• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۱۹ - ۲۳:۴۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
کارشناس مسائل بین‌الملل:

طرف سوم سفر امیرعبداللهیان به عمان، آمریکاست

روز گذشته امیرعبداللهیان در سفری منطقه‌ای راهی عمان شد. سفری که برخی منابع اطلاع می‌دهند قرار بوده قبل از حمله رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری ایران انجام شود اما این حمله آن را به تعویق انداخته است، بنابراین نمی‌توان این سفر را بی‌ارتباط با حوادث منطقه و مذاکراتی که برای آتش‌بس در جریان است تحلیل کرد.

طرف سوم سفر امیرعبداللهیان به عمان، آمریکاست

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: روز گذشته امیرعبداللهیان در سفری منطقه‌ای راهی عمان شد. سفری که برخی منابع اطلاع می‌دهند قرار بوده قبل از حمله رژیم‌صهیونیستی به کنسولگری ایران انجام شود اما این حمله آن را به تعویق انداخته است، بنابراین نمی‌توان این سفر را بی‌ارتباط با حوادث منطقه و مذاکراتی که برای آتش‌بس در جریان است تحلیل کرد. برای بررسی اهداف سفر امیرعبداللهیان به عمان با عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

احتمالا طرف آمریکایی هم در عمان حضور دارد
عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل درمورد اهداف سفر امیرعبداللهیان به عمان اینگونه توضیح داد: «این سفر در رابطه با ایالات متحده آمریکاست و سفری با اهداف دوجانبه بین ایران و‌ عمان نمی‌تواند باشد. ممکن است طرف آمریکایی ‌هم در عمان باشد تا گفت‌وگوهایی را به صورت با‌واسطه یا بی‌واسطه صورت دهد البته بعید می‌دانم بی‌واسطه و‌ مستقیم باشد. همچنین ممکن است وزیر امورخارجه پیامی را برای تحویل به طرف آمریکایی برده باشد. پس از اقدامی که اسرائیل علیه کنسولگری ایران انجام داد گفت‌وگوهایی بین دو طرف شکل گرفته است. این تبادل پیام‌ها بعضی‌ وقت‌ها ضرورت دارد تا در نهایت به گفت‌وگو‌هایی منجر شود. به نظر من هرچه باشد اوضاع را متشنج نمی‌کند. شاید قدم‌هایی برداشته شود در رابطه با ایجاد آرامش نسبی. بخشی در رابطه با حرکت ناشایست اسرائیل است و‌ بخشی نیز ممکن است در رابطه با مذاکرات رفع تحریم بین ایران و آمریکا باشد که به خاطر جنگ غزه تا حدی سست شد.
ممکن است بخواهند دوباره ادامه پیدا کند. من تصور نمی‌کنم این سفر برای اقناع حماس به پذیرش توافق آتش‌بس باشد. اگر چنین چیزی باشد نیازی نیست تا وزیرخارجه به عمان برود. عمانی‌ها و قطری‌ها می‌توانستند جور دیگری پیام بفرستند و ایران را دعوت به کمک برای حصول آتش‌بس کنند.
لذا من فکر می‌کنم موضوعات مورد گفت‌وگو‌ بیشتر در‌مورد خود ایران و آمریکا است. مساله غزه نیاز نیست در عمان دنبال شود، اگر هم نیاز به پیگیری باشد قطر مرجع پیگیری آن است چون قطر و مصر محور مذاکراتند. لذا عمان خیلی در این قضایا دخالت نمی‌کند.»
مواجهه غیر‌سخت ایران و آمریکا باب مذاکرات هسته‌ای را نبست
فرجی‌راد همچنین معتقد است که میزان تنش بین ایران و آمریکا به حدی نبوده است که حتی باب مذاکرات هسته‌ای بسته شود. او در این‌باره می‌گوید: «بله به نظرم این‌طور است. در طی اتفاقات رخ‌داده در جنگ غزه و حتی پس از حمله به کنسولگری هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا خود را کنترل کرده و خیلی به هم حمله نکردند. آمریکایی‌ها چندین بار پیام دادند که اصلا در این قضیه نبوده و‌ حمله به کنسولگری را تایید نمی‌کنند، هر‌چند که آمریکا خیلی کم اتفاق افتاده که بخواهد اسرائیل را مستقیما محکوم کند. در شورای امنیت سازمان ملل هم علیهش رای نمی‌دهد اما در این رابطه پیام‌هایی صادر شد که در این جریان حضور ندارند. ایرانی‌ها نیز به نوعی پذیرفتند که آمریکا در این قائله حضور ندارد و خیلی مساله را داغ نکردند. این موارد زمینه را برای آغاز گفت‌وگو‌ها کمی تلطیف می‌کند چه در رابطه با موضوع خاص این هفته و چه در‌مورد موضوعاتی که در گذشته مطرح بود و جنگ غزه آن را کند کرد.» او درمورد اینکه این موضوع چگونه با تحریم‌های چند روز اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا قابل جمع است توضیح می‌دهد: «این یک فرمول ثابت در تقابل با ایران است تا زمانی که به یک توافق برسند و امتیازاتی کسب کنند. آمریکایی‌ها تا یک توافق انجام نشود به این اقدامات ادامه می‌دهند.»

