تاریخ : Sun 21 Apr 2024 - 02:07
کد خبر : 189828
سرویس خبری : ورزش

همبستگی بهتر است یا پول؟

مشکلات زیاد مدیران باشگاه تراکتور با هواداران؛

همبستگی بهتر است یا پول؟

حمله برخی هواداران تراکتور به اعضای تیم در فرودگاه تبریز غیرقابل دفاع است اما مالک باشگاه را باید درباره نحوه هزینه‌کرد‌ها به فکر فرو ببرد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: مدیران باشگاه تراکتور تصور نمی‌کردند بعد از جدایی پاکو خمز از این تیم مشکلات عدیده‌ای با هواداران پیدا کنند. هرچند شکست مقابل تیم قعرنشین نساجی نیز هواداران تراکتور را خشمگین کرد اما پیش از این نیز نتایج ناامید‌کننده تیم تراکتور و عقب افتادن از کورس قهرمانی آنها را آماده طغیان کرده بود.
تراکتوری‌ها تصور نمی‌کردند هواداران خشمگین این تیم در فرودگاه انتظارشان را بکشند اما حضور آنها به نشانه اعتراض و در نهایت حمله به ون حامل بازیکنان تراکتور و شعارهایی که علیه مالک و سایر ارکان باشگاه و حتی بازیکنان سر دادند نشان می‌دهد اوضاع این تیم بسیار آشفته و ادامه کارشان بسیار سخت است. آنها ۱۲ اردیبهشت در تبریز میزبان استقلال هستند که برای قهرمانی تلاش می‌کند. هرچند مسئولان باشگاه تراکتور فرصت لازم برای آماده کردن هواداران تا روز این بازی‌ها را دارند اما شرایط در ورزشگاه یادگار امام قطعا قابل پیش‌بینی نیست.

 هواداران به چه چیزی اعتراض دارند؟
درست است که شکست مقابل نساجی موجب شد برخی هواداران در فرودگاه نسبت به عملکرد تراکتور معترض شوند اما در واقع این خشم آتش زیر خاکستری بود که طی چند سال اخیر به خاطر از دست رفتن قهرمانی‌های مکرر شعله‌ور شد. این تعداد محدود از هواداران تراکتور علیه مالک، اعضای کادر مدیریت، کاپیتان و دروازه‌بان این تیم شعار داده و با انتقاد از عملکرد ضعیف آنها خواستار برکناری تمام اعضای باشگاه تراکتور شدند و از اینکه تعدادی دلال به باشگاه رسوخ کرده و اتخاذ تصمیم می‌کنند، ابراز نگرانی و خشم کردند.
بحث دلالی در واقع از مدتی قبل و یا بهتر است بگوییم از زمان روی کار آمدن زنوزی در باشگاه تراکتور جدی‌تر مطرح شد و خیلی‌ها حضور بعضی بازیکنان خارجی بی‌کیفیت در این تیم را به دلیل حضور همین دلال‌ها می‌دانستند که البته هزینه سنگینی هم از این بابت به باشگاه تراکتور وارد شد. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در خردادماه ۱۳۹۹ در ابلاغیه‌ای به تمام باشگاه‌های لیگ برتری از‌جمله تراکتور اعلام کرد از هرگونه همکاری با منصور عظیمی، از فعالان حوزه دلالی فوتبال، خودداری و در صورت رویت هرگونه همکاری با وی مراتب را به این کمیته اعلام کنند.
زنوزی، مالک باشگاه تراکتور پس از اطلاعیه کمیته اخلاق به سایت رسمی باشگاه تراکتور گفت: «ممکن نیست اجازه دهد کسی از جیب او برای دلالان کیسه بدوزد.» درست ۷ ماه بعد از این اظهارات زنوزی بود که ساکت الهامی، سرمربی تراکتور در نشست خبری پیش از بازی با پرسپولیس در مواجهه با سوال خبرنگاران مبنی‌بر نقش منصور عظیمی در باشگاه تراکتور گفت: «کار نقل و انتقالات باشگاه دست عظیمی است. از اول فصل هم آنجا (باشگاه تراکتور) بوده، بحث الان هم نیست، او در دو سال گذشته هم در تراکتور بوده است.»
فصل گذشته نیز مرتضی اسدی به عنوان کاپیتان سابق این باشگاه نسبت به تاثیرگذاری برخی افراد نامربوط در یادگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های باشگاه هشدار داده بود و مدعی شده بود اتفاقی فراتر از دلالی در تراکتور در حال وقوع است. در چنین شرایطی وقتی هواداران باشگاه تراکتور نسبت به حضور دلال در این باشگاه و نقش منفی او شعار می‌دهند ناخودآگاه اذهان به این سو می‌رود. گویا در پس چنین عقبه‌ای که باشگاه تراکتور در مراوده با ایجنت‌ها و دلالان دارد هواداران نسبت به تیم بازیکنان و کادر مدیریت بدبین شده و درواقع مدعی هستند این دلالان هستند که به جای مدیران و مسئولان باشگاه برای تیم تصمیم می‌گیرند.
محمد‌حسین جعفری، مدیرعامل سابق باشگاه تراکتور پس از اتفاقاتی که اخیرا در فرودگاه برای این تیم افتاد و شعار‌هایی که هواداران علیه باشگاه سر دادند به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «حرف و حدیث‌هایی در‌خصوص مدیریت، شرط‌بندی، دلال‌ها و نقل‌و‌انتقالات مطرح شده که چون من به باشگاه نزدیک نیستم نمی‌توانم روی آنها صحه بگذارم. اما چیزی که مهم است، این مسائل بین مردم مطرح است. به نظر می‌رسد باخت‌هایی که طی هفته‌های جاری رخ داده ذهنیت را نسبت به چنین مسائلی معطوف کرده، از این رو مالک و مدیرعامل این باشگاه باید توضیح دهند که چگونه تراکتوری که در کورس قهرمانی قرار دارد از تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن و نساجی گل می‌خورد و می‌بازد. من در برخوردی که با مردم دارم می‌دانم که آنها ناراحت هستند و وقتی چنین حواشی‌ای در اطراف تیم وجود دارد آنها عصبانی می‌شوند.»

