تاریخ : Mon 19 Feb 2018 - 04:09
کد خبر : 16209
سرویس خبری : جامعه

چرا آسمان زمین می‌خورد؟

پس از تصادفات جاده‌ای، قطار مشهد و کشتی سانچی، هواپیما هم دچار سانحه شد

چرا آسمان زمین می‌خورد؟

دیوید لیرمونت، متخصص ایمنی پرواز و خلبان سابق از لندن به شبکه الجزیره، گفت: وضعیت جوی در کوهستانی که این هواپیما سقوط کرده، بسیار بد است. به نظر می‌رسد که این هواپیما در حال کم کردن ارتفاع به سوی مقصد بوده و در موقعیت اشتباهی قرار داشته و به کوه برخورد کرده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، پس از حادثه کشتی سانچی، سال 96 آبستن حادثه تلخ دیگری برای مردم ایران بود. سقوط هواپیمای ATR-72  صبح روز گذشته زیر سایه اطلاع‌رسانی ضعیف و عدم بیان آمار و اطلاعات دقیق تا ساعات پایانی روز باعث تلخی کام مردم ایران، خانواده جان‌باختگان حادثه و ایجاد التهاب در فضای رسانه‌ای جامعه شد و همین موضوع تلخی حادثه را برای مردم و اذهان عمومی دوچندان کرد.

10:43

مدیرکل روابط‌عمومی آسمان: «فعلا آخرین اخبار این است که این هواپیما از رادار خارج شده است و در حال پیگیری موضوع هستیم.»

10:49

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور: «این حادثه مربوط به هواپیمایی تهران ـ یاسوج بوده که از صبح امروز از رادار خارج شده و در منطقه سمیرم سقوط کرده است. این پرواز 50 تا 60 مسافر داشته و هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.»

11:17

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور: ‌«هنوز لاشه هواپیمای سانحه دیده پیدا نشده و به احتمال زیاد هواپیما در محدوده سمیرم سقوط کرده است.»

11:25

اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان در حال اعزام به منطقه جهت بازدید هستند؛ چون محل حادثه کوهستانی است، رسیدن به آنجا دشوار است.

11:30

یک مقام مسئول شرکت آسمان: «هواپیمای این شرکت به کوه دنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود. تیم‌های جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند شد. حادثه در روستای کهنگان از توابع پادنا در 120 کیلومتری سمیرم اتفاق افتاده است.»

11:33

فرماندار سمیرم: «هنوز نمی‌دانیم که هواپیما در سمیرم سقوط کرده یا در دنا، اطلاعات اورژانس را ما نداریم. تا دقایقی دیگر عازم منطقه می‌شویم.»

13:28

کریمی معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان اصفهان: 20 تیم از اصفهان، سه تیم از پادنا و سمیرم و سه تیم از لردگان و یاسوج به منطقه اعزام شده‌اند.

14:20

اعزام پهپاد از سوی هلال‌احمر به منطقه سقوط هواپیما

11:50

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور: «با توجه به شرایط جوی، بالگردهای اورژانس که برای امداد به منطقه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اعزام شده بودند، بازگشتند اما تیم‌های زمینی به نزدیکی منطقه سقوط هواپیما رسیده‌اند و درحال بررسی محل دقیق و یافتن لاشه هواپیما هستند.»

10:46

به گفته مسئولان شرکت هواپیمایی کشوری همه مسافران این پرواز جان باخته‌اند.

11:45

این پرواز 60 مسافر داشته که یکی از آنها کودک بوده است. دو میهماندار، دو نفر امنیت پرواز و دو خلبان و کمک خلبان نیز در این پرواز بوده‌اند که جمعا 66 نفر می‌شوند.

11:42

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور: «5 بالگرد اورژانس در حال جست‌وجوی لاشه هواپیما هستند. امکان اعزام آمبولانس به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه کوهستانی وجود ندارد.»

12:20

در حال حاضر هوا ابری مه‌آلود و بارندگی است. امدادگران در حال جست‌وجو هستند و هواپیما مشاهده نشده است. با وجود خوب نبودن شرایط جوی گروه‌های امدادی در حال جست‌وجو هستند.

12:25

بالگردهای اعزامی از اصفهان و شیراز به دلیل شرایط جوی نتوانستند کمک کنند. پیش‌بینی می‌شود این هواپیما در ارتفاعات سقوط کرده است

13:25

دستور احمد خسروی‌وفا، رئیس کل دادگستری استان اصفهان به رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سمیرم برای بررسی و دستورات قضایی

14:20

مشاهده دود در محدوده «پس دنا» بین روستای نقل و خفر در محدوده پادنا دود

14:50

رئیس پلیس راه استان اصفهان: محور یاسوج - سمیرم - اصفهان باز است و مشکلی ندارد. گزارش‌های میدانی حکایت از محدودیت تردد در این محور دارد.

15:35

دستور رئیس قوه قضائیه به دادستان کل کشور مبنی‌بر تشکیل کمیته‌ای برای بررسی علت وقوع حادثه و برخورد قانونی با مقصران

 

 چند گمانه درباره علت سقوط

https://cdn.isna.ir/d/2018/02/18/3/57641264.jpg

هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ یک هواپیمای دوموتوره توربوپراپ است که برای پروازهای منطقه‌ای کوتاه‌برد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این هواپیما معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکت‌ها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده است. مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما تاکنون طراحی شدند و تا ۷۸ نفر گنجایش دارند.

دیوید لیرمونت، متخصص ایمنی پرواز و خلبان سابق از لندن به شبکه الجزیره، گفت: وضعیت جوی در کوهستانی که این هواپیما سقوط کرده، بسیار بد است. به نظر می‌رسد که این هواپیما در حال کم کردن ارتفاع به سوی مقصد بوده و در موقعیت اشتباهی قرار داشته و به کوه برخورد کرده است.

وی در ادامه افزود: اساسا این مسئله ناشی از اشتباه ناوبری است و هواپیمایی که به کوهستان پوشیده از ابر برخورد می‌کند مانند کشتی است که به صخره برخورد می‌کند. مضاف بر این اظهارات گمانه زنی های بسیاری در فضای رسانه ای مطرح شد، از جانمایی و محل نامناسب باند فرودگاه یاسوج که بر مسیر حرکتی هواپیما تاثیر می‌گذارد تا پرواز در ارتفاع پایین این نوع از هواپیما ها که برای روشن شدن موضوع فرهیختگان با مدیریت فرودگاه یاسوج تماس گرفت اما آن‌ها پاسخی ندادند.

 

۵گانه آخوندی

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1395/09/07/139509071348149639322234.jpg

سقوط، تنها چند دقیقه پس از پرواز: 19مرداد ماه سال 93 بود که هواپیمای شماره 5916 تهران طبس دقایقی بعد از بلند شدن به علت خاموش شدن موتور سمت راست خود در منطقه مسکونی شهرک آزادی به دیواره‌های سیمانی برخورد کرده و منفجر شد. خلبان این هواپیما «معلم خلبان علی ایزدپناهی» بود که درجه استاد خلبانی با ۸ هزار ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را داشت و در سال آخر خدمت خود بود و از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش بود؛ متاسفانه به خاطر نقص فنی زیادی که در هواپیما رخ داده بود حتی فرصت بازگشت به فرودگاه را هم پیدا نکرد. گفته می‌شد ظرفیت مسافران این هواپیما 48 نفر بوده و از این تعداد در نهایت اعلام شد که 38 نفر از مسافران در گذشته‌اند و تنها 9 مسافر این هواپیما توانسته‌اند به اشکال مختلف جان خود را نجات بدهند. البته تعداد جان سپردگان در این واقعه دردناک 39 نفر بود چراکه در اثر برخورد قطعه‌ای از این هواپیما با یک تاکسی و ایجاد تصادف، دختر جوان درون تاکسی به کما رفته و در نهایت والدین او اعضای بدنش را اهدا کردند.

برخورد دو قطار در سمنان:  روز جمعه، پنجم آذر ماه سال 95 بود که دو قطار مسافربری در حوالی «ایستگاه هفت خوان» در محور سمنان- دامغان با هم برخورد کردند؛ در این حادثه که در ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه پنج آذر ۱۳۹۵ به وقوع پیوست، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شدند. در این حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. این حادثه مرگبار‌ترین حادثه ریلی ایران در سال‌های گذشته بعد از حادثه 82 بود اما آخوندی در اولین اظهارنظر خود بعد از این حادثه اعلام کرد که «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.»! اما در نهایت تنها علتی که برای این موضوع اعلام شد خطای انسانی بود.

جاده‌های مرگ: حادثه سقوط اتوبوس سربازان پادگان 5-0 ارتش کرمان، که طی این حادثه 19 سرباز وطن جان خود را از دست دادند و سایر سرنشینان این اتوبوس مجروح شدند. از مهم‌ترین دلایل سقوط اتوبوس حاملان سربازان در این جاده کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده بود. طبق گزارش‌های نهایی این حادثه وزارت راه نیز 25 درصد در وقوع این حادثه مقصر اعلام شد. حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر نخبه، حادثه دردناک دیگری بود که دهم شهریور سال جاری رخ داد. در این حادثه اتوبوس حامل دختران دانش‌آموز هرمزگانی در حوالی قلعه بیابان بخش رستاق داراب فارس واژگون شد و 11 نفر جان باختند و 32 نفر نیز مجروح شدند. کشته‌های این حادثه، دانش‌آموزان برگزیده علمی میناب و رودان استان هرمزگان بودند. در این حادثه یک مربی و کمک راننده هم جان باختند.

سانچی دردناک‌ترین حادثه دریایی در تاریخ ایران: در این حادثه بر اثر برخورد دو کشتی در آب‌های چین به خاطر محموله کشتی ایرانی که شامل میعانات گازی قابل اشتعال بود، کشتی ایرانی منفجر شد. طبق آمارهای مقامات چینی از این حادثه، خدمه کشتی چینی در اولین فرصت خود را به آب انداختند اما از آنجایی که خدمه ایرانی به خاطر شدت انفجار و گازهای سمی در دم جان سپرده بودند، نتوانستند خود را از مهلکه نجات داده و جان خود را از دست دادند.

سقوط هواپیمای ATR تهران یاسوج: هواپیمای ATR-72 متعلق به شرکت آسمان به شماره پروازی ۳۷۰۴ ساعت ۸ صبح دیروز پس از پرواز از فرودگاه مهر‌آباد و طی مسیر به سمت یاسوج در منطقه دناکوه سمیرم از رادار خارج شد و سقوط کرد.  این هواپیمای ATR-72، 50 دقیقه پس از پرواز، از صفحه رادار محو شد و ساعاتی بعد لاشه آن بین کوه‌ها پیدا شد. این هواپیما حامل 60 مسافر، دو میهماندار، دو نفر امنیت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بوده است. در این سانحه 66 مسافر هواپیما جان خود را از دست دادند.

 

 

* نویسنده : ابوالقاسم رحمانی روزنامه‌نگار