشناسی بود و احتمالا باید برای مناظره دوم تغییراتی بدهد.

مسعود پزشکیان بعد از دو روز استراحت اجباری به‌خاطر کسالت اخیر، حرف‌ جدیدی نداشت. او البته با مشاوره ستادش سعی داشت وجهه کارشناسی داشته باشد و خودش را از تصویر قبلی‌اش دور کند. او دوست داشت در ماجرای برجام و اف‌ای‌تی‌اف جلیلی را به گوشه رینگ ببرد، ولی حتی قیمت فروش نفت را نمی‌دانست‌. جلیلی اگر روی همین نقطه می‌ایستاد، جناب پزشکیان انتخابات را از دست داده بود. ایده و استراتژی پزشکیان بر محور وایرال‌های فضای مجازی استوار بود ولی یک اشکال بزرگ داشت.

کاری که پزشکیان کرد رای‌سازی زیادی نداشت، چون در گفتار از چهارچوب «سیاست‌های کلی نظام» بیرون نیامد، ولی بخشی از بدنه رای دور اول را شاید از دست بدهد. پزشکیان اطلاعات زیادی از داده‌های کلان اقتصادی ندارد و در ماجرای قیمت نفت صراحتا آن را نشان داد.