تاریخ : Fri 19 Apr 2024 - 09:35
کد خبر : 189753
سرویس خبری : سیاست

شهر در امن و امان است

ماجرای صبح جمعه اصفهان و تبریز چه بود؟

شهر در امن و امان است

صبح امروز چند ریزپرنده در حریم هوایی اصفهان و تبریز توسط پدافند هوایی مورد انهدام قرار گرفتند و هیچ‌گونه خسارتی به اماکن نظامی و غیرنظامی وارد نشد.

محمد رضایتی؛ فرهیختگان آنلاین: صبح امروز برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در غرب شهرهای اصفهان و تبریز خبر دادند. در ادامه این خبر توسط رسانه ABC آمریکا با عنوان «حمله موشکی اسرائیل به داخل ایران» منتشر شد.

درحالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ‌گونه انفجاری در تبریز رخ نداده و پدافند هوایی تبریز در پی مشاهده شیء مشکوک اقدام به شلیک کرده است. پدافند هوایی تبریز در محدودۀ وادی‌رحمت در شمال این شهر قرار دارد. این پدافند مشرف به شهر تبریز و در فاصله حدود ۲ تا ۳ کیلومتری از پالایشگاه و پتروشیمی تبریز قرار دارد و هم‌اکنون تبریز در آرامش کامل است.

در اصفهان نیز، طبق اعلام منابع خبری صدای انفجار شنیده شده در شمال غرب این شهر ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان استان توسط پدافند غیرعامل بوده است. سه ریزپرنده حوالی ساعت ۴ بامداد در آسمان اصفهان و در اطراف منطقه زردنجان مشاهده شده است. به دنبال مشاهده این ریزپرنده‌ها پدافند غیرعامل عمل کرده و این ریزپرنده‌ها را در آسمان منهدم کرده‌اند. هنوز در خصوص این ریزپرنده‌ها اطلاعی در دست نیست، همچنین در پایگاه هشتم شکاری اصفهان نیز حادثه‌ای رخ نداده است. امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست، ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان در این باره گفت: «شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.» همچنین بر اساس گفته منابع موثق، تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است و گزارش برخی رسانه‌های خارجی درباره حادثه در این تأسیسات نادرست است.

‌از طرفی با وجود گذشت چند ساعت از خبر اولیه ABC آمریکا درباره «حمله موشکی اسرائیل به داخل ایران»، هنوز هیچ نشانه واقعی از این خبر دیده نشده است. حتی رسانه‌های صهیونیستی هم آن را به نقل از مقام‌های رسمی تأیید نکردند. علاوه بر خبر ABC در ساعت‌های اخیر CNN و NBC هم خبرهایی با مضمون حمله اسرائیل به ایران منتشر کرده‌اند. هنوز معلوم نیست غیر از صدای شلیک پدافند در اصفهان و تبریز منظور آن‌ها از «حمله» چیست.

در ادامه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده برخی رسانه‌های خارجی درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد. شبکه خبری المیادین نیز به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته و و رسانه‌های آمریکایی یک جنگ نیابتی اطلاعات نادرست را از طرف رژیم صهیونیستی اجرا می‌کنند.

همچنین سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد با هماهنگی‌های انجام شده، محدودیت عملیاتی اعمال شده در برخی فرودگاه‌های کشور برطرف شده است. «جعفر یازرلو» ضمن پوزش از مسافران به دلیل مشکلات ناشی از ابطال و یا تاخیر برخی پروازها، بیان کرد: به اطلاع می رساند با هماهنگی های انجام شده محدودیت عملیاتی اعمال شده در فرودگاه‌ها برطرف شده و شرکت‌های هواپیمایی مجاز به انجام پروازهای برنامه‌ریزی شده هستند. مسافران می‌توانند جهت آگاهی از زمان دقیق پرواز خود با اطلاعات پرواز فرودگاه مبدا پرواز در تماس بوده و یا به پیامک های ارسالی از شرکت هواپیمایی توجه کنند.