تاریخ : Mon 10 Jun 2024 - 20:30
کد خبر : 191988
سرویس خبری : سیاست

فرصت‌طلبی احمدی‌نژاد ‌در رویارویی با مهدی کروبی

قسمت چهارم «صندوقچه انتخابات» منتشر شد؛

فرصت‌طلبی احمدی‌نژاد ‌در رویارویی با مهدی کروبی

محمود احمدی‌نژاد در مناظره با شیخ مهدی کروبی برعکس مناظره با میرحسین موسوی، استراتژی محافظه‌کارانه را استفاده کرد و سعی کرد از خطاهای طرف مقابل، حداکثر استفاده را ببرد.

فرهیختگان آنلاین: از سال ۸۴ ابتدا با مناظره نمایندگان نامزدها و از سال ۸۸ با مناظره رو در روی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، "مناظره" به عنوان یک بازوی مهم رسانه‌ای در انتخابات ایران مطرح شد. البته شیوهٔ مناظره سال ۸۸ دیگر تکرار نشد اما هنوز هم که هنوز است دیالوگ‌های رد و بدل شده‌ٔ آن مناظره‌ها در خاطره‌ها مانده است.

احمدی‌نژاد که در مناظرهٔ اول خود با استراتژی تهاجمی و ریسک‌پذیری به مصاف میرحسین موسوی رفته بود اما در مناظره با شیخ مهدی کروبی استراتژی «محافظه‌کارانه و فرصت‌طلبانه»ای را اتخاذ کرد و با کنترل و اداره کردن مناظره توانست از خطاهای طرف مقابل خود حداکثر استفاده را ببرد.

شیوه مناظره‌ٔ ریسکی را معمولاً کاندیداها زمانی انتخاب می‌کنند که چیزی برای از دست دادن نداشته باشند یا بخواهند خود را برای افکار عمومی اثبات کنند. بعدها دیگرانی هم این دو شیوه را اتخاذ کردند. حسن روحانی در سال ۹۲ شیوه هجومی را انتخاب کرده بود اما در سال ۹۶ با زوج اسحاق جهانگیری در مناظرهٔ اول سراغ شیوه دوم رفت و در مناظرهٔ بعدی‌اش از آنجایی که نتوانسته بود در مصاف قبلی عایدی مناسبی کسب کند، شیوه هجومی را دنبال کرد.

قسمت سوم صندوقچه انتخابات به مناظره احمدی‌نژاد و کروبی پرداخته است. قسمت اول و دوم و سوم این مجموعه را در سایت فرهیختگان ببینید.