 مشاوران زنوزی
فصل قبل نیز با از دست رفتن قهرمانی برای تراکتور نسبت به اشتباهاتی که در این باشگاه رخ داد هشدار داده شد. همواره زنوزی به دلیل مشاورانی که تاکنون در این مدت او را به جایگاه مناسبی نرسانده‌اند مورد انتقاد قرار گرفته است. در نزدیک به ۷ سالی که زنوزی مالکیت باشگاه تراکتور را بر عهده گرفته هرچند تلاش کرد بیشترین هزینه ممکن را صرف این تیم کند اما همواره با تصمیمات اشتباه نه‌تنها پول خود را دور ریخت بلکه آرزوهای تیم تراکتور برای به دست آورد قهرمانی در لیگ برتر را به باد داد.
بدون شک اشتباهات مکرر اجازه نداده این تیم که همواره در جذب و یادگیری بازیکن و به خدمت گرفتن مربی جزء بهترین‌های لیگ برتر بوده موفق شود. تراکتور نه تنها از قهرمانی باز می‌ماند بلکه نمی‌تواند همچون یک رقیب جدی تا آخرین هفته‌ها برای کسب قهرمانی رقابت کند و خیلی زود از گردونه حذف می‌شود.
 در همین چند ساعت اخیر افرادی که سابقا در این باشگاه حضور داشتند اظهاراتی را مطرح کرده و نقش دلالان در اتفاقات این باشگاه را تاثیرگذار دانستند. در نتیجه زنوزی اگر تا کنون با چنین رویه‌ای پیش رفته فارغ از هزینه‌ای که برای هیچ انجام داده اعتبار خود را زیر سوال برده است تا در نهایت بعد از چند سال مالکیت در باشگاه تراکتور او و همراهان و انتخاب‌هایش باز هم مورد انتقاد هواداران قرار بگیرد.
 هوادار مقصر است یا باشگاه؟
هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور در گفت‌وگو اخیر خود با تلویزیون اعلام کرد فیلم اتفاقات فرودگاه برای کریس کلمن که گفته می‌شود جدی‌‌ترین گزینه هدایت تراکتور است ارسال شده و در نتیجه وی از حضور در ایران صرف‌نظر کرده است. تراکتوری‌ها بعد از اینکه نتوانستند با مربیان داخلی به نتیجه برسند و با برخی گزینه‌های خارجی نیز بر سر مبلغ قرارداد به اختلاف خوردند مذاکرات جدیدی را با برخی گزینه‌های تازه آغاز کرده و درنهایت با کریس کلمن به توافقات ابتدایی رسیدند.
حالا مدیرعامل تراکتور مدعی شده این مربی به دلیل فیلمی که از ایران از فرودگاه برای او ارسال شده تمایلی ندارد به این تیم ملحق شود، حتی برخی مدعی شدند این فیلم از طرف هواداران ارسال نشده بلکه همان فرد نزدیک به باشگاه برای جبران شعارهایی که هواداران علیه او سر دادند، فیلم را ارسال کرده تا وی را از حضور در ایران پشیمان کند. هرچند برخی نیز مدعی شدند کلمن هیچ فیلم منفی از هواداران تراکتور ندیده و در واقع مدیرعامل باشگاه تراکتور با چنین صحبت‌هایی قصد تاثیرگذاری روی هواداران و آرام کردن جو متشنج هواداران این تیم را دارد.
شاید بتوان عصبانیت هواداران تراکتور را درک کرد اما اینکه در شب بازی در فرودگاه تجمع کرده و ضمن بر هم زدن نظم عمومی به ون حامل بازیکنان حمله کنند قابل درک نیست. از این رو هرچند نمی‌توانیم حمله آنها به اتومبیل حامل بازیکنان را توجیه کنیم اما واقعیت این است که با توجه به شعارهایی که طی یکی دو هفته اخیر روی سکوهای ورزشگاه علیه تیم تراکتور سر داده می‌شد آنها از عملکرد باشگاه و مدیرانش درخصوص تیم‌شان راضی نیستند. با این حال در شرایط فعلی و درحالی‌که فقط چند هفته به پایان مسابقات باقی مانده تغییر و تحولات کلان نمی‌تواند راهگشا باشد. همه می‌دانند که هواداران تراکتور با شعار معروف «عیبی یوخ» خود بیشترین حمایت را از تیم‌شان در بدترین روزها انجام دادند؛ از این رو زنوزی که هنوز نتوانسته برای آنها یک قهرمانی در لیگ برتر به دست آورد باید تغییری در تفکرات خود ایجاد کرده و به دنبال اشتباه و مقصر در تصمیمات خود بگردد. این تیم همواره بهترین مربیان و بازیکنان را داشته و از حمایت بی‌نظیر هوادارانش برخوردار بوده است از این رو وقتی درنتیجه‌گیری ناکام است بدون شک ایراد کار می‌تواند در تفکرات زنوزی و همکارانش باشد.
جعفری با اشاره به فشار زیادی که علاقه‌مندان به این تیم تحمل می‌کنند تاکید کرد: «فوت هوادار تیم تراکتور پس از بازی با ذوب‌آهن واقعا خسارت جبران‌ناپذیری وارد کرد. اگر واقعا شایعاتی که درخصوص دلالی در این باشگاه وجود دارد صحت داشته باشد مسئولیت جان آدم‌ها برعهده آن‌هایی است که این شرایط را به وجود می‌آورند. قطعا خدا از آنهایی که به‌خاطر پول و بعضی کارها باعث و بانی چنین اتفاقی شدند، نمی‌گذرد. از این رو ما هم نگرانیم؛ چراکه تراکتور عزت این استان است و دل‌مان می‌خواهد مثل سپاهان، پرسپولیس و استقلال در کورس قهرمانی رقابتی با هویت و آزادمنشانه‌ای داشته باشد.»

 داستان تکراری
پیش از این هم نوشته بودیم هیچ مربی‌ای در تیم تراکتور طی مدت مالکیت محمدرضا زنوزی یک فصل کامل را در این تیم تجربه نکرده است. رویه تکراری انتخاب‌های هیجانی همواره یکی از مشکلات مدیریت این باشگاه بوده است.
در شرایطی که تراکتوری‌ها می‌توانستند به قول خودشان جلوی جدایی سرمربی اسپانیایی خود را گرفته و در ازای فسخ قرارداد از او غرامت بگیرند به‌راحتی با جدایی وی موافقت کرده و تیم را با چنین بحرانی روبه‌رو کردند. با شرایط موجود می‌توان این جدایی را تا حدودی درک کرد و روی تصمیمات مدیران این باشگاه صحه گذاشت اما اظهارات تکراری محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور پذیرفتنی نیست. زنوزی هفت سال با وعده به خدمتگیری مربی نامدار بزرگ و جذب بازیکنان ملی‌پوش و توانمند هواداران را سرگرم کرده است. درحالی‌که بیش از آنکه تیم تراکتور به نام‌های دهن‌پرکن احتیاج داشته باشد به برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در این باشگاه در جهت موفقیت این تیم احتیاج دارد.
اتفاقات عجیب و غریب در باشگاه تراکتور کم رخ نمی‌دهد و اگر به آمار و ارقام این باشگاه از زمان مدیریت زنوزی دقت کنیم همواره نام‌هایی بزرگ آمدند و بدون اینکه بتوانند کاری برای این باشگاه انجام بدهند این تیم را ترک کرده و فقط حسرت به دل هواداران مانده است. آنها در حالی از مذاکره با امثال استراماچونی صحبت می‌کنند که هنوز به خاطر داریم جدایی این مربی چه لطمه‌هایی را به استقلال و مخصوصا هواداران این تیم وارد کرد. درحالی‌که هواداران تراکتور از شرایط موجود خشمگین هستند چگونه مذاکره با امثال استراماچونی به ذهن مدیران باشگاه تراکتور خطور می‌کند؟ چه تضمینی وجود دارد که مربی که قبلا یکبار چنان بلایی سر باشگاهی چون استقلال آورد با تراکتور و هوادارانش چنین نکند؟ از این رو به نظر می‌رسد مشکل هواداران تراکتور بیش از هر چیز اشتباهات مکرر مالک این باشگاه است.
مدیرعامل سابق باشگاه تراکتور با اشاره به اینکه مسئولیت این اتفاقات به عهده مالک و مدیران باشگاه است گفت: «من دوست دارم انعکاس‌دهنده صدای مردم باشم. ما همه ناراحت تیم‌مان هستیم. اگر کار در دستان زنوزی نیست کار را به دست بگیرد، اگر مدیرعاملش اختیار ندارد به او اختیار دهد و خلاصه وضعیت موجود را سر و سامان دهند. حیف است این تیم با این هوادار و این شور و اشتیاق اسیر چنین حواشی شود و هر سال در این مواقع در چنین شرایطی قرار گیرد و با چند باخت از کورس قهرمانی جا بماند. جالب اینکه بلافاصله برای سال آینده شروع به صحبت‌هایی درخصوص روی کار آوردن مربی خارجی و جذب بازیکن ملی‌پوش می‌کنند و تب داغ مردم را پایین می‌آورند. تراکتور همین امسال می‌توانست قهرمان شود؛ چراکه تیمی عالی داشتند. از نظر من تراکتور هیچ چیز از استقلال، پرسپولیس و سپاهان کمتر نداشت اما نمی‌دانم پشت صحنه چه اتفاقی می‌افتد که در این هفته‌های آخر جا می‌ماند. امیدوارم خدا کمک‌شان کند.»