تاریخ : Thu 18 Apr 2024 - 02:47
کد خبر : 189725
سرویس خبری : نقد روز

دولت پینوکیو

پیروزی با سانسور شدید صهیونیست‌ها متناقض است؛

دولت پینوکیو

جعل روایت اما اگر بیش از اندازه اغراق‌آمیز باشد صرفا دستاویزی برای بیشتر مضحکه شدن را فراهم می‌آورد، به‌ویژه آنکه اظهارات مقامات صهیونیستی حتی با داده‌هایی که توسط خود آنها منتشر شده است، تناقض دارد.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: مقامات اسرائیلی در نخستین روزهای پس از عملیات 7 اکتبر برای از بین رفتن تصویر شکسته خورده خود در ساحت اطلاعاتی و نظامی، وعده نابودی حماس و بازگرداندن اسرایشان را به صهیونیست‌ها دادند. با گذشت چند ماه از این وعده، نابودی حماس جای خود را به نابودی بیماران، زنان و کودکان داد. بیمارستان‌های غزه با این توجیه که نیروهای حماس در آن مخفی شده‌اند، هدف قرار گرفت. نهایتا این رژیم به‌جای نابودی حماس ناچار به مذاکره با گروه‌های مقاومت بر سر مبادله اسرا شد. رژیم در میانه تنگنای غزه، دست به اقدامی احمقانه زد و ساختمان کنسولگری ایران را هدف قرار داد تا کمتر از دوهفته بعد، برای نخستین‌بار ایران با تکیه بر اصل دفاع مشروع و با هدف تنبیه رژیم پایگاه‌های نظامی تل‌آویو را با استفاده از موشک و پهپاد مورد هدف قرار دهد. رژیم همان‌گونه که در جنگ غزه تا این لحظه شکست خورده و برای تسکین درد آن ناچار به سانسور شدید در اعلام تلفات سربازان و تجهیزاتش است، در مورد تقابل با ایران- که به‌عنوان یک کشور توانمند در حوزه نظامی و امنیتی است- نیز همین سناریو را به اضافه دروغ‌های عجیب‌وغریب در دستورکار اتاق رسانه‌ای خود قرار داده است. مقامات رژیم‌صهیونیستی که خود را در پاسخ‌دهی به اقدام ایران ناتوان دیده، برای اینکه در افکار عمومی خود شکست‌خورده تلقی نشوند سعی در کوچک‌نمایی اقدام ایران دارند تا مجبور به واکنش نشوند و از پیامد‌های واکنش مجدد ایران نیز در امان بمانند. جعل روایت اما اگر بیش از اندازه اغراق‌آمیز باشد صرفا دستاویزی برای بیشتر مضحکه شدن را فراهم می‌آورد، به‌ویژه آنکه اظهارات مقامات صهیونیستی حتی با داده‌هایی که توسط خود آنها منتشر شده است، تناقض دارد.
شوخی دفع 99 درصدی
یکی از ادعاهایی که در همان دقایق ابتدای اقدام تقابلی ایران از جانب مقامات صهیونیست مطرح شده و به‌سرعت نیز توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین بازتاب پیدا کرد، این بود که رژیم‌صهیونیستی 99 درصد تهدیدات را با سامانه پدافند هوایی رهگیری کرده و باعث شد این عملیات تاثیر ناچیزی برجای بگذارد. فارغ از اطلاعات تکمیلی که از سوی رسانه‌های ایرانی در مورد موفقیت اهداف منتشرشده، این آمار حتی با اطلاعات ارائه‌شده توسط مقامات صهیونیستی نیز تناقض دارد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل یکشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد جمهوری اسلامی در اقدام تقابلی خود با اسرائیل، بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک را به خاک این کشور پرتاب کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل گزارش داد ۹۹ درصد از تهدیدات، از سوی سامانه پدافند هوایی رهگیری شد و تاثیری ناچیز برجای گذاشت. رسانه‌های غربی با استناد به داده‌های مقامات اسرائیل این آمار را شامل 170 پهپاد، 120 بالستیک و 30 کروز دانسته‌اند که مجموعا 320 پرتابه را شامل می‌شود. اگر برای صحت‌سنجی صرفا برخورد هفت موشک به پایگاه رامون را که ارتش اسرائیل به آن اعتراف کرده است، مدنظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم میزان موفقیت عملیات با توجه به داده‌های منتشرشده ارتش اسرائیل، نزدیک 3 درصد بوده و این بیشتر از آن چیزی است که هاگاری اعلام کرده است. ضمن اینکه این آمار صرفا مربوط به یک پایگاه هوایی است و اهداف دیگری نیز در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار گرفته که رژیم‌صهیونیستی از دادن اطلاعاتی در مورد آن اجتناب کرده است. این البته آمار صهیونیست‌هاست و تفاوت فاحشی با آماری دارد که مقامات نظامی ایران به آن معتقدند.
همچنین آمار صهیونیست‌ها با آمار مقامات آمریکایی که مسئولیت هدایت سامانه‌های پدافندی مستقر در سرزمین‌های اشغالی را برعهده داشته‌اند نیز متناقض است. یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه ‌ای‌بی‌سی نیوز اعلام کرد درمجموع 9 موشک ایران به دو پایگاه هوایی صهیونیست‌ها اصابت کرده‌اند. همچنین باید اشاره کرد پهپادهای ایران صرفا با هدف مشغول کردن سامانه‌های پدافندی به آسمان رژیم‌صهیونیستی نزدیک شده و از ابتدا قرار نبوده هدفی را منهدم کنند، لذا پهپادها صددرصد به موفقیت رسیده‌اند و اگر در آمار نهایی صرفا تعداد موشک‌های بالستیک و کروز شلیک‌شده لحاظ شود باید گفت با استناد به منابع غربی مجموع این موشک‌ها 150 عدد گزارش شده و اگر صرفا بخواهیم تعداد 9 موشکی را که مطابق اطلاعات منابع آمریکایی به دو پایگاه هوایی برخورد کرده، لحاظ کنیم و سایر اهداف منهدم شده را نیز با ارفاق نادیده بگیریم، مجموعا 6 درصد موشک‌ها مطابق با اطلاعات منتشرشده توسط منابع غربی به اهداف خود برخورد کرده‌اند.
جای مهاجمان و مدافعان اقصی عوض شد
رژیم‌صهیونیستی درحالی پس از اقدام تقابلی ایران دل به سازمان ملل و صدور قطعنامه ضدایرانی بسته بود که به‌دلیل حمله به کنسولگری ایران و نقض حقوق بین‌الملل و اصل مصونیت دیپلماتیک بعید به‌نظر می‌رسید دستاوردی کسب کند. رژیم از پیش‌باخته محسوب می‌شد اما تل‌آویو برای جعل روایت از هیچ اقدامی فروگذار نکرد و در جلسه شورای امنیت نیز اظهارت مضحکی را مطرح کرد. گیلعاد اردان، نماینده رژیم‌صهیونیستی در سازمان ملل با نشان دادن تصویری از عبور موشک‌های ایران بر فراز مسجد الاقصی مدعی شد ایران به اماکن مقدس مسلمانان حمله کرده است. رژیم‌صهیونیستی درحالی چنین ادعایی را مطرح کرده و مدافع تاریخی مسجد الاقصی را به حمله به آن متهم می‌کند که یکی از اصلی‌ترین طرح‌های رژیم تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان نبی در آن است. علاوه‌بر این، صهیونیست‌ها هر هفته برای نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی مشکل ایجاد می‌کنند و در بسیاری از مواقع مانع اقامه نماز می‌شوند.
پیروزی با سانسور شدید متناقض است
مقامات رژیم‌صهیونیستی درحالی‌که از انتشار هرگونه اطلاعاتی در مورد نتایج اقدام ایران اجتناب می‌کنند، ادعا دارند عملیات ایران به شکست انجامیده است. این ادعاها با سانسور شدیدی که نتانیاهو ایجاد کرده کاملا در تناقض است. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به وزیران کابینه این رژیم دستور داده از هرگونه اظهارنظر درباره عملیات تنبیهی موشکی و پهپادی ایران علیه سرزمین‌های اشغالی اجتناب کنند و از اجرای مصاحبه‌های خبری در این خصوص بپرهیزند. دامنه سانسور به مقامات رژیم‌صهیونیستی محدود نشده و رسانه‌های اسرائیل را نیز شامل می‌شود. در همین راستا شبکه 24 رژیم‌صهیونیستی به عدم اجازه انتشار تصاویر حمله موشکی و پهپادی ایران به اراضی اشغالی اعتراف کرد و نوشت: «ما تصاویر و فیلم‌های بسیار بیشتری از حمله امشب ایران داریم که نمی‌توان همه آنها را منتشر کرد.» نشانه دیگری که برای جعلی بودن ادعاهای مقامات رژیم‌صهیونیستی وجود دارد، این است که آنها هیچ تصویری از لاشه‌های جمع‌آوری‌شده ارائه نداده‌اند که بتواند چنین عددی را اثبات کند. تعداد 300 پرتابه رقمی نیست که مصاحبه درکنار لاشه یک موشک بتواند آن را اثبات کند.
تقلید از مدل عین‌الاسد
آنچه امروز صهیونیست‌ها در جعل روایت انجام می‌دهند تا بتوانند اثر اجتماعی شکست از ایران را کم‌رنگ کنند، درحقیقت همان مدلی است که پیش از این توسط ترامپ در ماجرای عین‌الاسد اجرایی می‌شد. پس از حمله موشکی ایران به عین‌الاسد ترامپ مدعی شد سربازان تنها دچار سردرد شده‌اند و چند مشکل دیگر پیدا کرده‌اند. کلمه سردرد به‌مرور جایش را به ضربه مغزی خفیف داد و آمار سربازانی که دچار ضربه مغزی شده بودند نیز روزبه‌روز بیشتر شد.
حدود دوسال بعد برخی سربازان آمریکایی به شبکه سی‌بی‌اس گفتند زیرفشار بودند تا جراحات فزاینده خود را کوچک نشان دهند تا از این طریق از تنش بیشتر با ایران پرهیز و در‌عین‌حال از زیرسوال رفتن عملکرد ترامپ جلوگیری شود. اگر تصاویر زنده از برخورد موشک‌های ایران به اهداف تعیین‌شده منتشر نمی‌شد بعید بود رژیم‌صهیونیستی همان یک درصد را هم اعلام کند.

فرار نتانیاهو از پاسخ مثل ترامپ
اگر شدت ضربه‌ای که ایران به عین‌الاسد و سربازان آمریکایی وارد کرده بود در همان روزهای ابتدایی اعلام می‌شد هم عملکرد رئیس‌جمهور وقت آمریکا در مدیریت تنش‌های منطقه‌ای زیرسوال می‌رفت و هم مطالبه پاسخ به اقدام ایران به‌وجود می‌آمد. مطالبه‌ای که مطابق اعتراف سربازان آمریکایی ترامپ نمی‌خواست به آن پاسخ دهد. ترس از واکنش مجدد ایران و متزلزل شدن پایه‌های قدرت، رئیس‌جمهور آمریکا را قانع کرد که به‌جای پاسخگویی واقعی به اقدام ایران روایتی غیرواقعی از ماجرا ارائه دهد و بحران به‌وجود آمده را پایان دهد.
شاید تجربه همین واکنش ایران بود که باعث شد کاخ سفید در چهارسال بعد از ماجرای عین‌الاسد از پاسخگویی به اقدام مشروع ایران اجتناب ورزد و رسما به متحد منطقه‌ای خود اعلام کند که در تقابل با ایران با او همراهی نخواهد کرد. حال به‌نظر می‌رسد رژیم‌صهیونیستی همچون آمریکا درک واقعی‌تری از توان نظامی ایران پیدا کرده است. به همین دلیل علی‌رغم تهدید‌های مکرر به‌جای پاسخ‌دهی به اقدام ایران سعی در کوچک جلوه دادن آن دارد.