• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۱ - ۱۶:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
از لوله‌کشی آب خلیج فارس تا عبور جاده؛

دو پروژه‌ عمرانی که دیوار ساسانی «بند و بست» را تخریب می‌کنند

کارشناسان از عبور لوله‌های آب خلیج فارس و یک جاده از دل  یک دیوار ساسانی خبر دادند که باعث تخریب بخشی از این دیواره خواهد شد.

دو پروژه‌ عمرانی که دیوار ساسانی «بند و بست» را تخریب می‌کنند

گفته می‌شود برای عبور لوله آب خلیج فارس تفاهم‌نامه‌ای در دوره مدیریت موید محسن‌نژاد مدیرکل سابق میراث فرهنگی فارس با مسئولان این پروژه بسته شده و حتی این لوله از شهر پاسارگاد عبور کرده است!

طرح تامین و انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، شامل تعدادی پروژه برای تامین و انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در چند مسیر به وسیله سیستمی از تأسیسات آب شیرین کن، خطوط لوله انتقال آب، ایستگاه‌های پمپاژ و نیروگاه‌های برق به ۱۷ استان دارای کمبود آب برای توسعه اقتصادی در فلات مرکزی ایران است.

مهم‌ترین پرسش اینجاست برای چنین طرح بزرگ و گسترده‌ای باید استان‌ها تصمیم بگیرند یا پژوهشگاه میراث‌فرهنگی؟! چرا داستان سدها دوباره تکرار می‌شود؟!

پژوهشگاه میراث فرهنگی رسما و قانونا باید وارد عمل شود و با وزارت نیرو و مسئولان این طرح وارد گفت و گو شود و نخست مشخص شود در هر شهر، روستا یا استانی مسیر عبور این کانال‌ها کجاست و آیا در طول این مسیرها محوطه‌های باستانی و تاریخی و بناهای تاریخی موجود است یا نه؟ اگر هست تا چند درصد امکان تغییر مسیر وجود دارد؟ و اگر احیانا تحت هیچ شرایطی امکان تغییر مسیر نیست. کاوش‌های نجات بخشی کاملی انجام شود و حتی وزات نیرو یا هر ارگان مسئول این پروژه متعهد شود که امکان‌ نجات، جابه‌جایی آثار  یا موزه آن را فراهم کند.

اکنون چگونه این اتفاق رخ داده که این طرح تا این دیواره رسیده و سپس متوقف شده است؟ کدام شورای فنی در استان بدون کسب مجوز از پژوهشگاه یا طرح موضوع در بخش حفظ بناها، محوطه‌ها و بافت‌ها دست به صدور مجوز عبور لوله از دیواره را داده است؟ این در حالی است که فقط خدا می‌داند عبور لوله تا کنون از هرمزگان به فارس و سپس اصفهان به آثار دیگری هم برخورد کرده یا نه.
 
و اما در خصوص جاده ارسنجان:
عملیات اجرایی بخشی از محور خرامه - ارسنجان - سعادت‌شهر به طول ۱۸ کیلومتر در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است.

این جاده از سمت جنوب‌شرق شهر ارسنجان شروع و سپس به سمت شمال امتداد یافته، در ادامه هم از شمال کوه عایشه عبور می‌کند.
 
در انتهای این جاده کمربندی اثری فاخر به نام «بند و بست» وجود دارد که با توجه به شواهد باستان‌شناسی متعلق به دوره ساسانی است.

بند و بست، ویرانه‌های دیواری است که دور تا دور ارسنجان را احاطه کرده  و در چند قسمت، گذرگاه‌ها را بسته و به مناطق صعب‌العبور وصل شده که دیوار در سطح دشت به صورت خاکریز و در ارتفاعات به صورت سنگچین است.

قسمت اصلی این دیوار در۵ کیلومتری جاده ارسنجان- سعادتشهر در غرب شهر ارسنجان قابل مشاهده است. این دیوار دارای طولی حدود ۴ کیلومتر به عرض بیش از ۵ متر که دو رشته کوه شمالی و جنوبی ارسنجان را به هم متصل می‌کرده است.

این دیوار پس از گذشتن از کوه سیاه در جنوب ارسنجان نیز ادامه می‌یابد و به ویرانه‌های تل‌خندقی و قلعه و قصر منوچهر که در آن‌سوی دشت بر روی ارتفاعات قرار دارد، منتهی شود.

ارتفاع دیوار در قسمت‌های مختلف متفاوت و به حدود ۲ تا ۶ متر می‌رسد. آثار به جای مانده نشان می‌دهد که در طول این دیوار، برج‌هایی نیز وجود داشته که اکنون به صورت تلی از خاک به نظر می‌رسد.

عبور جاده آسفالته ارسنجان- سعادتشهر همچنین رودخانه فصلی و جاده خاکی احداثی توسط شرکت گاز در قسمتهای مختلف، دیوار را قطع کرده است.

دیوار بند و بست در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۸۵ به شماره ۱۵۵۵۷با نام «بقایای بند بست» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

علاوه بر این با ساخت این جاده کمربندی و ساخت مسکن ملی در سمت شمال‌غرب شهر ارسنجان آثار و شواهدباستانشناسی بسیاری از بین خواهد رفت کما اینکه در حال حاضر شهرداری این شهر با ساخت مخزن آب موجب تخریب محوطه‌ای ثبت نشده در فهرست آثار ملی  شده است.

با این نفاسیر به نظر نمی رسد که هیچ استعلامی از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان یا استان گرفته شده باشد.


منبع: میراث باشی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار