• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۷ - ۰۰:۱۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
روایت تجمع پرشور دانشجویان در دانشگاه تهران؛

حمایت از وعده صادق در تقاطع قدس و انقلاب

یکی از دانشگاه‌هایی که اقدام به برگزاری تجمع در حمایت از پاسخ قاطع سپاه به رژیم اسرائیل کرد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود. در این اجتماع، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سر دادن شعارهای نصرمن‌الله و فتح قریب از این پاسخ حمایت کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز در حمایت از واکنش ایران، گردهمایی بزرگی را ترتیب دادند.

حمایت از وعده صادق در تقاطع قدس و انقلاب

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: خاورمیانه ساعات پایانی شنبه‌شب را با خبر خیره‌کننده حمله پهپادی ایران به رژیم‌صهیونیستی سپری کرد؛ خبری که نقطه شروع آن به 13 روز پیش برمی‌گردد که هواپیماهای اسرائیلی به کنسولگری ایران در خاک دمشق حمله کرده و چند تن از مستشاران ایرانی و سرتیپ محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران را به شهادت رساندند. بعد از گذشت کمتر از دو هفته، این حمله پهپادی، از سمت هوافضای سپاه با عنوان «وعده صادق» و با هدف تنبیه این رژیم انجام شد که صدای آژیر خطر را در مناطق النقب، حیفا، دیمونا و چند منطقه دیگر فلسطین اشغالی بلند کرد. این پاسخ نظامی کشور واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. در این گزارش واکنش‌های تشکل‌های دانشجویی و جامعه دانشگاهی در ارتباط با پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

یکی از دانشگاه‌هایی که اقدام به برگزاری تجمع در حمایت از پاسخ قاطع سپاه به رژیم اسرائیل کرد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود. در این اجتماع، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سر دادن شعارهای نصرمن‌الله و فتح قریب از این پاسخ حمایت کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه علم و صنعت نیز در حمایت از واکنش ایران، گردهمایی بزرگی را ترتیب دادند. دانشگاه تهران نیز در مزار شهدای این دانشگاه، میزبان حامیان پاسخ قاطع ایران به اسرائیل بود. در این میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز روز گذشته با حضور در کنار مسجد دانشگاه از عملیات وعده صادق حمایت کردند. پردیس علامه طباطبایی هم به صف حامیان پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی پیوستند.
البته حمایت دانشجویان تنها به پایتخت ختم نشد و در دانشگاه تبریز نیز در حمایت از تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی، تجمعی در کنار مسجد دانشگاه برگزار شد. همچنین روز گذشته در دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه فرهنگیان لرستان تجمعات مختلفی برگزار شد. دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی کازرون هم از این پاسخ قاطعانه، حمایت و تجمعی جلوی در ورودی دانشگاه ترتیب دادند.
واحدهای مختلف دانشگاه آزاد نیز حمایت خود را از این عملیات اعلام کردند. به‌طور معاونت فرهنگی واحد چهارمحال‌وبختیاری ‌با برگزاری اجتماع بزرگ دانشگاهیان که در جوار شهدای گمنام واحد برگزار شد، از این عملیات تنبیهی ایران حمایت کردند. از سوی دیگر دانشگاه آزاد واحد تربت‌حیدریه گردهمایی‌ای با عنوان تجمع دانشگاهی تا فتح قدس در حمایت از مجاهدت سربازان سپاه اسلام در پاسخ قاطع به رژیم‌صهیونیستی برگزار کرد.

باید به عبور اسرائیل از خطر قرمز جواب داده می‌شد
امیرحسین سیدرحیم‌زاده، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه در 6 ماه گذشته بعد از حماسه طوفان ‌الاقصی، اسرائیل شیطنت‌های بسیاری علیه ایران داشت، گفت: «علی‌الخصوص در اتفاق اخیر و ترور شهید زاهدی و همکارانش در کنسولگری ایران که در‌واقع رسما و در عرف بین‌الملل به‌عنوان خاک کشور قلمداد می‌شود، این شیطنت بسیار علنی بود. چنین اتفاقی به‌نوعی نشان دادن جسارت از سمت اسرائیل تلقی می‌شود. همچنین این رژیم تصور می‌کرد که می‌تواند به مهم‌ترین مناطق تحت تصرف ایران حمله کند و بعد از آن هم از دست کسی کاری بر نمی‌آید. همچنین برخی معتقد بودند این حمله، نوعی تله تنش، با طراحی اسرائیل است و یا اسرائیل می‌خواهد پای ایران را به جنگ باز کند و جبهه را گسترش دهد.»
او در همین زمینه افزود: «حقیقتی که از نظر ما یا به عبارت بهتر از نگاه جنبش عدالتخواه دانشجویی در این بین وجود دارد، این است که هر چند موافق ورود مستقیم جمهوری اسلامی به جنگ نیستیم، اما به‌نظر من خط قرمز‌هایی وجود دارد که اگر اسرائیل از این خط قرمزها عبور کند، این مجوز هم برای‌ ما وجود دارد که مستقیما جواب اسرائیل را بدهیم. حتی نیاز نیست آن را به محور مقاومت حواله دهیم، بلکه مجاز هستیم که جواب مستقیم و هم‌سطحی داشته باشیم، این اتفاق از نظر من همان اتفاق بود.»
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: «اینکه اسرائیل بخواهد مستقیما به کنسولگری ایران حمله کند و فرماندهان سپاه را به شهادت برساند، خط قرمز ماست که قطعا باید جلوی آن ایستاد و اقدامی علیه آن انجام داد. در این راستا باید بگویم که ما نامه‌ای با این مضمون، برای مقام‌معظم‌رهبری فرستادیم و خواستیم که مشخص کنند بعد از ترور شهید زاهدی و همکاران‌شان، این خط قرمز کجاست؟! خط قرمزی که ما می‌توانیم به‌صورت مستقیم، وارد مبارزه با اسرائیل شویم کجاست؟ ایشان در نماز عید فطر اشاره کردند که قطعا جواب این جنایت اسرائیل را می‌دهند.»
رحیم‌زاده گفت: «از آنجایی که منطق رهبر معظم این بود، غلطی که اسرائیل کرد و به کنسولگری ما حمله کرد؛ همان غلطی است که باید جواب آن را داد و نباید بی‌پاسخ گذاشت؛ باید عنوان کرد اتفاقی که در شب یکشنبه رخ داد و گنبد آهنین اسرائیل آماج حملاتی از پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک قرار گرفت، جواب دندان‌شکنی به‌ویژه در عرصه رسانه بود. یعنی حتی نوع کنش پیش آمده، برای پرداخت رسانه‌ای، ظریف، دقیق و فکر شده بود.»
او تصریح کرد: «در این عملیات دیدیم به‌جای اینکه از موشکی استفاده شود که تنها 13 دقیقه زمان می‌برد تا به هدف برسد، از پهپادی استفاده شد که چند ساعت در مسیر است. همین در مسیر بودن رعب و وحشت و بازدارندگی روانی را برای هدف ایجاد می‌کند. از نظر من نوع واکنشی که اتفاق افتاد به اصطلاح تمیز بود. البته باید این را هم بگویم که ما و احتمالا سران نظامی کشور هم نمی‌خواهند که جبهه جنگ جدیدی را روی اسرائیل باز کنند؛ به همین دلیل این عملیات جوابی فکر شده بود به جنایتی که از سوی اسرائیل رخ داد و قطعا اگر تکرار کنند، پاسخ‌ها هم تکرار می‌شود.»
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی خاطر‌نشان کرد: «قرار نیست که ما از پاسخ دادن دست بکشیم؛ چرا‌که پاسخ دادن به حملات نظامی اسرائیل را باید حق مشروع خودمان بدانیم. حس نمی‌کنم بعد از این اتفاق اسرائیل واکنشی نشان دهد یا جمهوری اسلامی حملات را ادامه دهد. از سمت دیگر بیانیه بایدن و حتی مکرون، نشان‌دهنده این موضوع بود که اگرچه جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند اما به‌صورت واضح می‌گویند در هیچ اقدام نظامی در حمایت از اسرائیل همکاری نخواهند کرد و مایل نیستند که جبهه جنگ گسترده شود. این موضوع به‌نظر من تحلیلی است که می‌توان از تمامی کنش‌های یک روز اخیر داشت.»
عملیات تنبیهی شنبه‌شب اقدامی برای جلوگیری از جنگ منطقه‌ای بود
علی محمولی، دبیر‌ کمیته بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور به‌ «فرهیختگان» گفت: «عملیات روز گذشته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه رژیم‌صهیونسیتی تحت عنوان وعده صادق را می‌توان مهم‌ترین عملیات نظامی رسمی در تاریخ منحوس این رژیم قلمداد کرد. در جایی که هر عملیات نظامی رسمی یک کشور علیه موجودیت این رژیم در تاریخ با شکست مواجه شده، عملیات وعده صادق که صرفا جنبه تنبیهی داشت، به‌عنوان بزرگ‌ترین عملیات پهپادی تاریخ، به تمام اهداف خود رسید.»
او افزود: «ما از ابتدا بر وجود یک کنش جدی و رسمی بازدارنده برای پایان دادن به کمپین تجاوزات اسرائیل بر منافع ایران و توقف روند ترورها تاکید داشتیم و طی چندین بیانیه در ماه‌های گذشته نیز این مورد را بیان کردیم؛ طبیعتا اکنون و با وجود حملات رسمی از خاک ایران علیه اهداف مشروع در سرزمین‌های اشغالی، حمایت کامل و قاطع خود را از این اقدام و تمام واکنش‌های محتمل و لازم آینده اعلام می‌کنیم.»
دبیر کمیته بین‌الملل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: «این عملیات تنبیهی در‌حقیقت اقدامی عاجل برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای بود؛ چرا‌که اقدام تهاجمی رژیم‌صهیونسیتی به مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق، دنباله‌ای از سری اقداماتی بود که در سایه واکنش‌های انتقامی ایران به ازای هر تهاجم که هم‌‌سطح با آن تهاجم ولی به‌صورت غیررسمی بودند، باعث می‌شد تا این رژیم روز به روز جسورانه‌تر شود. یعنی در‌صورت عدم وجود یک اقدام تنبیهی علنی و بازدارنده، امکان شروع دومینو‌‌وار درگیری‌های منطقه‌ای به محوریت ایران و تحلیل رفتن دستاوردهای مقاومت و جمهوری اسلامی وجود داشت.»
محمولی اظهار داشت: «این اقدام البته در کنار تحقیر کم‌سابقه رژیم و انهدام اهداف مطلوب نظامی به‌ویژه تخریب پایگاه نواتیم در صحرای نقب به‌عنوان مهم‌ترین مرکز نگهداری نیروی‌ هوایی رژیم، دو ماحصل بسیار مهم داشت که یکی تست سلاح با فناوری‌های نه‌چندان جدید ایران علیه مدرن‌ترین پدافند ترکیبی رژیم‌صهیونسیتی و 10 کشور غربی و دیگری بازتعریف آستانه درگیری مستقیم بین جمهوری اسلامی و رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان یک فرم جدید است.»
او درباره اهمیت دستاورد دوم این پاسخ گفت: «این مهم از آنجایی حائز اهمیت است که تبعات کاملا جدی در زمینه‌های مختلف به‌خصوص سیاسی برای همگان به‌ویژه افزایش شدید فشار بر شخص نتانیاهو و کابینه جنگ وی برای اتمام جنگ در غزه و کناره‌گیری داشته و منجر به پررنگ شدن نقش ایالات‌متحده به‌عنوان یک کنشگر محدودکننده در تنش‌ها خواهد شد.»
دبیر کمیته بین‌الملل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خاطر‌نشان کرد: «نکته قابل توجه در این عملیات، عدم‌استفاده از ظرفیت نیروهای جبهه مقاومت بود تا جایی که می‌توان چنین برداشت کرد که به آنها گفته شده باشد هیچ همراهی‌ای در حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی نداشته و صرفا تماشاگر باشند. طبیعتا در چنین شرایطی، انتظار نمی‌رود که افعال تنبیهی ایران به یک عملیات نظامی رسمی محدود شود، کما اینکه چه رژیم واکنشی علیه خاک ایران داشته باشد چه نداشته باشد، اما واقعیت آن است که به تلافی نظامی نیز بسنده نخواهد کرد. یعنی در‌نتیجه رخداد حوادث گوناگون دیگر چه در عرصه‌های سایبری و چه امنیتی و اطلاعاتی نیز غیرمترقبه نخواهد بود و شاید حتی خنثی‌سازی متداوم تهدیدات منتج از وعده صادق در عرصه‌های مختلف ضرورت داشته باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار