تاریخ : Mon 25 Dec 2017 - 20:34
کد خبر : 14466
سرویس خبری : جهان شهر

سعودی هسته‌ای

آمریکا به‌دنبال ساخت تاسیسات هسته‌ای برای عربستان

سعودی هسته‌ای

وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از یک رسانه سعودی نوشت که عملیات اکتشاف و یافتن منابع اورانیوم و توریوم در منطقه «حائل» در استان حائل از سوی سازمان زمین‌شناسی این کشور با مشارکت شهرک علمی «ملک عبدا...» و شرکت ملی اتمی چین آغاز شده است.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هفته‌نامه آمریکایی «نیوز ویک» در گزارشی تحت عنوان «هسته‌ای شدن عربستان برای مقابله با تهدید‌های ایران» نوشت: «در حالی که تنش بین عربستان سعودی و ایران، رقیب منطقه‌ای این کشور شدت یافته، عربستان اعلام کرده که حق خود را در غنی‌سازی اورانیوم که ممکن است در ساخت سلاح‌های اتمی استفاده شود، محفوظ می‌داند.» ریاض در هفته‌های پیش رو قصد دارد با آمریکا گفت‌‌وگوهایی را بابت همکاری در زمینه هسته‌ای انجام و به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد در مناقصه برای عقد قرارداد چند میلیارد دلاری در ساخت دو نیروگاه هسته‌ای شرکت کند. عربستان سعودی گفته است نیروگاه‌‌های هسته‌ای را تنها با اهداف صلح‌آمیز و غیرنظامی می‌خواهد اما وضعیت این کشور در مورد اینکه آیا اورانیوم را برای تولید سوخت هسته‌ای غنی‌سازی می‌کند یا خیر، نامشخص است.

 غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم عربستان

«ترکی الفیصل»، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی و سفیر عربستان در آمریکا به «رویترز» گفته است که این کشور از حق خود در استفاده مسالمت‌آمیز از برنامه‌ هسته‌ای دست نمی‌کشد. وی در توجیه سخنان خود از توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 با قدرت‌های جهانی در استفاده مسالمت‌آمیز از برنامه هسته‌ای استفاده کرد و گفت که غنی‌سازی اورانیوم حق مسلم عربستان بوده و می‌تواند چون ایران برای مقاصد صلح‌آمیز غنی‌سازی داشته باشد. همان‌طور که به ایران امکان غنی‌سازی اورانیوم داده شد باید به عربستان نیز چنین امکانی در چارچوب معاهده جهانی عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای داده شود. از دیدگاه این کشور، ریاض چون سایر اعضای معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای از حق مشابهی برخوردار است.

 ترغیب عربستان برای ساخت نیروگاه هسته‌ای

 پیشتر نیز وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» اشاره کرده بود که دولت آمریکا در حال ترغیب عربستان برای قبول پیشنهادهای «وستنیگهاوس» و دیگر شرکت‌های آمریکایی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در آن کشور است و این احتمال می‌رود که به‌عنوان بخشی از آن توافق اجازه غنی‌سازی اورانیوم به عربستان داده شود.

«ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا ماه جاری به عربستان سفر کرد و با مقام‌های این کشور درباره طراحی نیروگاه «AP1000»  ساخت شرکت وستینگهاوس به رایزنی پرداخت.

توافقنامه‌های قبلی آمریکا، غنی‌سازی و باز فرآوری اورانیوم را در عربستان ممنوع کرده‌اند، بر همین اساس مذاکرات برای استفاده از فناوری آمریکایی در این کشور در ساخت پروژه‌های هسته‌ای در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز به شکست انجامید. دو فرد مطلع در این زمینه مدعی شده‌اند که آمریکا اینک درصدد تسهیل آن مقررات به‌عنوان روشی برای کمک به وستینگهاس و دیگر شرکت‌ها برای دستیابی به قراردادهای عربستان سعودی است.

 ساخت 16 نیروگاه‌ هسته‌ای

بر اساس گزارش انجمن هسته‌ای جهانی، عربستان سعودی قصد دارد 16 نیروگاه هسته‌ای را در 20 تا 25 سال آینده به ارزش بیش از 80 میلیارد دلار بسازد. شرکت‌های روسی و کره جنوبی نیز پیش از این آمادگی خود را برای شرکت در مناقصه نیروگاه‌های هسته‌ای عربستان سعودی اعلام کرده‌اند. عربستان سعودی مدعی است که قصد کاهش وابستگی به نفت را دارد. این کشور هفته پیش نیز از آغاز عملیات اکتشاف اورانیوم و توریوم خبر داد.

 صدور دستور اجرای پروژه

وبگاه شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از یک رسانه سعودی نوشت که عملیات اکتشاف و یافتن منابع اورانیوم و توریوم در منطقه «حائل» در استان حائل از سوی سازمان زمین‌شناسی این کشور با مشارکت شهرک علمی «ملک عبدا...» و شرکت ملی اتمی چین آغاز شده است.

«زهیر نواب»، رئیس سازمان زمین‌شناسی عربستان اعلام کرده که این کشور قصد استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای را ندارد. دستور اجرای این پروژه از سوی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان صادر شده است.