مذاکرات در‌مورد یک موضوع خاص را نمی‌شود منطقه‌ای نامید
فرجی‌راد در مورد اینکه آیا مذاکرات احتمالی همزمان بر سر ماجرای کنسولگری و رفع تحریم ابهام گره خوردن مسائل منطقه‌ای به هسته‌ای که خط قرمز ایران بوده است را به‌وجود می‌آورد یا نه، پاسخ می‌دهد: «بحث منطقه‌ای فرق می‌کند با بررسی یک حادثه. وقتی صحبت از منطقه می‌کنیم یعنی ایران و آمریکا جلساتی در مورد مساله عراق، سوریه، خلیج فارس و یا طالبان داشته باشند. اما سفر عمان در‌مورد این موضوعات نبوده و لذا عنوان منطقه‌ای به آن اطلاق نمی‌شود یا در مورد حمله به کنسولگری است و یا به ازسر‌گیری مذاکرات. پیش از این تبادل‌هایی از طریق سفارت سوئیس آغاز شد و حالا این تبادل پیام‌ها تبدیل به مذاکرات شده است.»

پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی برنامه‌ریزی شده است
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در‌مورد اینکه آیا رسیدن به یک آتش‌بس احتمالی پاسخ ایران به اقدام رژیم‌صهیونیستی را کم‌رمق‌تر می‌کند یا نه، معتقد است که چندین گزینه تقابلی از پیش ‌برنامه‌ریزی شده و در فرصت مناسب گزینه مناسب اجرایی می‌شود. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «واکنش ایران راه‌های مختلف دارد و ممکن است از طریق نیروهای مقاومت یا مسیرهای دیگر اجرایی شود. من تصور نمی‌کنم که افراد زیادی بدانند که در شورای عالی امنیت ملی گرفته شده است.‌ مقامات ما که در شورای عالی امنیت ملی نیستند گاهی اظهاراتی مطرح می‌کنند که آن نیز اطلاعات دقیقی از پاسخ ایران نیست و صرفا تحلیل‌ آنهاست. یک فرصتی باید ایجاد شود تا تصمیم اتخاذ‌شده اجرایی شود. چندین پارامتر در نظر گرفته می‌شود تا اگر فرصت اول محقق نشد دومین فرصت به کار گرفته شود تا کشور حداقل تنش را داشته باشد. هم ایران و هم آمریکا به دنبال گسترش درگیری در منطقه نیستند. درست است که کنسولگری ایران مورد‌هدف قرار گرفته است اما ایران با تیزبینی باید از این فرصت برای مذاکره استفاده کند تا بازدارندگی ایجاد کند. تاکنون چندبار ایلات در اسرائیل مورد‌هدف قرار گرفته است. ممکن است چندین پهپاد برای حمله به رژیم‌صهیونیستی به کار گرفته شوند یا حوثی‌ها عملیات کنند و یا خود ایران در منطقه‌ای وارد عمل شود. تصمیمات گرفته شده است که ایران در چه نقطه و در چه برهه زمانی واکنش نشان دهد. هر پاسخ به اقتضای زمانی و ‌مکانی خود بستگی دارد که کسی جز اعضای شورای عالی امنیت ملی آن را نمی‌داند و در زمان مناسب با هماهنگی با مرجع بالادستی اتخاذ و اجرایی می‌شود.»

ایران وارد درگیری مستقیم با اسرائیل نمی‌شود
فرجی‌راد چگونگی پاسخ ایران به رژیم‌صهیونیستی را اینگونه توضیح می‌دهد: «من معتقدم ایران پاسخ را پیش‌تر داده است. واقعیت این است که در ۷ اکتبر اتفاقی افتاد، ایران اعلام کرد اطلاعی نداشته و آمریکایی‌ها نیز برای اینکه تشنج علیه اسرائیل در منطقه بیشتر نشود اعلام کردند ایرانی‌ها اطلاعی نداشتند اما همه می‌دانند که ایران کمک‌کننده اصلی به جبهه مقاومت است. اگر ایران در معادله نبود حماس و جهاد اسلامی هم وجود نداشتند. ۷ اکتبر اتفاق بسیار سنگینی بود که بعد از جنگ ۱۹۶۷ برای اسرائیل رخ داد. اسرائیل بعد از ۱۹۶۷ ضربه‌ای که خورد را جبران کرد اما الان فقط غیر‌نظامیان را کشته و دستاوردی نداشته است. باید این واقعیت را در نظر بگیریم که بر اساس خود اسرائیلی‌ها نقش اصلی را ایران دارد. بعد از ۷ اکتبر توازن قوایی به نفع ایران و‌ جبهه مقاومت به‌وجود آمد که ده‌ها حمله رژیم‌صهیونیستی به مواضع سوریه و ‌حزب‌الله نتوانسته تغییری در آن ایجاد کند. اسرائیل با حملات اینچنینی به کنسولگری ایران در سوریه می‌خواهد کفه ترازو را برابر کند اما معتقدم ایران وارد درگیری مستقیم نخواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول: 

رادیکال‌ها علیه رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی

درباره متن انتخاباتی خاتمی و اصلاح‌طلبان میانه‌رو؛

خاتمی در نهایت فایده‌گرایانه تصمیم میگیرد

دنیا علیه خیمه‌سوز‌ها؛

همه چشم‌ها رو به رفح است

نعیمه موحد، دبیر سایت فرهیختگان آنلاین:

همیشه شعبون یه بار هم رمضون!

زهرا میرزایی، دکتری حقوق زن در اسلام:

مخالف حضور زنان در هر جایی

سارا مسعودی، دانشجوی دکتری رسانه:

می‌شود امید داشت!

سیده‌فریضه سیدی‌کیانور، دکتری مدیریت ورزشی:

یک رای، یک نور

حاشیه‌‌ی تبریک روز ملی خلیج‌فارس؛

شوآف با استقلال و پرسپولیس ممنوع!

شریف لکزایی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پاسخ مقتدرانه به یک چالش تمدنی

در پی عملیات ایران علیه اسرائیل؛

آتش‌بس غیر‌رسمی در غزه امضا شد

ما قصه غدیر را شادمانه می‌گوییم؛

اگرچه می‌دانیم عاشورایی در راه است

تحلیل حقوقی پیشنهاد حذف ساکنان خارج از کشور از واجدان شرایط؛

راه‌حل در جای دیگر است

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز:

ضربه ستیزه‌گرها به جمهوریت

صحنه‌هایی که در اختتامیه «فجر» آفریده شد؛

کلاس درس رایگان خانم‌های بازیگر برای فعالان حوزه خانواده

عطیه همتی، دبیرگروه نقد روز:

چرخش دوربین از میدان آزادی به روستا

نگاهی به فیلم «بی‌بدن» و روایت متفاوت آن از دوگانه کلیشه‌ای قصاص و بخشش

وقتی جنجال قاتل می‌شود

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس:

بازسازی از مسیر عدالت یا فوتبال؟

تاملی در میزان انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی نظام؛

برنامه هفتم؛ آنچه هست و آنچه باید باشد

«عادی بودن» برای عامه مردم تعریفی دارد؛

پیامدهای سیاسی یک روایت عادی

حمیدرضا مقدم‌فر عنوان کرد؛

دشمن حضور مردم پای صندوق رای را هدف گرفته

یکی از بخش‌های مهم دستگاه اطلاعاتی، بخش فرهنگی و علمی است؛

22 اصل مهم برای دستگاه‌های نظارتی در عرصه فرهنگی و علمی  

دستگاه‌های مسئول در امنیت سایبری ضعیف عمل می‌کنند؛

صیانت از ابرداده‌ها؛ ماموریت فراموش‌شده

چقدر سخت است بزرگ کردن یک انسان. آیا می‌توانم!؛

تعالی هویت زن در گرو تکریم خود

حاشیه‌نگاری دیدار رهبر انقلاب با اقشار مختلف زنان؛

باز هم پشت‌مان درآمدید

در ارتباط با خرید و اجاره مسکن برای دهک‌های درآمدی متوسط و پایین؛

تجربه تامین مالی ساخت مسکن در کره‌جنوبی

به بهانه سالروز تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی!

دکتر طهرانچی درباره تفتیش عقاید در هاروارد، پنسیلوانیا و...

محاکمه دانشگاه توسط دیکتاتورهای اتوکشیده

آلودگی هوا یک معضل جدی برای سلامت شهروندان؛

لطفا با ماسک مطالعه شود

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن؛

تامین مسکن کشور با مشارکت عموم مردم

مصطفی غفاری، دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق(ع):

خط قرمز‌های سیاسی نباید مبهم باشد

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار