• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۶-۰۵-۲۳ - ۱۷:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
چگونه خرید اینترنتی مطمئنی داشته باشیم؟

خرید آنلاین فقط با چند کلیک ساده

از قدیم می‌گفتند مال خود را خوب بچسب، همسایه‌ات را دزد نکن؛ تعداد مجوزهای یک فروشگاه‌ اینترنتی هم دال بر مطمئن بودن آن نیست اما شاید هشدارهای پلیس فتا بتواند یک خرید خوب اینترنتی را تا حدود زیادی تضمین کند.

خرید آنلاین فقط با چند کلیک ساده

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، امروزه هر چند پای فروشگاه‌های اینترنتی حسابی در زندگی‌ها مردم باز شده،  کلاهبرداری‌های اینترنتی باعث شده است که مردم نتوانند به صورت کامل به نحوه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی اطمینان پیدا کنند. البته پس از سال‌ها که هزار فروشگاه اینترنتی شکل گرفت، سال گذشته متولیان امر، به فکر مجوز دادن به این فروشگاه‌ها افتادند. سال‌ها بود هر که هر چه خواست در هر سایتی فروخت؛ از قلیان و سیگار گرفته تا فروش حیوانات خانگی، از کالاهای اساسی تا لوکس. میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید: «یک نفر که فروشگاه مجازی را روی یک سایت تاسیس می‌کند، می‌تواند از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن بفروشد و روی کالایی که عرضه می‌شود.»

وی درخصوص ارزیابی در زمان اخذ مجوز می‌گوید: «صاحبان این فروشگاه‌ها به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه و نماد الکترونیکی دریافت می‌کنند. زمانی که این افراد می‌خواهند نماد بگیرند نه کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را می‌بینند و نه اینها، آنان را می‌بینند.

در فضای مجازی محاسبه کنید، با وجود نزدیک به 900 هزار واحد صنفی که در قالب فروشگاه‌های مجازی فعالیت می‌کنند، اصلا امکان ارزیابی وجود ندارد و تمام کالاهایی که الان به صورت قاچاق به فروش می‌رسد و کالاهایی که دارای نقص فنی است به وسیله یک پیک موتوری در منزل خریدار تحویل می‌شود و خریدار از قبل هزینه آن را پرداخت کرده است.»از نظر پلیس فتا مجوزدار شدن این فروشگاه‌ها نباید چیزی از هوشیاری مردم در موقع خرید اینترنتی کم کند. مردم باید غیر از بررسی صحت و سقم نماد اعتماد الکترونیکی دقت کنند که سایت فروشگاه با https:// شروع شود یا اینکه در قسمت تماس با ما در سایت، حتما آدرس و اطلاعات تماس فروشگاه را چک کنند تا امکان مراجعه حضوری برای خریدار وجود داشته باشد. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم، لگوی هوشمندی طراحی کرده است که فعالیت این فروشگاه اینترنتی را قانونی می‌کند.

موسوی، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: «اگر بخواهید یک خرید مطمئن داشته باشید، بهتر است به لگوی هوشمندی که روی سایت قرار دارد، توجه کنید. وقتی روی این لگو کلیک کنید، تمامی مشخصات فرد دارنده سایت و زمینه تخصصی‌ای  که دارای مجوز در آن زمینه است  به شما نشان داده می‌شود و شما می‌توانید با بخشی که به‌عنوان شکایت آمده است، نظرات خودتان را اعلام کنید. اما در کانال‌ها، اگر وارد بخش پروفایل کانال شوید، کد شامد برای شما در دسترس است. اگر کد شامد وجود نداشته باشد، مسلم است که نمی‌شود صددرصد به آن کانال اعتماد کرد. اما اگر کد شامد، وجود داشته باشد، شما می‌توانید روی آن کد کلیک کنید و خیلی سریع به مشخصات دارنده آن کانال دست پیدا کنید. هماهنگی بین ما و سازمان تجارت برقرار شده است. تمام سایت‌های تجاری و غیرتجاری در وزارت ارشاد ثبت می‌شوند. آنهایی که نیاز به درگاه الکترونیکی پرداخت دارند، باید به ‌این نماد رجوع کنند.»

از قدیم می‌گفتند مال خود را خوب بچسب، همسایه‌ات را دزد نکن؛ تعداد مجوزهای یک فروشگاه‌ اینترنتی هم دال بر مطمئن بودن آن نیست اما شاید هشدارهای پلیس فتا بتواند یک خرید خوب اینترنتی را تا حدود زیادی تضمین کند. مثلا اینکه خریداران باید ضمن بررسی اطلاعات محصول از گارانتی محصولات فروشگاه اینترنتی یا خدمات پس از فروش آن غافل نشوند. دریافت فاکتور خرید با مهر سربرگ شرکت هم از ملزومات هر خرید و فروشی است.

البته همه این نکات بعد از این است که شما کامپیوتر و شبکه wifi خودتان را به رمز عبور قوی مجهز کرده باشید. با این حساب هرگز نباید کامپیوترها و شبکه‌های عمومی برای انجام خرید اینترنتی استفاده شود. از این هشدارها که بگذریم، می‌شود گفت که افزایش روزافزون این فروشگاه‌ها در قالب فناوری‌های نوین و شبکه‌های جدید مجازی همواره لزوم آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی را برای انجام یک خرید واقعی و مطمئن در فضای مجازی بیش از بیش یادآوری می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها