تاریخ : Sun 23 Jun 2024 - 22:39
کد خبر : 192361
سرویس خبری : سیاست

زاکانی: با یارانه طلایی به هر نفر تقریبا ۶ گرم طلا می‌رسد

در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

زاکانی: با یارانه طلایی به هر نفر تقریبا ۶ گرم طلا می‌رسد

علیرضا زاکانی در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کرد: برای هر خانوار یک حساب باز می‌کنیم و در آن، معادل میزان انرژی اختصاص پیدا کرده به فرد را محاسبه کرد و واریز می‌کنیم. به هر نفر تقریبا ۶ گرم طلا می‌رسد.

علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار داشت: «در مورد یارانه طلایی گفت:«مردم عزیز کشور ما کشور ثروتمندی است و به واسطه این ثروت امکان برخورداری عادلانه امکان پذیر است. در توسعه رفاه ۷ بسته را معرفی کردیم که یک بسته ان یارانه طلایی بود. این یارانه شرایطی دارد، یارانه طلایی جای یارانه فعلی را نمی‌گیرد. یارانه طلایی میزان مصرف انرژی خانوار را هدف گذار کرده است.»

وی عنوان کرد: «کل مصرف انرژی کل خانوار کشور را تقسیم بر کل جمعیت کشور می‌کنیم که به یک عددی می رسیم و آن عدد محاسبه می‌شود. برای هر سرپرست خانوار حساب باز می‌شود. به هر نفر در سال ۶ گرم طلا می‌رسد. برای یک خانواده ۵ نفره ۱۰۰ میلیون تومان در سال می‌شود. این محاسبه به میزان مصرف انرژی که هر خانوار دارد از این میزان کم می‌شود و هر اندازه که مصرف نکند اندوخته می‌شود و اعتبار طلا می‌گیرد.»

زاکانی گفت: «این اندوخته به دور از دستبرد تورم است. به دنبال این هستیم که مردم خودشان صحنه گردان انرژی مصرفی شوند.»

وی تصریح کرد: «از ماه اول پس از شکل گیری دولت یارانه طلایی اجرایی می‌شود. یارانه طلایی در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. یارانه فعلی به ۹۰ درصد مردم تعلق می‌گیرد اما یارانه طلایی به همه تعلق می‌گیرد.خاصیت بعدی یارانه طلایی این است که بنزین ۳۰۰۰ تومانی حذف شده و به ۱,۵۰۰ تومان تغییر پیدا خواهد کرد. از همان اول شروع کار این طرح اجرایی خواهد شد و جزو قانون است و زیرساخت تمامی این طرح در کشور وجود دارد و مردم این امکان را در خدمت قرار خواهند گرفت.»

زاکانی افزود: «ما یک بسته سلامتی داریم که در که در کشورهای توسعه یافته دارد پیگیری می‌شود تا از بیماری پیشگیری شود و کسی که درد بیماری دارد درد بی پولی نکشد. این بسته توسط بزرگان امضا شده است تا با توسعه شبکه بهداشت، خدمت بستری رایگان از دهک ۱ تا ۶ داشته باشیم.»

وی در مورد وضعیت سلامت در دولت متبوع خود، گفت: «بسته سلامتی داریم که یکی از ان وجوه ۸ گانه ای است که توسعه رفاه اتفاق افتند. اساس این بسته این است که اولاً از بیماری پیشگیری شود و ثانیاً فرد بیمار غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشد. در این مسیر توسعه شبکه بهداشت را خواهیم داشت و پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده و نظام ارجاع را خواهیم داشت.»

زاکانی در مورد جایگاه رییس جمهور در اداره کشور، تصریح کرد: «رییس جمهور حتماً باید درک و فهم داشته باشد و وقتی کارشناسی با او حرف می‌زند بتواند تجزیه و تحلیل کند. اگر کسی خودش درک درستی از مسائل نداشته باشد، کارشناسان نظرات مختلفی دارند. بنابراین رییس جمهور باید جامعیت داشته باشد وگرنه سرش را کلاه می‌گذارند.»

زاکانی در مورد افرایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم، افزود: «برای باز شدن گره از حقوق کارگران و کارمندان هیچ راهی نداریم جز اینکه طبق قانون ظرف سه سال حقوق بازنشستگان با افراد شاغل همسان شود. در دولت خدمت در سال اول شروع کار، قانون را اجرا می‌کنم که ۱۷۵ همت پول می‌خواهد که پول آن همین الان در بودجه وجود دارد. کشور کمبود پول ندارد بلکه نیاز به انضباط مالی و تدبیر داریم.»

زاکانی در مورد کناره‌گیری از نامزدی ریاست جمهوری به نفع سایر نامزدها، گفت: «تا آخر محکم می‌ایستم اما اقتضای نهایی کار اقتضایی است که به نفع کشور و انقلاب است.»