تاریخ : Sat 15 Jun 2024 - 11:15
کد خبر : 192120
سرویس خبری : سیاست

ماجرای حسن روحانی و «تهران دِکلِرِیشِن»!

قسمت نهم «صندوقچه انتخابات» منتشر شد؛

ماجرای حسن روحانی و «تهران دِکلِرِیشِن»!

پاسخ حسن روحانی در گفت‌وگوی ویژه خبری سال ۱۳۹۲ تبدیل به ماجرای معروفی شد که هنوز در ذهن‌ها با جمله معروف «تهران دکلریشن» باقی مانده است.

فرهیختگان: از نظر برخی، شرایط انتخابات ۱۴۰۳ با انتخابات ۱۳۹۲ قابل مقایسه است و دلیل ناامیدی بعضی‌ چهره‌های اصلاح‌طلب از گفت‌وگوی اول مسعود پزشکیان این بود که او را با اولین مواجهه حسن روحانی مقایسه می‌کنند؛ ماجرای «تهران دِکلِرِیشِن»!

حسن روحانی در گفت‌وگوی ویژهٔ خبری وقتی می‌خواست به مذاکرات سعدآباد اشاره کند از آن یاد کرد.

 موضوع اصلی مناقشه در این مذاکره، بحث «تعلیق» هسته‌ای ایران بود و آن زمان ایران برای اینکه متوجه شود مفهوم حقوقی «تعلیق» که مدام از آن سخن می‌گویند چیست از البرادعی که پنج روز قبل از ورودِ وزرایِ خارجۀ سه کشور اروپایی، به تهران آمده بود، پرس‌وجو می‌کند که مفهوم تعلیق چیست؟  البرادعی گفته بود منظور ما صرفاً عدم تزریق گاز به سانتریفیوژهاست.

 بر اساس همین وعده شفاهی، ایران پیشنهاد می‌دهد مبنای توافق، تفسیر آژانس از مفهوم تعلیق باشد. چند روز پس از صدور بیانیۀ تهران، آژانس با ریاست البرادعی تفسیر وسیعی از مفهوم تعلیق ارائه می‌دهد که در واقع تأمین کننده خواستۀ اروپایی‌ها بود.

 بعدها خاتمی گفت که این موضع البرادعی «اخلاقی» نبود اما در آن گفت‌وگو حسن روحانی فضا را به سود خود مهندسی کرد و جملاتی به‌کار برد که تا مدت‌ها می‌تواند در صندوقچه انتخابات یادگاری بماند.

قسمت‌های قبلی صندوقچه انتخابات:
قسمت اول
قسمت دوم 
قسمت سوم 
قسمت چهارم 
قسمت پنجم 
قسمت ششم  
قسمت هفتم

قسمت هشتم