تاریخ : Thu 13 Jun 2024 - 10:37
کد خبر : 192057
سرویس خبری : سیاست

وقتی هاشمی نقش خود را به رخ روحانی کشید

قسمت هفتم «صندوقچه انتخابات» منتشر شد؛

وقتی هاشمی نقش خود را به رخ روحانی کشید

سال ۹۲، هاشمی‌رفسنجانی با این عبارت که آقای روحانی ۳ درصد رأی داشت و ما کاری کردیم که بالای ۵۰ درصد شود، نقش خود در رئیس‌جمهور شدن او را به رخ کشید.

فرهیختگان: پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها، برخی معتقدند شرایط انتخابات ۱۴۰۳ مشابه انتخابات ۱۳۹۲ شده؛ ارزیابی این موضوع البته نیاز به بررسی و تحلیل بیشتری دارد و قضاوت بر سر اینکه پزشکیان ۴۰۳ همان روحانی یا عارف ۹۲ است زود است با این حال مرور یک واقعه سیاسی در تاریخچه انتخابات ایران خالی از لطف نیست.

سال ۹۲ پس از منتفی شدن حضور هاشمی رفسنجانی جریان اصلاحات امیدوار بود با چهره یونیک تماما اصلاح‌طلب یعنی محمدرضا عارف که معاون اول دولت اصلاحات هم بود در میدان سیاسی همچنان حضور دارد اما در رقابت‌ها مشخص شد این چهره نتوانسته اقبال عمومی را جلب کند و در عوض حسن روحانی چهره قابل‌سرمایه‌گذاری است. این موضوع آن قدر آشکار بود که هاشمی‌رفسنجانی با این عبارت که آقای روحانی ۳ درصد رأی داشت و ما کاری کردیم که بالای ۵۰ درصد شود، نقش خود در رئیس‌جمهور شدن او را به رخ می‌کشید.

البته روحانی در مستندهای تبلیغاتی خود در سال ۹۶ از کنار این موضوع با سکوت عبور می‌‌کرد و تلاش می‌کرد خود را میراث‌دار هاشمی نشان دهد؛ درحالی که اساسا این انتقال ممکن شدنی نبود.

قسمت های قبلی صندوقچه انتخابات : قسمت اول/ قسمت دوم/ قسمت سوم/ قسمت چهارم/ قسمت پنجم و قسمت ششم