تاریخ : Wed 12 Jun 2024 - 22:23
کد خبر : 192049
سرویس خبری : سیاست

جلیلی: حاکمیت ریال وظیفۀ رئیس‌جمهور است

در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

جلیلی: حاکمیت ریال وظیفۀ رئیس‌جمهور است

سعید جلیلی بیان کرد که مدیریت بازار ارز، حاکمیت ریال، پیش‌بینی پذیر بودن بازار از وظایف رئیس جمهور است که باید آن را دنبال کند.

سعید جلیلی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های توسعه کشور، اظهار کرد: در تدوین برنامه های پنجم و ششم و برنامه هفتم توسعه حضور داشتم. اشراف خوبی بر برنام هفتم توسعه دارم. شروع دولت بعدی با برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی است چون دولت کار خود را با برنامه‌ای شروع می‌کند که تصویب شده است و این بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: برنامه داشتن و باور داشتن به آن لازمه جهش کشور است. دولت وقت در سال ۹۲ اعتقادی به برنامه ششم نداشت و رئیس جمهور وقت می‌گفت این برنامه را قبول ندارد و فقط سی درصد آن برنامه اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم. حدود ۱۵ مورد در برنامه است که دولت باید در یک سال برنامه بنویسد و این یعنی دولت باید بر برنامه هفتم توسعه اشراف داشته باشد، دولت باید این برنامه‌ها را سریع تهیه کند.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار ارز، حاکمیت ریال، پیش بینی پذیر بودن بازار از وظایف رئیس جمهور است که باید آن را دنبال کند، گفت: روند گردش ارز در داخل کشور را بررسی کردیم که چه عاملی موجب ایجاد اخلال در بازار ارز می شود. در این زمینه ایرادهایی وجود دارد که باید رفع شود. لازمه ثبات در بازار ارز این است که مصارف و منابع ارزی و اولویت های تخصیص باید مشخص باشد.

جلیلی افزود: فاصله تخصیص و تامین ارز چند ماه می شود، به همین دلیل او خودش به بازار می‌رود و ارز بالای 50 هزار تومان می خرد و همین به بازار شوک وارد می کند. وقتی تامین ارز سه ماه دیگر انجام شد او همین ارز را در بازرا با قیمت بالا می فروشد، پس فاصله تخصیص و تامین ارز در بازار ایجاد تلاطم می کند. همچنین دولت باید برای ثبات در حاکمیت ریال برنامه داشته باشد. یکی از اولویت های دولت من این است که حاکمیت ریال باید اثبات شود؛ این یعنی دولت مقتدر. اصلاح نظام بانکی بایی دنبال شود تا رشد اقتصادی تامین شود. برخی بانک‌ها مخصوصا بانک‌های خصوصی خلق پول می کنند از جیب مردم ولی به شرکت‌های خود تسهیلات می دهند و بعد به مشتریان بزرگ خود که شاید در تولید هم نباشند. باید بررسی شود تسهیلات چقدر در اولویت های برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: مالیات می تواند منبع درآمد باشد ولی ابزاری برای سیاست‌گذاری و ایجاد عدالت است. باید از ابزار مالیات در جهت حمایت از تولید و واردات غیرضرور استفاده شود تا به بازار نظم دهد. مالیات می تواند فشار را از مردم کم کند و عدالت را برقرار می کند. افراد با درآمد کم مالیات می‌دهند و با درآمد زیاد مالیات نمی دهند. نباید فرار مالیاتی وجود داشته باشد. کسی که درآمد نجومی دارد هم باید مالیات بدهد. دولت مقتدر باید نظام مالیاتی درستی داشته باشد.