تاریخ : Wed 26 Jun 2024 - 09:38
کد خبر : 192424
سرویس خبری : ورزش

آقای ژوله! اگه اجازه می‌دید یورو ببینیم

سیاسی‌کاری برای وایرال شدن؛

آقای ژوله! اگه اجازه می‌دید یورو ببینیم

صحبت‌های اخیر امیرمهدی ژوله مصداق بارز سیاسی‌کاری در فوتبال است که جز عوام‌فریبی و وایرال شدن هدفی ندارد.

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: چند روز گذشته بود که امیر مهدی ژوله موضع عجیبی پیرامون فوتبال و لذت بردن از آن داشت. 

او خود را یکی از ساکنان خوارمیانه و مبتلا به تورم ۶۰ درصدی خواند که با کیلیان ام‌باپه هم‌سرنوشت نیست؛ چون ستاره خروس‌ها پس از حذف(احتمالی) از یورو با جت شخصی‌اش به ویلا می‌رود و در کنار همسرش -که احتمالا هم مُدل است- شُل می‌کند. اما چون او از هیچ‌کدامِ این آپشن‌ها بهره‌مند نیست، نباید با غم آن‌ها محزون و با شادی‌شان خوشنود شود.

البته این را هم گفت که فرانسوی‌ها برای هر برد سه روز جشن می‌گیرند و سهم ایرانی‌ها از شادی تنها بوق زدن است تازه اگر در خیابان باتوم و گاز اشک‌آور نخورند!

صحبت‌های اخیر ژوله واکنش‌های مثبت و منفی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت که بیشتر در لابلای اخبار انتخابات گم شد. اما با توجه به میزان فراگیر شدنش باید درباره آن در چند بند بحث کرد:

مساله اول، نوع دیدگاهِ اوست که درد و رنج روزگار را نافی از لذت بردن از هرگونه سرگرمی می‌داند و نه راهی برای رهایی از آن‌ها. این نگاه در صورت شخصی بودن شاید محترم باشد اما زمانی‌که در رسانه جمعی مطرح می‌شود، خطرناک است. همان ایده‌ای که با تولید جریان خودتحقیری و خودکم‌بینی موجب بروز و ظهور یأس و ناامیدی در جامعه می‌شود. آن‌هم با بازنماییِ تصویری از یک ایران و ایرانی شکست‌خورده که حتی لایق شادی کردن و سرگرم بودن هم نیست.

نکته دوم، چند و چون شکل‌گیری این جریان است که در ورزش ایران -به‌خصوص فوتبال- ایجاد شده و با توجه به اهمیت ارتباط موثر و مثبت جامعه با بدنه فوتبال و ارزش آن از منظر سرمایه اجتماعی، وجه سیاسیِ آن را برجسته‌تر کرده است. 

این سیاسی‌کاری به نفع فوتبال نیست اما در برخی از برنامه‌ها توسط اهالی ورزش و رسانه کشور به آن دامن زده می‌شود که گویا مدت‌هاست برایشان تبدیل به یک تجارت پررونق شده است. آن‌هم با کنش‌های نیم‌بند که به اظهار چند جمله فالوورپسند و لایک‌خور از تریبون‌های سیاست‌زده ختم می‌شود و جز عوام‌فریبی و وایرال شدن هم هدفی ندارد. 

درست مثل همان زمان که افرادی در جام جهانی، ملی‌پوشان را با نخواندن سرود ملی و ممانعت از شادی پس از گل به بی‌وطنی دعوت می‌کردند، اما چند ماه بعد در جام ملت‌ها برایشان ویژه‌برنامه ساختند و با تولید محتوا از آن‌ها کاسبی کردند.

آن‌طور که مشخص است، خواسته یا نخواسته عده‌ای با اظهاراتشان حال خوش ایرانیان را نشانه گرفته‌اند. جامعه ایرانی با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما با فوتبال و پدیده‌هایی شبیه به آن همچنان می‌توانند به جنگ ناامیدی برود.