تاریخ : Tue 07 May 2024 - 23:45
کد خبر : 190562
سرویس خبری : سیاست

رئیسی: گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده است

دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور؛

رئیسی: گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده است

رئیس‌جمهور گفت: برای اولین بار پس از ۴۵ سال، بازرسی ویژه رئیس‌جمهور برای مبارزه با فساد ماموریت داده شد و که بتواند با اختیارات اصل ۲۷ قانون اساسی عمل کند.

سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم درباره عملیات وعده گفت: ابعاد عملیات وعده صادق باید در نشست‌های مختلف و محافل علمی، پژوهشی، سیاسی و امنیتی مورد بحث‌ و بررسی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور عملیات وعده صادق را موجب غرور ملی دانست و گفت: همه این‌ عملیات را ستودند. این عملیات می‌تواند در سایر حوزه‌ها زمینه رفع مشکلات، اجماع سازی و غرور ملی را به دنبال داشته باشد.غزه جلوه نورانیت، مقاومت و ایستادگی،  صبر و دلدادگی به خدا است. پیروز این میدان از نظر همه صاحب نظران سیاسی در دنیا مردم مقاوم فلسطین و ناکامان این میدان رژیم صهیونیستی و حامیان آن است.

رئیس‌جمهور با اشاره به آمار مرگ و میر در اثر کرونا در دولت قبل، گفت: در اول این دولت با مشکل کرونا مواجه بودیم که روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می شدند. آن زمان برخی فکر می‌کردند با چند تماس تلفنی می‌شود مشکل را حل کرد. به نظرم رسید که یکی از جلوه‌های عقلانیت انقلابی، رفع مشکل واکسن کرونا یا عضویت در بریکس و شانگهای یا وعده صادق بود؛ ان شاء الله یکی از جلوه‌های این عقلانیت انقلابی، رونق اقتصادی در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که در سیاست خارجی دولت مردمی رخ داد تغییر رویکرد دیپلماسی التماسی بود. معتقدیم با گفتمان امام و رهبری و گفتمان مورد انتظار مردم تبدیل به کشوری قدرتمندی خواهیم شد.

رئیس‌جمهور افزود: امروز با جلوه‌ای که جمهوری اسلامی با حرکت وعده صادق رقم زد سایه جنگ از کشور برداشته شد برخلاف آنچه که برخی فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد می‌توان گفت با قدرت سایه جنگ از کشور برداشته شد.

رئیسی درباره سیاست همسایگی دولت گفت: همواره به کشورهای همسایه و ملت‌ها اعلام کرده‌ایم که ایران دوست شماست و این اثبات هم شده است. در نشستی که دیروز با مسئولان اقلیم کردستان عراق داشتم آنها معتقد بودند که کاری که حاج قاسم سلیمانی برای دفاع از اقلیم و برای مقابله با داعش کرد، هیچ زمان از خاطر مردم کردستان عراق نخواهد رفت.

اگر سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد الان این مشکلات را نداشتیم

آیت الله رئیسی درباه ساخت مسکن در این دولت گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن نیاز کشور است و ثانیا  قانون جهش تولید مسکن، ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال را برای دولت تکلیف کرده است و برمبنای همین نیاز بر تلاش برای رفع مشکل مسکن تأکید کرده‌ام.  اگر در سال‌های گذشته شاهد تولید مسکن برای رفع نیاز مردم بودیم، امروز با مردم با این مشکلات مواجه نبودند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر در مسکن روستایی، مسکن شهری، نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن اقداماتی که لازم بود در زمان خودش انجام می‌شد و سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد الان این مشکلات را نداشتیم. سالی ۲۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار واحد ساخته می‌شد اما به یک میلیون واحد نمی ‌سید لذا این کمبود در کشور احساس می‌شود.  

وی یادآور شد: ما عملی کردن این وعده را در کشور شروع کرده‌ایم و شاهد تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن هستیم؛ ساخت مسکن روستایی فعال است و بیش از ۲۶۰ هزار مسکن روستایی تحویل شده است.

آیت الله رئیسی اولین عامل تورم را کسری بودجه دانست و گفت: باید علل را از بین برد تا تورم کاهش پیدا کند از ابتدای دولت با تورم ۵۹ و ۶۰ درصد مواجه شدیم و دولت تلاش کرد کسری بودجه نداشته باشد. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سعی کردیم ۴۸۰ همت کسری بودجه را نه با استقراض از بانک ملی یا چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد درآمد پشت سر بگذاریم که اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ هم منابع و مصارف ما همخوانی داشت در سال ۱۴۰۲ هم به همین ترتیب؛ از مجلس هم خواستیم که در لوایح بودجه سنواتی، هزینه‌های دولت را افزایش ندهند چون موجب کسری بودجه و سپس تورم می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تولید در کشور افزایش یافته است، گفت: هنگام آغاز فعالیت دولت، ۷۵۰ هزار خودرو تولید می‌شد و امروز تولید خودرو به یک میلیون و ۳۳۰ هزار رسیده است. در حوزه کشاورزی هم از رشد منفی ۵.۶ درصد به رشد مثبت رسیده‌ایم. تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است.

 گشت ارشاد مدیران عملیاتی شده و بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند

آیت‌الله رئیسی گفت: برای اولین بار پس از ۴۵ سال به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور برای مبارزه با فساد ماموریت داده شد و که بتواند با اختیارات اصل ۲۷ قانون اساسی عمل کند. قریب به ۱۰۰ نفر از مسئولان که احساس ناکارآمدی نسبت به عملکرد آنها وجود داشت، جابجا شدند. این به غیر از کاری است که دستگاه‌های نظارتی انجام می‌دهند بلکه در نهاد ریاست جمهوری دنبال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ارتباط از سوی مردم با مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برقرار شده است، گفت: امروز دولت خود مدعی است؛ گشت ارشاد مدیران که قول داده است را امروز عملیاتی کرده‌ است. آنها هم حضور پیدا می‌کنند، هم تذکر می‌دهند و در جایی که لازم است افراد را تغییر می‌دهند. دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد. من از حزب، گروه خاص و یا جریان خاصی نیستم. دولت ما، ارتباطات ما و مدیران ما از مردم هستند.

آیت‌الله رئیسی گفت: زنان‌ کشور ما در طول تاریخ نسبت به عفت، حجاب و حجاب پایبند بوده‌اند و این پایبندی همواره زبانزد بوده، اکنون هم این‌ توجه وجود دارد.   مساله حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است و قانون در این زمینه صراحت دارد. ممکن است افرادی باشند که نسبت به جهات شرعی آن تقید را نداشته باشند اما در کشور قانون حاکم است و همه باید به آن پایبند باشند و قانون مداری اصلی است که مورد توجه همگان قرار دارد.