تاریخ : Tue 28 May 2024 - 14:29
کد خبر : 191558
سرویس خبری : سیاست

امروز چه کسانی برای انتخابات پاشنه ورکشیدند؟

آن‌هایی که آمدند و آن‌هایی که گفتند نمی‌آییم؛

امروز چه کسانی برای انتخابات پاشنه ورکشیدند؟

بر اساس تقویم مصوب، ۲ روز دیگر فرآیند ثبت‌نام به‌طور رسمی آغاز می‌شود که در این بین این‌روزها اسامی متعددی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شود.

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: در فاصلۀ چند روز تا آغاز فرآیند ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، این روزها گمانه‌زنی‌های ضدونقیضی از حضور چهره‌ها از طیف‌های مختلف سیاسی در این کارزار مطرح می‌شود. تا امروز (۸ خرداد ۱۴۰۳) این  افراد یا برای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند یا به گمانه‌زنی‌ها درباره حضور خود پایان داده‌اند و اعلام کرده‌اند که در نامزد انتخابات نمی‌شوند.

محسن هاشمی 
صبح امروز خبرگزاری «تسنیم» در گزارشی مدعی شد که شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به تصمیم اولیه برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسیده، این تصمیم مورد وثوق همه اعضای شورای مرکزی این حزب قرار گرفته و شخص محسن هاشمی نیز درباره این تصمیم مخالفتی با کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. البته ساعاتی بعد محسن هاشمی در واکنش به این خبر در گفت‌وگویی اعلام کرد: «باید ابتدا جلسه شورای مرکزی حزب برگزار شود. باید جلسه جبهه اصلاحات هم برگزار شود. در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم.»

سیدمحمد صدر
یکی از نام‌هایی که این‌روزها در جبهه اصلاح‌طلبان به گوش می‌خورد، سیدمحمد صدر است. عضو تشخیص مصلحت نظام که بنا به روایت برخی از رسانه‌ها حمایت سیدمحمد خاتمی را هم در انتخابات پیش‌رو خواهد داشت. صدر امروز در رابطه با خبر کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و دیدار با سیدمحمد خاتمی گفت: «من اخیرا با سیدمحمدخاتمی دیدار داشتم و ایشان به دلیل لطفی که به من داشتند پیشنهاد کاندیداتوری دادند. در این باره با آقای خاتمی گفتگو کردم و به منزل ایشان رفتم. هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام و در حال بررسی هستم.»

سیدحسن خمینی
از طرفی یکی دیگر از نام‌هایی که امروز برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده، سیدحسن خمینی بود. هنوز خبر قطعی از اعلام کاندیداتوری او در دسترس نیست اما محمدعلی انصاری، از اعضای سابق دفتر امام خمینی(ره) ظهر امروز در گفت‌وگویی، درخصوص احتمال کاندیداتوری نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: «اجمالاً می‌دانم که ایشان بنایی برای کاندیداتوری ندارند.»

سعید محمد
خبرگزاری «برنا» نیز صبح امروز در گزارشی از حضور سعید محمد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. این رسانه در نقل و قولی از سوی چند تن از منتخبان مجلس دوازدهم اعلام کرد؛ «رئیس اسبق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در انتخابات آتی ثبت‌نام خواهد کرد.»

محسن رضایی
یکی دیگر از این گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور محسن رضایی است. چهره آشنای اصولگرایان که در ابتدا در گفت‌وگوی میثم نادی، رئیس ستاد انتخابات شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) اعلام شد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شود اما ظهر امروز دفتر او در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ایشان تاکنون هیچ اظهارنظری در رابطه با شرکت یا عدم‌شرکت در انتخابات نداشته‌اند و در حال حاضر مشغول رایزنی و ایجاد وحدت در بین نامزدهای احتمالی جبهه انقلاب هستند؛ درصورتی که به تصمیمی برسند بصورت رسمی اعلام خواهد شد.»

محمدجواد ظریف
از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، محمدجواد ظریف است. وزیر پیشین امور خارجه کشورمان که عصر امروز در گفت‌وگو با «ایلنا» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: خیر.

محسن مهرعلیزاده
در ادامه مطرح شدن اسامی چهره‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست‌جمهوری، امروز نام محسن مهرعلیزاده هم در برخی از اخبار دیده شد. در این بین یکی از چهره‌های نزدیک به رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی، از اعلام کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم خبر داد. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز پس از جلسه با تیم مشاوران حضور محسن مهرعلیزاده در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قطعی و ثبت نام رسمی در روزهای آینده، پس از شروع زمان قانونی در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام خواهد شد.»

محسن رهامی
محسن رهامی، حقوقدان و چهره سیاسی اصلاح طلب نیز ظهر امروز در رابطه با حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ صحبت‌هایی را انجام داد و اظهار کرد: «اگر جبهه اصلاحات موافقت کند در انتخابات کاندیدا می شوم.  من در انتخابات سال ۱۴۰۰ کاندیدا شدم، تیم و برنامه داشتم اکنون هم دارم.  اگر جریان اصلاحات موافقت کند و شورای نگهبان هم فضا را باز کند کاندیدا خواهم شد.»

روزهای قبل چه؟
از روزهای گذشته نیز نام افرادی چون علی لاریجانی، علی شمخانی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، عزت‌الله ضرغامی، محسن منصوری، صادق محصولی، مسعود زریبافان، محمدجواد آذری جهرمی، عبدالناصر همتی، پرویز فتاح،محمدرضا عارف حتی یاسر جبرائیلی نیز برای نامزدی، شنیده می‌شود. همچنین  تاکنون سعید جلیلی و مسعود پزشکیان هم اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

گفتنی است؛ پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری ایران، انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین رئیس دولت چهاردهم زودتر از موعد برگزار خواهد شد. بر اساس تقویم مصوب انتخابات، فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد و بررسی صلاحیت‌ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد انجام می‌شود. در روز ۲۲ خرداد اسامی داوطلبان نهایی اعلام خواهد شد. از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تبلیغات انجام خواهد شد. روز ۷ تیر تبلیغات ممنوع است و در روز ۸ تیر، انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. همچینین اگر انتخابات به مرحلۀ دوم کشیده شود، ۱۵ تیر مرحلۀ دوم برگزار خواهد شد.