تاریخ : Thu 25 Jan 2018 - 16:40
کد خبر : 15532
سرویس خبری : سیاست

پا در کفش دیگران

عباس آخوندی درحالی به اظهارنظر پیرامون موضوعات غیرمرتبط با حوزه تخصصی‌اش علاقه‌مند است که رسانه‌ها همچنان پاسخگویی او در مواردی چون کشتی سانچی، مسکن مهر و... را انتظار می‌کشند

پا در کفش دیگران

بدون شک «عباس آخوندی» را می‌توان در زمره حاشیه‌سازترین چهره‌های دولت تدبیر و امید دانست. نمونه این حاشیه‌سازی را می‌توان به ارائه یادداشتی در زمان انتخابات 96 اشاره کرد. آخوندی با تشبیه دو نامزد جناح اصولگرا به «ترامپ یاوه‌گو»، بعید ندانست که نامزدهایی با مدل ترامپی رئیس‌جمهور کشور شوند.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در روزهای اخیر بود که عباس آخوندی در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» از پشت پرده موسسات مالی غیرمجاز سخن گفت، شاید در لحظه اول ذهن مخاطب به سمت یک مقام مسئول در بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد هدایت می‌شد اما این سخنان شخص وزیر راه و شهرسازی بود که در قامت رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد ظاهر شده بود.

به نظر می‌رسد عباس آخوندی بیش از ورود به حوزه تخصصی خود علاقه‌مند است در موضوعات دیگر اظهار نظر کند.

آخوندی در اظهارنظرهای متفاوت سعی کرد مسکن مهر را پوپولیستی اعلام کند البته او در مقطعی آن را هم مزخرف یا مسجد‌الضرار دانست.

او البته در زمانی که اعتراضات مردم به وضعیت اقتصادی کشور بالا گرفت در بازخوانی حادثه‌های اخیر و مساله امنیت ایران یادداشتی را در روزنامه اعتماد به رشته تحریر درآورد. آخوندی این بار ردای سیاست بر تن کرد و در قامت یکی از وزرای سیاسی کابینه ظاهر شد. او و حجت‌الاسلام والمسلمین «علی‌اکبر ناطق‌نوری»، هر دو دامادهای «رسولی محلاتی» هستند. ناطق‌نوری در سال 61 آخوندی را به معاون سیاسی وزرات کشور منصوب کرد. البته به گفته کارشناسان این حوزه آخوندی با حمایت ناطق‌نوری توانست در دولت دوم آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کند. او در حالی برای مسائل سیاسی که در کشور ایجاد شد آستین خود را بالا زد که در مسائلی همچون زلزله اخیر کرمانشاه و کشتی سانچی سعی کرد بروز و ظهور آنچنانی نداشته باشد. یعنی آنچه که در رسانه‌ها آمده ایشان در این اتفاقات حضور پررنگی نداشت.

آخوندی تنها وزیر دولت یازدهم بود که به دلیل عملکرد ضعیفش در دولت روحانی، دو بار از سوی مجلس نهم و دهم استیضاح شد.

از سوی دیگر در حالی که برخی خرید هواپیماهای نو برای کشور را جزء کارنامه موفق آخوندی می‌دانند، باید اشاره کرد که تمام توافقات خرید هواپیما از سوی جمهوری اسلامی ایران، توسط «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان و در راستای اجرای برجام صورت گرفته است. برخی کارشناسان حوزه راه و حمل‌ونقل بر این باورند که «عباس آخوندی» تنها با هواپیماهای خریداری شده عکس یادگاری گرفته و تقریبا تمام کارهای آن در جای دیگری صورت گرفته است.

بدون شک «عباس آخوندی» را می‌توان در زمره حاشیه‌سازترین چهره‌های دولت تدبیر و امید دانست. نمونه این حاشیه‌سازی را می‌توان به ارائه یادداشتی در زمان انتخابات 96 اشاره کرد. آخوندی با تشبیه دو نامزد جناح اصولگرا به «ترامپ یاوه‌گو»، بعید ندانست که نامزدهایی با مدل ترامپی رئیس‌جمهور کشور شوند.

آخوندی اما در حادثه ایستگاه هفت خوان دامغان- سمنان، طی اظهارنظری عجیب، موج جدیدی از انتقادات را نسبت به عملکرد خود به راه انداخت. آخوندی در سخنانی گفت: «همه خانواده‌ها، چه آنهایی که کشته شده‌اند و چه آنهایی که مجروح هستند، زیرپوشش بیمه قرار دارند و از این جهت نگرانی خاصی وجود ندارد.»

این اظهارنظر نپخته و نابجای وزیر کافی بود تا داغ کشته و مجروح شدن مسافران، دو چندان شود و این بار همگان خواستار خداحافظی آخوندی از صندلی وزارتش شوند. انتقادات دیگر صرفا محصور به اصولگرایان نبود و این بار اصلاح‌طلبان و بسیاری از حامیان دولت نیز، عباس آخوندی را شایسته چنین منصبی ندانستند و هم‌صدایی در لزوم استیضاح آخوندی، بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسید.

از سوی دیگر او در واپسین روزهای سال 95 در بازدید از فرودگاه مهرآباد و در پاسخ به سوال مسافری که از قیمت بالای پارکینگ‌های فرودگاه انتقاد کرده بود، گفت: «قیمت خیلی هم خوب است و باید از شما بیشتر هم بگیرند، با تاکسی بیایید و بروید.»

البته اینها تنها حاشیه‌های آخوندی نبود بلکه او در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی‌بر مرجوعی بودن ایرباس‌های جدید ایران ایر پاسخ تندی داد و میکروفون خبرنگار را پرت کرد.

آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشتند ماجرا از این قرار بود که پس از حضور عباس آخوندی، وزیر پرحاشیه‌ راه‌وشهرسازی، خبرنگاری نظر وی را درباره مرجوعی‌بودن هواپیمای جدید(کلمبیایی بودن هواپیمای خریداری شده) جویا شد که وزیر دولت روحانی، میکروفن خبرنگار باشگاه خبرنگاران را با عصبانیت گرفته و به سوی دیگری پرت کرده و می‌گوید، شماها خبرنگار نیستید؛ شماها بی‌... . هستید.

باشگاه خبرنگاران نوشت وزیر راه‌وشهرسازی پس از قطع دوربین نسبت به این سوال خبرنگار واکنش دیگری نشان داد و به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خبرنگار باید یک جُو عقل داشته باشد! شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمی‌آورید. برید بابا!

این وزیر پرحاشیه دولت روحانی طبق این گزارش نشان داده است که بیشتر علاقه دارد تا جایگزین وزرای اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور شود و عملا در حوزه‌های تخصصی خود یا غایب بوده یا موضع‌گیری‌هایش باعث آزرده‌خاطر شدن افکار عمومی شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا با موضع‌گیری‌ها و مسائل حاشیه‌ای آخوندی، از سوی دولت برخوردی خواهد شد؟

 

* نویسنده : محمودرضا کریمی روزنامه نگار