تاریخ : Wed 12 Jun 2024 - 12:04
کد خبر : 192032
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

فیلم‌های ایرانی که با موضوع انتخابات ساخته شدند

رای دادن جلوی دوربین؛

فیلم‌های ایرانی که با موضوع انتخابات ساخته شدند

در سینمای جهان پرداختن به موضوع انتخابات یک سنت قدیمی است از زمان جنگ سرد رواج داشته، در ایران نیز از نیمه‌های دهه هفتاد شاهد به تصویرکشیدن انتخابات در سینما هستیم.

میلاد جلیل زاده؛ خبرنگار گروه فرهنگ:  در سینمای جهان سابقه فیلم‌هایی که مستقیما به موضوع انتخابات اشاره کرده‌اند و جایگاه‌شان جدی‌تر بوده، به زمان جنگ سرد برمی‌گردد. این سنت در سینمای آمریکا تا همین حالا ادامه پیدا کرده و از آخرین مواردش می‌شود به فیلم «جنگ داخلی» اشاره کرد که فروپاشی آمریکا را در صورتی که نهاد انتخابات در آن سرزمین اختلال پیدا کند، هشدار می‌دهد. کشورهای دیگر دنیا هم زیاد به این موضوع پرداخته‌اند که از پرتکرارترین مواردش می‌شود به سینمای هندوستان اشاره کرد. 
در ایران اما تصویر انتخابات خیلی دیر وارد سینما شد. قبل از انقلاب هیچ فیلمی در این‌باره ساخته نشده بود و در دهه اول بعد انقلاب هم با اینکه فیلم‌های سیاسی زیادی تولید شدند، دغدغه‌های دیگری اولویت داشت.

این جریان بالاخره از نیمه‌های دهه ۷۰ و احتمالا در واکنش به اننخابات سال ۷۶ پررنگ شد و سال ۷۹ رکورد بی‌سابقه‌ای زد؛ در ادامه جدولی از فیلم‌های ایرانی با حال و هوای انتخاباتی را میبینید.

متن کامل گزارش میلاد جلیل‌زاده خبرنگار گروه فرهنگی را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.