• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۵ - ۲۱:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابقای خمز در تراکتور ۵۰-۵۰ است؛

آژیر قرمز در تبریز

به نظر می‌رسد خمز در بازی‌های حساس و بزرگ نمی‌تواند برنده شود و به بدترین شکل ممکن از رقابت باز می‌ماند. بازی با ذوب‌آهن بهترین فرصت برای تراکتوری‌ها بود تا خود را به کورس برگردانند، اما در کمال ناباوری در مقابل حضور پرشور هواداران‌شان ۴ گل دریافت کردند و تحقیر شدند.

آژیر قرمز در تبریز

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: هنوز ۷ هفته دیگر تا پایان لیگ برتر فصل جاری باقی مانده است اما فاصله ۱۰ امتیازی تراکتور با صدر جدول برای مدیران این باشگاه پذیرفتنی نیست. چیزی که بیشتر مدیران و مسئولان این باشگاه را آزار می‌دهند شکست‌های گاهی سنگین و تحقیرآمیز تراکتور مقابل رقباست؛ چیزی که آنها دلیل اصلی آن را در ضعف تاکتیکی تیم‌شان می‌بینند و به همین دلیل فکر می‌کنند تغییر سرمربی می‌تواند راهگشا باشد.
در‌حالی‌که فصل گذشته تراکتوری‌ها به‌شدت از عملکرد خمز راضی بوده و قرارداد او را بار دیگر تمدید کردند، در فصل‌جاری اما تا این لحظه که هفته بیست‌و‌سوم را پشت‌سر گذاشتیم تعامل چندانی بین‌شان وجود نداشت. در‌واقع اختلاف‌نظر بین سرمربی تیم تراکتور و مدیران این باشگاه یکی از دلایل ناکامی تراکتوری‌هاست.
تیم تراکتور البته چندان هم ناکام نیست و در جایگاه سوم جدول قرار دارد اما عملکرد پر نوسان شاگردان خمز نظر علاقه‌مندان به این تیم را جلب نمی‌کند و مشکل دقیقا از همین نقطه آب می‌خورد.

مشکل فنی کجاست؟
بدون‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی تراکتور برای رقابت با استقلال و پرسپولیس در بالای جدول مشکلات تاکتیکی این تیم است. تراکتوری‌ها در میانه میدان مشکل داشته و به همین دلیل فشار زیادی روی مدافعان وجود دارد. از طرفی همین مشکل مانع بازیسازی شده، درنتیجه بازیکنانی که باید در فاز هجومی تیم را رو به جلو به حرکت درآورند مجبورند بار فنی این نقص را به دوش کشیده و در نتیجه از وظایف اصلی خود دور می‌مانند.
تراکتور همواره تلاش کرده برای رقابت با تیم‌های بالای جدول گل نخورد و امتیازات لازم را جمع کند. واقعیت این است که در دفاع پر اشتباه ظاهر می‌شود و همین موضوع باعث شده بازیکنان دچار اشتباهات فردی شده و در نتیجه از وظایف خود دور شوند. در بازی اخیر تراکتور مقابل ذوب‌آهن شاهد اشتباهات فردی بازیکنان و در نتیجه پذیرفتن گل‌های متعدد بودیم. این مشکل تراکتور در بازی‌های قبلی نیز مشهود بود. خیلی‌ها تفکرات سرمربی این تیم را دلیل به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی می‌دانند.
مرد اسپانیایی پیش از این مدعی بود بازیکنان اصلی مورد نظر را در اختیار ندارند و به یارگیری مدیران این باشگاه انتقاد می‌کرد، اما حالا پذیرفته که تیمش توپ لو می‌دهد اما اعتراف نمی‌کند مشکلات فنی باعث تحت فشار قرار گرفتن بازیکن شده که موجب می‌شود توپ را لو داده و تیم را در موقعیت خطر قرار می‌دهد، چیست؟ با این حال تبعات شکست سنگین مقابل ذوب‌آهن متوجه خمز است و ادامه حضور او در تمرینات بستگی به موافقت باشگاه برای ادامه همکاری با این مربی دارد. سعید مظفری‌‌زاده، مدیر ورزشی باشگاه تراکتور در مورد جلسه فنی روز گذشته که پس از تمرین ریکاوری بازیکنان برگزار شد، به «فرهیختگان» گفت: «به بررسی دلایل باخت سنگین مقابل ذوب‌آهن پرداختیم و در مورد موقعیت باشگاه تراکتور و همچنین جایگاه تیم در جدول رده‌بندی صحبت شد. فعلا برنامه ما این است که روز یکشنبه را استراحت کرده و از دوشنبه با قدرت به کارمان ادامه دهیم تا بتوانیم وضعیت خود را در جدول بهبود داده و فاصله امتیازی‌مان را با رقبای صدر جدولی کمتر کنیم.»

خمز در استند بای
زمزمه‌های برکناری پاکو خمز از مربیگری تیم تراکتور به گوش می‌رسد. شایعه شده که محمدرضا زنوزی پس از باخت ۴ بر یک تیم تراکتور مقابل ذوب‌آهن به مدیران این باشگاه اعلام کرده با این مربی تعامل کنند و عذرش را بخواهند. گویا زنوزی مدعی است نمی‌تواند همه مبلغ قرارداد خمز را یکجا به او پرداخت کند، از این رو از مدیرانش خواسته یا او را راضی به تعامل کنند و از او تخفیف بگیرند یا پرداخت مطالباتش را به تعویق انداخته و در چند قسط پرداخت کنند.
با این حال جدایی خمز به‌طور کامل مشخص نیست و مدیران این باشگاه در تلاشند تصمیمی بگیرند که به نفع باشگاه باشد، شاید بهتر است بگوییم تراکتوری‌ها منتظر پایان مراسم یادبود امروز همسر مالک باشگاه هستند تا در ادامه با حضور شخص زنوزی بهترین تصمیم را برای ۷ هفته آینده بگیرند.
از این رو مدیران باشگاه تراکتور در جلسه روز گذشته با سرمربی تیم فقط به مسائل فنی پرداختند و در مورد قطع همکاری هیچ گزینه‌ای مطرح نکردند. ظاهرا علاوه‌بر بررسی علل باخت مقابل ذوب‌آهن تنها موردی که مورد بحث قرار گرفته بود جدایی محمد نصرتی است؛ هر چند پس از خداحافظی احساسی این مربی جوان از تیم تراکتور، مسئولان این باشگاه تلاش کردند او را برگردانند، اما به‌نظر می‌رسد وی تمایلی به ادامه همکاری ندارد و با تراکتور به بن‌بست رسیده است. در جلسه روز گذشته خمز نیز خواهان بازگشت نصرتی شده اما قرار شد در‌صورتی‌که نتوانند وی را تا یکی دو روز آینده برگردانند مربی ایرانی دیگری را جانشین او کنند.
یکی دیگر از شایعاتی که درخصوص تیم تراکتور به گوش می‌رسد قربانی کردن نصرتی و ابقای خمز است. برخی شنیده‌ها از حوالی باشگاه تراکتور از جدایی قطعی نصرتی خبر می‌دهد به‌طوری که با کنار زدن این مربی که با استعفای خود رقم خورد، در‌واقع به‌نوعی قصد دارند جو ملتهب هواداران تبریز را آرام کرده و سند ابقای خمز را امضا کنند. تراکتوری‌ها به خوبی می‌دانند که این مربی در جمع هواداران به‌شدت محبوب است، از این رو برکناری خمز کار راحتی برای آنها نیست پس با وجود اینکه از عملکرد فنی و اخلاقی او چندان رضایت ندارند و مدام چالش‌هایی بین‌شان در می‌گیرند اما ترجیح می‌دهند رودرروی هواداران قرار نگیرند و فعلا کار را با همین مربی تا پایان فصل ادامه خواهند داد‌.
