• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۵ - ۰۱:۰۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ابتدا و انتهای جدول لیگ آزادگان در بلاتکلیفی؛

۸ هفته نفس‌گیر در انتظار لیگ‌یکی‌ها

با نگاهی به جدول لیگ آزادگان از جایگاه تیم‌ها اصلا تعجب نمی‌کنید؛ چراکه با اتفاقاتی که از ابتدای فصل برای تیم‌های این لیگ رخ داد، جایگاه‌شان تقریبا قابل پیش‌بینی بود. تیم‌های پایین جدول از همان هفته‌های ابتدایی از شرایط حرفه‌ای فاصله داشته و با بی‌پولی و بی‌برنامگی لیگ را آغاز کردند.

۸ هفته نفس‌گیر در انتظار لیگ‌یکی‌ها

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: با نگاهی به جدول لیگ آزادگان از جایگاه تیم‌ها اصلا تعجب نمی‌کنید؛ چراکه با اتفاقاتی که از ابتدای فصل برای تیم‌های این لیگ رخ داد، جایگاه‌شان تقریبا قابل پیش‌بینی بود. تیم‌های پایین جدول از همان هفته‌های ابتدایی از شرایط حرفه‌ای فاصله داشته و با بی‌پولی و بی‌برنامگی لیگ را آغاز کردند. در ادامه بی‌ثباتی نیز بر دیگر ناتوانی‌های آنها افزوده شد تا برای بقا، رقابت تنگاتنگی در انتهای جدول داشته باشند.
هر‌چقدر رقابت در انتهای جدول سرد، کسل‌کننده و بی‌برنامه به نظر می‌رسد رقابت لیگ‌یکی‌ها برای صعود به لیگ برتر در بالای جدول جذاب و دیدنی است. عملکرد تیم‌ها چنان غافلگیر‌کننده است که با وجود آنکه می‌دانستیم چه تیم‌هایی توان رقابت در کورس قهرمانی را دارند اما باز هم با شرایطی که در پیش گرفتند، صعود هیچ تیمی قطعی به نظر نمی‌رسد.

خیبر مدعی‌تر از همیشه
رقابت‌های این تیم به شدت جذاب و دیدنی شده است. آنها سال‌هاست که برای صعود می‌جنگند اما هر سال در هفته‌های پایانی جا مانده و چوب بی‌تجربگی خود را می‌خورند. طی فصل جاری اما آنها با مربیگری رضا مهاجری سعی کردند بر بی‌تجربگی خود غلبه کرده و با توجه به دانش این مربی و تجربه‌ای که در لیگ برتر دارند مدعی‌تر از همیشه ظاهر شوند.
این تیم که در حال حاضر صدر جدول را از آن خود کرده در بازی اخیر خود نیز دو بر یک نفت گچساران را از پیش رو برداشت تا همچنان اصلی‌ترین مدعی صعود باقی بماند. شاگردان رضا مهاجری پس از گذراندن ۲۶ هفته از رقابت‌های لیگ یک حالا با ۲۰ برد، یک مساوی و ۵ شکست ۶۱امتیازی بوده و با اختلافی ۶امتیازی فاصله خود را با رقبا بیشتر از قبل کردند. با این حال هنوز هیچ‌چیز قطعی نیست و این تیم ۸ هفته پر‌استرس دیگر برای صعود را پیش رو دارد. شاگردان مهاجری اگر بتوانند در هفته‌های باقی‌مانده امتیاز خود را افزایش داده و با بیش از ۷۱ امتیاز صعود کنند رکورد تیم ملوان را شکسته و نه‌تنها برای اولین بار به لیگ برتر صعود می‌کنند بلکه رکوردی تاریخی از خود به جا می‌گذارند. دو فصل پیش ملوان با ۷۱ امتیاز به لیگ برتر صعود کرد و رکورد قابل‌توجهی از خود به جا گذاشت که به نظر می‌رسد خیبر این رکورد را به شدت تهدید می‌کند.

چادرملو خودزنی کرد
در حالی که چادرملو را در این فصل مسابقات اصلی‌ترین گزینه صعود می‌دانستیم اما در شرایط فعلی کار برای آنها خیلی سخت شده است. این تیم که هفته‌ها صدر‌نشینی در لیگ یک را تجربه کرد حالا برای صعود راه دشواری در پیش دارد. چادرملو که فصل قبل نیز هزینه زیادی برای صعود به لیگ برتر کرده بود برای فصل جدید برنامه‌های بهتری داشت اما در حالی که همه‌چیز خوب پیش می‌رفت و اختلاف فصل قبل بین مدیرعامل و سرمربی نیز برطرف شده بود ناگهان بار دیگر حواشی اجازه نداد تا این تیم راه درست خود را پیش ببرد. چادر‌ملو حالا فجرسپاسی را در یک‌‌قدمی خود می‌بیند. آنها که تا پیش از این دیگر رقبا را خطری برای خود نمی‌دانستند حالا فجر سپاسی را با یک امتیاز کمتر در کنار خود می‌بینند و ۸ هفته باقی‌مانده می‌تواند کابوس‌‌وارترین هفته‌های پیش روی آنها باشد. این تیم با ۱۷ برد، ۴ مساوی و ۵ باخت ۵۵ امتیازی است و با تساوی‌ای که مقابل نفت مسجدسلیمان در آخرین هفته از مسابقات به دست آورد به روند سینوسی و متزلزل خود ادامه داده و جایگاهش را به شدت در جدول لیگ متزلزل کرده است.

فجر به‌دور از حاشیه
فجرسپاسی که سابقه لیگ برتر دارد با پیروزی ۳ بر صفری که مقابل شاهین بندر عامری به دست آورد خود را به یک قدمی چادرملو رساند و حالا با ۵۴ امتیاز به صعود امیدوارتر است. مهدی رجب‌زاده برگ برنده آنهاست. فجر‌ی‌ها که فصل گذشته به دلیل حواشی متعدد کادر فنی و درگیری با رقبا شانس رقابت و صعود را از خود گرفتند این فصل از حواشی فاصله گرفته و با تغییراتی که در کادر فنی ایجاد کردند روی نتایج متمرکز شدند.
رقابت تنگاتنگ آنها با تیم چادرملو از جذابیت‌های لیگ یک است تا جایی که ۸ هفته پایانی لیگ فرصت مناسبی است تا از چادرملو، این رقیب چغر خود سبقت گرفته و بار دیگر حضور در لیگ برتر را تجربه کنند. شاگردان مهدی رجب‌زاده در حال حاضر با ۱۶ برد، ۶ مساوی و ۴ باخت در جایگاه سوم قرار دارند و بوی صعود به مشام‌شان می‌رسد. هرچند هنوز برای قضاوت زود است اما شانس آنها با توجه به روندی که در پیش گرفته‌اند بسیار بالاست. در این بین می‌توان شانسی نیز برای نفت مسجدسلیمان قائل شد، چرا‌که این تیم نیز ۵۰ امتیازی است و رقیب جدی برای سه تیم بالا‌نشین جدول به حساب می‌آید. در صورت لغزش هر یک از این تیم‌ها نفت مسجدسلیمان می‌تواند خود را بالا کشیده و به سرعت برای صعود آماده شود.
آنها نیز فقط چهار باخت همچون فجر و چادرملو در کارنامه دارند اما تساوی‌های پر‌تعدادشان آنها را در رده چهارم قرار داده، در حالی که می‌توانند در ۸ هفته باقی‌مانده به یک رقیب جدی و قدرتمند تبدیل شوند.

شیب سقوط تند شد
انتهای جدول تیم‌هایی همچون شهرداری آستارا، شاهین بندر‌عامری، دریای بابل، داماش گیلان و خوشه طلایی به ترتیب در رده ۱۴ تا ۱۸ قرار دارند. با این حال سقوط خوشه طلایی با ۱۵ امتیاز جدی‌تر از سایر رقبا به نظر می‌رسد. هرچند لیگ یک در پایان فصل دو قربانی می‌دهد اما رقابت در بین ۴ تیم دیگر به شدت بالاست. خوشه طلایی از همان هفته‌های ابتدایی برای استفاده از بازیکنان خود با مشکل روبه‌رو بود. عدم ثبات در همه زمینه‌ها در این تیم مشهود به نظر می‌رسید و با توجه به روندی که مسئولان این باشگاه در پیش گرفتند حضور فعلی‌شان در انتهای جدول به عنوان اصلی‌ترین کاندید سقوط اصلا عجیب نیست.
داماش نیز شرایط بهتری را تجربه نمی‌کند؛ آنها نیز برای بقا کار بسیار سختی دارند. رقابت این تیم با یای بابل در حالی که هر دو پس از ۲۶هفته ۱۹امتیازی هستند از دیگر جذابیت‌های انتهایی جدول لیگ یک به شمار می‌رود. در انتهای جدول رقابت تنگاتنگی برای بقا شکل گرفته و فانوس به دستان از هر ترفندی برای کنار زدن رقبا و سقوط نکردن استفاده می‌کنند. همین حساسیت‌ها نیز داوری رقابت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و ۸ هفته پایانی بدون شک بسیار پرحاشیه دنبال می‌شود. به جز این سه تیم، شهرداری آستارا و شاهین بندر‌عامری نیز حاشیه امنیت ندارند؛ این دو تیم نیز هر کدام به ترتیب با ۲۳ و ۲۲ امتیاز در خطر سقوط قرار داشته و در صورت عدم نتیجه‌گیری در ۸ هفته باقی‌مانده می‌توانند جای خود را با تیم‌های قعرنشین عوض کنند. شهرداری آستارا که هفته‌هاست وضعیت خوبی ندارد با رفتن برهانی به بی‌ثبات‌ترین حالت خود رسیده است. از طرفی وضعیت پرداختی بازیکنان این تیم به شدت نامشخص است. کار برای این تیم به جایی رسیده که فعلا بازیکنان دریافت حق و حقوق خود را به بقای این تیم ترجیح می‌دهند و این موضوع می‌تواند شرایط را در ۸ هفته باقی‌مانده به شدت بحرانی کند.
هفته بیست‌وهفتم رقابت‌های لیگ یک، فردا و پس فردا برگزار می‌شود و اگر تیم‌ها نتوانند به اهداف خود نزدیک شوند رقبا به سرعت جای آنها را می‌گیرند. رقابت جدول لیگ یک به شدت نزدیک است و فاصله امتیازات تا حدی کم است که بازی‌های هر هفته می‌تواند سرنوشت تیم‌های سقوط‌کننده و یا صعود‌کننده را تغییر دهد. به هر حال لیگ یک دو قربانی می‌گیرد و دو تیم باید سقوط کنند؛ از طرفی دو تیم نیز خوش‌اقبال بوده و نتیجه زحمات‌ را با صعود به لیگ برتر می‌گیرند. در نتیجه ۸ هفته باقی‌مانده لیگ یک می‌تواند به میدان جنگی جذاب و پرهیجان تبدیل شده، تنور این رقابت‌ها را داغ‌تر از قبل کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار