تاریخ : Fri 19 Apr 2024 - 23:19
کد خبر : 189777
سرویس خبری : نقد روز

جاری بودن زاینده‌رود مهم‌ترین خبر اصفهان

حاکمیت آرامش بر کشور پس از حمله بامدادی اسرائیل؛

جاری بودن زاینده‌رود مهم‌ترین خبر اصفهان

حمله ریزپهپادی صبح‌جمعه اسرائیل به اصفهان و فعالیت محدود پدافند هوایی در تبریز بار دیگر رسانه‌­های ضدایرانی را در توهم ناپایداری شرایط امنیتی در ایران فرو برد. این درحالی است که سه ریزپرنده اسرائیلی- که قصد خرابکاری در پایگاه‌های تاسیسات نظامی اصفهان را داشتند- توسط پدافند هوایی اصفهان رهگیری و دفع شدند.

علی ملکی، خبرنگار گروه نقد روز: حمله ریزپهپادی صبح‌جمعه اسرائیل به اصفهان و فعالیت محدود پدافند هوایی در تبریز بار دیگر رسانه‌­های ضدایرانی را در توهم ناپایداری شرایط امنیتی در ایران فرو برد. این درحالی است که سه ریزپرنده اسرائیلی- که قصد خرابکاری در پایگاه‌های تاسیسات نظامی اصفهان را داشتند- توسط پدافند هوایی اصفهان رهگیری و دفع شدند. بدین‌ترتیب و به‌منظور بررسی بیشتر امنیت آسمان کشور، فعالیت‌های هوایی برخی فرودگاه‌ها به‌حالت تعلیق درآمد ولی چند ساعت بیشتر طول نکشید که روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی که از صبح‌جمعه با محدودیت مواجه شده بود، به حالت عادی بازگشته و گزارش‌های مردمی از شهرهای اصفهان و تبریز حاکی از آن بود که شرایط این مناطق در حالت کاملا عادی قرار دارد. علاوه‌بر اینها سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشور نیز با نادیده گرفتن خطرات این حمله و در ادامه سفرهای استانی، به سمنان سفر کرد و در روزهای پنجشنبه و جمعه درحال شرکت در جلساتی برای پیشبرد طرح‌های عمرانی و فرهنگی در استان سمنان حضور داشت.
   حمله به ایران و تعطیلی ایلات!
حمله ریزپهپادی اسرائیل به ایران درحالی صورت گرفت که از زمان عملیات وعده صادق، رسانه‌هاو تحلیلگران مختلف نسبت به‌شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرده و همچنین در طول چند روز گذشته مقامات رژیم‌صهیونیستی در پیامم‌هایی اقدام به تهدید ایران کرده بودند. درنهایت اما اقدامی که صبح‌جمعه صورت گرفت، حتی شبیه به مواضع اعلامی رژیم‌صهیونیستی نبود و حرکتی بسیار سطحی و فاقد اهمیت تلقی شد. درنهایت همین موضوع باعث شد این اقدام در ایران نیز مورد تمسخر قرار بگیرد. روزنامه گاردین در واکنش به حمله روز جمعه اسرائیل به ایران به حاکم بودن آرامش بر ایران اشاره کرد و با انتشار تصاویری از جاری بودن فعالیت‌های روزانه مردم نوشت: «مردم پس از شنیده­ شدن صدای انفجار در شهرهای اصفهان و تبریز در خیابان‌ها قدم می‌زنند و فعالیت‌های روزانه خود را انجام می‌دهند.» شبکه‌های صداوسیما نیز به دنبال این حمله اقدام به پخش تصاویر زنده از اصفهان و تبریز کردند تا جو آرام این شهرها را به دنیا نشان دهند. رسانه­‌های خارجی نیز با بازنشر این تصاویر، اقدام عجیب رژیم‌صهیونیستی را مورد توجه قرار دادند. از صبح روز جمعه کاربران مختلفی در سراسر جهان واکنش‌های جالبی به این اتفاق نشان دادند که یکی از آنها بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اصفهانی‌ها ساعاتی پس از این اتفاق درکنار زاینده‌رود به اجرای سرود «ای ایران» پرداختند و این حرکت مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت. در شرایط مشابه و پس از کوچک‌ترین حملات پهپادی توسط نیروهای مقاومت اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، بلافاصله آژیرهای خطر به‌صدا درمی‌آید و هشدارهای قرمز صادر می‌شود و بخش زیادی از ساکنان آن مناطق منازل خود را ترک می‌کنند. نکته جالب حمله صهیونیست‌ها این بود که فرودگاه­های ایران پس از گذشت چندساعت از رهگیری ریزپرنده‌ها در اصفهان فعالیت خود را از سر گرفتند. این درحالی بود که رسانه‌های عبری‌زبان از اقدام شرکت‌های هواپیمایی هلند، سوئیس، اتریش و شرکت لوفتانزا در لغو پروازهای روز جمعه خود از مبدأ اراضی اشغالی و به مقصد اراضی اشغالی خبر داده بودند؛ چراکه شامگاه پنجشنبه منابع عبری‌زبان خبری مبنی‌بر شنیده شدن صدای انفجار مهیب در شهر اشغالی ایلات در جنوب فلسطین اشغالی را منتشر و برخی منابع نیز وقوع انفجار در ایلات را تایید کرده بودند. علاوه‌بر ایلات، دیگر شهرهای اشغالی فلسطین نیز در ساعت‌های شامگاهی پنجشنبه شاهد حمله‌های راکتی و موشکی بوده است. 

   رئیس‌جمهور به سمنان رفت
عملیات تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران آنچنان دور از تهدید بود که حتی سیدابراهیم رئیسی را نیز از ادامه دادن به سفرهای استانی منصرف نکرد. رئیس‌جمهور کشورمان صبح پنجشنبه همراه جمعی از معاونان و وزرا در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم به استان سمنان سفر کرد و با استقبال قابل‌توجه مردم نیز روبه‌رو شد. رئیسی همچنین صبح جمعه به دامغان سفر کرد تا در دومین روز از سفر استانی خود با مردم این شهر دیدار کند. اهالی دامغان بدون توجه به حمله چندساعت قبل اسرائیل به استان همسایه، با جمعیت زیادی به استقبال رئیسی و هیات همراه رفتند. وی در این سفر توجه ویژه­ای به طرح‌های عمرانی و تولیدی استان سمنان داشت. 
یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر سایه سنگینی بر سر سمنان انداخته، بحران آب است. رئیس‌جمهور با اشاره به طرح مشکلاتی ازجمله تامین آب پایدار و رفع مشکلات زیست‌محیطی گفت: «دولت حتما برای رفع مشکل و تامین آب پایدار و نیز رفع مشکلات محیط‌زیستی در شاهرود تلاش خواهد کرد و بدانید هر فعالیت صنعتی، اقتصادی و معدنی فرع بر حفظ محیط‌زیست است.» رئیسی همچنین در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی و صنعتی استان سمنان دستور تشکیل کارگروهی به‌منظور فعال‌ شدن واحدهای صنعتی تملک‌شده از سوی بانک‌ها را صادر کرد. وی همچنین با خانواده سه شهید در این استان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به‌طورکلی شرکت در جشن احیای ده‌ها واحد تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان، شرکت در جلسه شورای اداری، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، شرکت در جشن نهضت ملی مسکن و سخنرانی در جمع مردم این استان ازجمله برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور بود. در شرایطی که ابراهیم رئیسی باید در پایتخت و تحت‌تدابیر امنیتی به‌سر می‌برد، تداوم این سفرها و قرار گرفتن در میان مردم گویای پایداری شرایط و برقراری امنیت در کشور است. 

   حمله اسرائیل؟ مردم از جریان زاینده‌رود لذت ببرند
با توجه به حمله رژیم‌صهیونیستی به کشور آن هم از طریق خطوط هوایی، فعالیت‌های پروازی داخلی و بین‌المللی به‌منظور تامین امنیت مسافران برای مدتی کوتاه دچار محدودیت شد. چنانچه دقایقی پس از حمله صبح‌جمعه اسرائیل به ایران روابط‌عمومی شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی از تعلیق پروازها در چند فرودگاه کشور خبر داد. براساس این اطلاعیه فرودگاه‌های مهرآباد، اصفهان، شیراز و فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب کشور به‌حالت تعلیق درآمدند و برای مدتی پروازها در این فرودگاه‌ها به‌دلیل حفظ ایمنی با تاخیر مواجه شدند. همچنین تمامی پروازهای فرودگاه مهرآباد تا ساعت 10:30 صبح همان روز باطل اعلام شد. کمتر از سه ساعت بعد اما روابط‌عمومی همین شرکت اعلام کرد پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی(ره) که از صبح‌جمعه با محدودیت مواجه شده بود، به‌حالت عادی بازگشته است. 
 همچنین سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درخصوص وضعیت محدودیت‌های وضع‌شده برای دیگر فرودگاه­ها اعلام کرد با هماهنگی‌های انجام شده، محدودیت عملیاتی اعمال شده در برخی فرودگاه‌های کشور برطرف شده است. در شهر اصفهان نیز اوضاع در همان ساعات اولیه به حالت عادی بازگشت. حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ضمن اشاره به توقف محدود پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان گفت که این کار با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، برای حفظ امنیت گردشگران صورت گرفته است. 
محققیان همچنین اعلام کرد با توجه به رفع هرگونه خطر، درحال‌حاضر تمامی پایانه‌های مسافرتی استان ازجمله فرودگاه بین‌المللی اصفهان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان مطابق با روال عادی فعال بوده و گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی درکنار شهروندان می‌توانند از این جذابیت‌ها به‌ویژه در محور زیبا و تاریخی و طبیعی زاینده‌رود که به‌دلیل جریان یافتن دوباره جذاب‌تر از هر زمان دیگر است، بازدید به‌عمل آورند. تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی به وجود امنیت کامل در سطح آذربایجان‌شرقی تاکید و اعلام کرد هیچ اقدام مشکوکی در سطح استان و کشور صورت نگرفته است و تبریز همانند سایر روزها در شرایط کاملا عادی و آرامش به سر می‌برد. محمدی همچنین درخصوص صدای شنیده‌شده در تبریز گفت این صدا مربوط به رصد پدافند هوایی مربوط به اشیای ناشناس بوده و امری عادی است و هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده است. مدیر روابط‌عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز هم با اشاره به اعمال برخی محدودیت‌های پروازی در این فرودگاه، از آغاز مجدد پروازهای این فرودگاه از صبح‌جمعه خبر داد.