تاریخ : Sun 05 May 2024 - 13:24
کد خبر : 190437
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

نمایشگاه کتاب به خودکفایی رسید

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به «فرهیختگان»:

نمایشگاه کتاب به خودکفایی رسید

برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب هزینه و درآمد را اعلام نکردند اما می‌گویند: نمایشگاه کتاب به خودکفایی رسید.

فرهیختگان: یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوال «فرهیختگان» در خصوص هزینه‌کرد و درآمدهای نمایشگاه کتاب، عددی را اعلام نکرد و گفت: نمایشگاه کتاب، ردیف بودجه‌ مستقلی ندارد و هزینه نمایشگاه کتاب از محل بودجه‌های حمایت از نشر تأمین می‌شود. پیش از استقرار دولت فعلی، بیش از ۶۰ درصد از هزینه‌های نمایشگاه را دولت می‌پرداخته و درآمدهای نمایشگاه کمتر از یک‌چهارم بوده در واقع فاصله زیادی بین درآمدها و هزینه‌ها وجود داشته است. 

وی افزود: تلاش ما این است، تا حجم کمک دولت و حمایت نشر در هزینه‌های نمایشگاه کاهش یابد؛ سال گذشته حدود ۸۰ درصد هزینه متکی بر درآمدها  و حمایت‌های مالی و تبلیغات بوده و ۲۰ درصد بر دوش دولت. اضافه شدن نمایشگاه مجازی هزینه‌بر است اما با توسعه کار نمایشگاه میزان اتکای بودجه نمایشگاه کاهش یافته و حدود ۲۰ درصد از هزینه نمایشگاه به‌صورت مستقیم توسط دولت پرداخت می‌شود. مابقی نیز توسط حامیان مالی، اجاره غرفه و تبلیغات بوده که دستاورد بزرگی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نمایشگاه با روند سابق در معرض تعطیلی بود؛ از نمایشگاه در حال تعطیل به نمایشگاه خودکفا رسیدیم و تلاش داریم آنچه دولت به نمایشگاه کتاب اختصاص می‌دهد، صرف یارانه کتاب شود. امیدواریم تا پایان دولت، نمایشگاه کتاب همه هزینه‌های خود را تامین کند و  کمک دولت برای خرید کتاب باشد نه هزینه‌های جاری.

 احمدوند درباره شفافیت هزینه‌ها و درآمدهای نمایشگاه کتاب هم گفت:  در موضوع نمایشگاه، ناظران قانونی وجود دارند و دیوان محاسبات و مجموعه نظارتی و موسسه حسابرسی به صورت مشخص بر هزینه‌های ما نظارت دارند. عملکرد موسسه خانه کتاب توسط حسابرس رسمی مطلوب ارزیابی شده است. عملکرد شفاف، نظارت‌پذیر و نظارت شده و قابل دفاع است. اتکای هزینه‌های نمایشگاه به هزینه‌های دولتی کاهش یافته است.