مظفری‌زاده در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «قرار شد برای بازگشت محمد نصرتی صحبت کنیم، از طرفی در جلسه اتفاق خاصی رخ نداد فقط به بررسی شرایط تیم پرداختیم و زمان تمرین بعدی را مشخص کردیم و به اطلاع بازیکنان رساندیم. سعی می‌کنیم تصمیماتی در باشگاه بگیریم که به نفع تیم باشد؛ چراکه در شرایط فعلی هم وضعیت بدی نداریم. طبیعی است بعد از شکست‌های پرگل شرایط کمی بحرانی شود اما تلاش شد وضعیت را مدیریت کنیم و از فردا تمرینات را آغاز می‌کنیم و پرقدرت برمی‌گردیم. جلسات فنی پس از بازی‌ها به همین دلیل است و تحت هر شرایطی و با هر نتیجه این جلسات را برگزار می‌کنیم. ما نسبت به مسائل بی‌تفاوت نیستیم و درحال بررسی هستیم اما اینکه جلسه را برای رسیدگی به وضعیت خمز برگزار کردیم، صحت ندارد.»
او مرد روزهای سخت نیست
به نظر می‌رسد خمز در بازی‌های حساس و بزرگ نمی‌تواند برنده شود و به بدترین شکل ممکن از رقابت باز می‌ماند. بازی با ذوب‌آهن بهترین فرصت برای تراکتوری‌ها بود تا خود را به کورس برگردانند، اما در کمال ناباوری در مقابل حضور پرشور هواداران‌شان ۴ گل دریافت کردند و تحقیر شدند. تراکتور در فصل‌جاری یک‌بار هم در بازی با سپاهان سه گل دریافت کرد و در هفته ششم مقابل شمس‌آذر نیز ۳ بر ۲ مقابل این حریف قزوینی شکست خورد. با این حال سرمربی اسپانیایی تراکتور فارغ از شکست‌های پرگل در بازی‌های مهم و حساس با رقیبان اصلی و مدعیان قهرمانی نیز همواره ناکام است. بازی‌های رودررو با حریفان مدعی از این جهت مهم است که طبق قانون سازمان لیگ موفقیت در بازی‌های رودررو نسبت به تفاضل گل ارجحیت دارد. با این وجود عملکرد تراکتور مقابل استقلال، پرسپولیس و سپاهان اصلا امیدوار‌کننده نیست. تراکتور در نیم‌فصل اول مقابل هر ۳ حریف شکست خورده است. آنها در دور برگشت به پرسپولیس باخته و مقابل سپاهان نیز به تساوی رسیدند اما هنوز بازی با استقلال را برگزار نکردند. نتیجه این بازی در سرنوشت قهرمان لیگ به‌شدت تعیین‌کننده است. باید دید زنوزی بعد از مراسم ختمی که برای همسرش برگزار می‌کند چه تصمیمی در مورد تراکتور و خمز می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد فردا (دوشنبه) روز سرنوشت‌سازی برای تراکتور بوده و ممکن است به جدایی خمز ختم شود. اگر تراکتوری‌ها کوتاه آمده و همچنان با این مربی ادامه دهند نتایج ۷ هفته باقی‌مانده تکلیف او را برای فصل بعد مشخص خواهد کرد. از مدیر ورزشی باشگاه تراکتور پرسیدیم که آیا مبلغ قرارداد خمز عامل ابقا او است؟ وی در این مورد به ما گفت: «در مورد مسائل مدیریتی در جلسات مدیریتی صحبت می‌شود. اگر موردی باشد یا به نتیجه‌ای برسند بدون شک اطلاع‌رسانی می‌کنیم. من تاکنون به شکل رسمی نشنیدم که مشکل برکناری خمز مبلغ قراردادش باشد، البته چنین حواشی را از این طرف و آن طرف شنیدم اما واقعیت این است که بحث ما اصلا بر سر این مسائل نیست بلکه بیشتر در پی عملکرد بهتر باشگاه هستیم. اگر زمانی به برکناری خمز رسیدیم در این مورد هم صحبت می‌کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار