• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۲۱ - ۰۰:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
تحلیل گفتمان سخنرانی‌های دانشجویان

مطالبه‌گران آرمان‌های انقلاب ۵۷

تریبون حسینیه امام خمینی امسال هم از نقدهای تند و تیز دانشجویان بی‌بهره نماند و دیدار دانشجویی رهبر انقلاب در فروردین 1403 به یک قرار به‌یادماندنی دیگر تبدیل شد. 6 دانشجو از تشکل‌های مختلف دانشجویی فرصت پیدا کردند تا نکات خود را در اختیار عالی‌ترین مسئول کشور بگذارند؛ از حرف‌هایی بگویند که در فاصله دیدار سال گذشته تاکنون در دل نگه داشته یا گوش شنوایی برای گفتن آن نیافته بودند.

مطالبه‌گران آرمان‌های انقلاب ۵۷

ابوالفضل مظاهری، دبیر گروه دانشگاه: تریبون حسینیه امام خمینی امسال هم از نقدهای تند و تیز دانشجویان بی‌بهره نماند و دیدار دانشجویی رهبر انقلاب در فروردین 1403 به یک قرار به‌یادماندنی دیگر تبدیل شد. 6 دانشجو از تشکل‌های مختلف دانشجویی فرصت پیدا کردند تا نکات خود را در اختیار عالی‌ترین مسئول کشور بگذارند؛ از حرف‌هایی بگویند که در فاصله دیدار سال گذشته تاکنون در دل نگه داشته یا گوش شنوایی برای گفتن آن نیافته بودند. برخی حرف‌ها هم مخاطب خاص خود را دارد؛ بنابراین فرصت چند دقیقه طرح بحث با رهبری، دقایق طلایی برای مجموعه‌های دانشجویی محسوب می‌شود.
6 دانشجوی حاضر در این دیدار یعنی پوریا عصار که به عنوان نماینده شورای تبیین بسیج دانشجویی صحبت کرد، حامد عبدالحسینی‌ نماینده مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد که به نوعی دانشجویان دانشگاه آزاد را نمایندگی می‌کرد به همراه محمدمهدی احمدی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، فاطمه‌سادات هوشمند میرحسینی‌ دبیر خواهران دفتر تحکیم وحدت، حسین قنواتی‌ دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و امیرحسین سیدرحیم‌زاده، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی مجموعا بیش از 8 هزار کلمه در ابتدای دیدار صحبت کردند.
«مردم»؛ کلیدواژه مشترک تشکل‌ها
امسال هم مانند سال گذشته کلمه مردم بیشتر پژواک را در سخنان نمایندگان تشکل‌ها داشت. البته علت استفاده از آن کمی متفاوت‌تر از سال گذشته بود؛ امسال اغلب سخنرانان گریزی به مساله مشارکت زدند و تقریبا همه آنها از لزوم تقویت نقش مردم در حکمرانی سخن گفتند. در یک نگاه کلی، به جز مساله مشارکت مردم، اشاره به ماجرای فلسطین در همه متن‌های دانشجویان دیده می‌شود. پرداختن به مقوله حجاب در کنار مسائل مربوط به آموزش عالی در صحبت اغلب تشکل‌ها وجود دارد. مسائل اقتصادی اگرچه غلظت توجه گذشته را ندارند اما به شکل غیرمستقیمی در جملات دانشجویان دیده می‌شود. کلمات «کشور»، «جمهوری اسلامی» دو کلمه پر تکرار دیگر دانشجویان بود که به ترتیب 56 و 28 بار از زبان آنها شنیده شد. «تحقق»، «انقلاب اسلامی»، «سیاسی»، «جامعه»، «عدالت»، «نظام»، « ایران»، «تحول» و «مشارکت» به ترتیب کلمات پر‌تکرار بعدی این دیدار محسوب می‌شود. دغدغه‌های دانشجویان درخصوص حجاب، زنان، فلسطین و دانشگاه موجب شده تا هر کدام از این کلمات 11 مرتبه در حسینیه شنیده شوند. «جمهوریت»، «حکمرانی»، «انتخابات» و «نخبگان» هم تکمیل‌کننده لیست 20 کلیدواژه پر استفاده در متن تشکل‌ها هستند که حدود 9 بار تکرار داشتند.
محور ارائه‌های دانشجویی چه بود؟
ابر‌کلمات متن سخنرانی‌های ایراد‌شده هم به شکل مناسبی محوریت مردم در صحبت‌ها را نشان می‌دهد. در متن مستقلی‌ها کلمات مردم، کشور، سیاسی، جمهوری اسلامی و مشارکت 5 کلمه پرتکرار بوده است. نماینده مجمع اسلامی هم بیشتر از مردم، مساله، فرهنگی، کار و کشور استفاده کرده و حجاب و رسانه هم دو موضوع پرتکرار متن اوست. در ارائه نماینده جنبش عدالتخواه، پس از کلمه کشور، عدالت، عرصه، مردم و انقلاب اسلامی بیش از کلمات دیگر به چشم می‌خورد. نماینده دفتر تحکیم هم که تنها سخنران خانم جلسه اخیر بود، در کنار 11 بار استفاده از «مردم»، 10 بار هم زنان را در صحبت خود تکرار کرده است. اراده، نخبگان و انتخابات سه کلمه پر‌تکرار دیگر متن تحکیمی‌هاست که در سال‌های اخیر همه دغدغه‌هایی از جنس جمهوریت و مسائل زنان داشته‌اند. در متن دبیرکل جامعه اسلامی، تحول بیش از هر کلمه دیگری خودنمایی می‌کند. نظام، جامعه، اندیشه، کشور و انقلابی 4 کلمه پرتکرار دیگر او هستند. در سخنرانی نماینده بسیج هم مردم 31 بار تکرار شدند؛ جمهوری اسلامی، کشور، ایران، طوفان الاقصی هم کلمات پر‌تکرار دیگری هستند که عصار در متن خود به آن اشاره داشته است.
40 نقد دانشجویی به مشکلات کشور
در یک نگاه کلی اگرچه کماکان انتقاد، روح حاکم بر سخنرانی نمایندگان تشکل‌هاست اما انتقادات مستقیم به دستگاه‌ها و مسئولیت‌ها به نظر کاهشی بوده است. در مجموع دانشجویان 40 مورد نقد نسبت به فضای کشور ارائه کردند. در مقابل هم 14 مورد درخواست و پیشنهاد هم از رهبری داشتند. 18 مورد انتقادات به مسائل مربوط به حکمرانی در کشور باز می‌گردد که اغلب به نحوه مواجهه با مشارکت مردم در ساحت‌های مختلف مدیریتی و تصمیم‌سازی کشور اختصاص دارد. در بین تشکل‌ها بیشترین نقد با 10 مورد به اتحادیه مستقل اختصاص دارد. کمترین دز نقد هم مربوط به ارائه جامعه اسلامی دانشجویان است که صرفا سه نقد جدی نسبت به فضای آموزشی مطرح کرد. البته جادی‌ها با 5 پیشنهاد، بیشترین ارائه راهکار را هم در این دیدار داشتند.

ابر کلمات نماینده جامعه اسلامی دانشجویان

ابر کلمات نماینده دفتر تحکیم وحدت

ابر کلمات نماینده بسیج دانشجویی

ابر کلمات نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

ابر کلمات نماینده مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد

ابر کلمات نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین