تاریخ : Thu 23 May 2024 - 17:32
کد خبر : 191345
سرویس خبری : سیاست

‌نوبل خون

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

خبرنگار فرهیختگان به اظهارات شیرین عبادی که گفته است «چنین مرگ آسانی سزاوار رئیسی نیست» واکنش نشان داد.

 سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان: شما یادتان نیست دهه هشتاد؛ عمده روشنفکران در ایران یک شیرین عبادی می‌گفتند و یک خطابه‌ای اسطوره‌وار برای او می‌کردند. سال ۸۸ هم نقش گاندی را در بی‌بی‌سی داشت و فقه شیعی و رهبر را عامل خشونت معرفی می‌کرد‌؛ بعد هم که ایشان نماد زن ایرانی بود نوبل برده است و نماینده صلح در کل جهان بود؛ و هرجا ظاهر می‌شد سریع علیه خشونت موضع می‌گرفت و بعد به جمهوری اسلامی حمله می‌کرد که نماد خشونت است. 

 در واژگان عبادی واژه توتالیتر و دیکتاتوری کم‌ نبود‌؛ همه را حواله جمهوری اسلامی می‌کرد، حتی درباره انقلاب ۵۷ می‌گفت حماقت کردیم و خشن بود و انگار او نماد صلح و جمهوری اسلامی هم نماینده خشونت! 

 اما حالا زمین بازی عوض شده است، عبادی باید خود واقعی‌اش و نوبل واقعی خود را نشان دهد؛ او نوع مرگ را تعیین می‌کند؛ باور می‌کنید فردی که همیشه حتی درباره اعدام‌ها به شدت به آن حمله می‌کرد و آن را غیر اخلاقی می‌دانست؛ حالا احتمالا دنبال ذبحی شبیه قرون وسطی و یا شبیه زندان‌هایی مثل ابوغریب هستند تا از نوبل خود نمایندگی کند. 

 شیرینی عبادی؛ واقعی و نوبل واقعی و نمایندگان صلح جهانی واقعی همیشه اینگونه بودند و از این پس احتمالا بهتر این‌ جماعت را خواهیم شناخت اما این شروع خوبی است برای شناخت بهتر جهان اطراف خود و عبادی اولین نخواهد بود و آخرین هم نخواهد بود. ‌