• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۱۸ - ۲۱:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اگر اعتبارات مالی لازم به‌موقع تامین شود

ورزشگاه آزادی با گنجایش کامل برای فصل جدید

ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی که حدود حدود پنج دهه از تاسیس آن می‌گذرد این روزها برای بازسازی مورد توجه مسئولان ورزش کشور قرار گرفته است. ورزشگاهی که البته با صندلی‌گذاری ظرفیت آن تا حدود 80 هزار نفر کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر فعلا با ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی در دست اقدام حالا ظرفیت آن این روزها نسبت به روزهای نخستین ساختش به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است.

ورزشگاه آزادی با گنجایش کامل برای فصل جدید

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی که حدود حدود پنج دهه از تاسیس آن می‌گذرد این روزها برای بازسازی مورد توجه مسئولان ورزش کشور قرار گرفته است. ورزشگاهی که البته با صندلی‌گذاری ظرفیت آن تا حدود 80 هزار نفر کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر فعلا با ساخت‌وساز و مقاوم‌سازی در دست اقدام حالا ظرفیت آن این روزها نسبت به روزهای نخستین ساختش به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده است. حال اینکه چه زمانی دوباره گنجایش این ورزشگاه با سیستم و شکل جدید صندلی‌هایی که قرار است نصب شوند، کامل می‌شود سوالی است که برای شنیدن پاسخ آن باید فعلا منتظر تصمیم مسئولان امر برای تامین بودجه باقی باشیم. این در حالی است که در بخش چمن هم، این ورزشگاه سال گذشته به دلیل حجم بالای برگزاری مسابقات و برنامه فشرده‌ای که وجود داشت، تا مرز نابودی پیش رفته اما در حال حاضر با توجه با اقدامات ترمیمی که در این مدت اخیر انجام شده این‌طور شنیده می‌شود که چمن مجموعه ورزشی آزادی در شرایط مناسبی قرار داشته و خبری برای اصلاح و بازسازی سیستم چمن از زیرساخت آن فعلا وجود نخواهد داشت. همه اینها در حالی است که دولت درصدد احداث ورزشگاهی جدید و بزرگ در حومه شهر تهران است. حال اینکه در این بخش‌ها با جزئیات بیشتر قرار است چه اتفاقاتی بیفتد که دوباره مجموعه ورزشی آزادی که یک سرمایه ملی به شمار می‌رود تکمیل شده و دوباره با تمامی گنجایش و در بهترین شرایط محیطی، میزبان هواداران فوتبال باشد، این موارد سوژه گزارش «فرهیختگان» است که در ادامه آن را می‌خوانید.

تامین بودجه در دستور کار
وزیر ورزش و جوانان بهمن‌ماه گذشته حسین طلا را به‌عنوان مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی منصوب کرد تا مهیار عسگریان که دورانی جنجالی را در این شرکت سپری کرده بود رفتنی شود. این در حالی است که از آغاز دوران کاری طلا اگر چه زمان زیادی سپری نشده اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بودجه جدیدی برای مقاوم‌سازی و بازسازی ورزشگاه آزادی تامین شده که با اختصاص آن به این امر، فاز جدید پروژه بازسازی که اختصاص به نصب صندلی‌ها خواهد بود، آغاز خواهد شد. همچنین در این مدت گروه‌های مختلف فنی از شرکت توسعه و تجهیز ورزشگاه آزادی را مورد بازدید قرار داده‌اند که این احتمالا می‌تواند به نشانه حساسیت تیم مدیریتی جدید برای تکمیل ورزشگاه آزادی تعبیر شود.

صندلی‌ها چه زمانی نصب می‌شود؟
همان‌طور که اشاره شد فاز جدید اجرایی برای تکمیل ورزشگاه آزادی منوط به آن است که بودجه تخصیصی برای این امر به پیمانکار پرداخت شده تا کار صندلی‌گذاری هرچه سریع‌تر آغاز شود. حال اینکه این موضوع چقدر زمان می‌برد و اینکه ورزشگاه آزادی با گنجایش کامل برای فصل جدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ جواب این است که از تامین واقعی بودجه و پرداخت آن به پیمانکار حدود سه تا چهار ماه این امر به طول خواهد انجامید. بنابراین به نظر می‌رسد اگر وضعیت روال باشد و بودجه تخصیصی برسد، احتمالا می‌توان انتظار آن را داشت که برای شروع فصل جدید، ورزشگاه آزادی با گنجایش کامل و رنگ و لعابی جدید میزبان هواداران فوتبال باشد. در واقع همه کارها در گروی اعتبار جدید هستند تا فاز جدید برای بازسازی آزادی آغاز شود.

فاز بعدی بازسازی؟
با اتمام مقاوم‌سازی ضلع شرقی آزادی و همچنین صندلی‌گذاری ورزشگاه، این سوال پیش می‌آید که آیا سایر بخش‌ها از جمله قسمت غربی هم مورد بازسازی و مقاوم‌سازی قرار می‌گیرند که شنیده‌ها حکایت از آن دارند که در صورت تامین بودجه جدید و سیاستگذاری مسئولان، این امر صورت خواهد گرفت اما فعلا مقاوم‌سازی پایه‌ها و تکمیل صندلی‌ها به‌عنوان اولویت و دغدغه اصلی مطرح شده است. در فاز فعلی بازسازی سیستم فاضلاب و صوتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طراحی آزادی تغییر می‌کند؟
ابهام بعدی درباره شکل و شمایل و ترکیب رنگی صندلی‌های جدید آزادی هست و اینکه آیا تمامی صندلی‌ها در راستای این سیاست تغییر خواهند کرد؟ پاسخ به این سوال اما طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» به سیاست‌ها و تصمیمات شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مربوط می‌شود و درنهایت با توجه به نحوه و مقدار بودجه تخصیصی مدیران این شرکت این موضوع تعیین‌تکلیف خواهد شد.

تغییرات اساسی VIP آزادی
اما با بازسازی ورزشگاه آزادی نیز قرار است VIP این ورزشگاه هم دگرگون شده و تغییرات اساسی در آن شکل بگیرد. در این خصوص شنیده‌های «فرهیختگان» حکایت از آن دارد که تعداد صندلی‌های این بخش افزایش پیدا کرده و از صندلی‌های ویژه و خاص برای آن استفاده خواهد شد. قرار است بخشی از جایگاهCIP یک ورزشگاه آزادی نیز بخشی باشد که به VIP اضافه می‌شود. این امر باعث خواهد شد تا ظرفیت ورزشگاه از ظرفیت فعلی نیز کمتر شود.

از چمن آزادی چه خبر؟
چمن آزادی همچنان روزهای پرفراز و نشیبی را سپری می‌کند. به این شکل که با وجود آن که در روزهای گرم تابستان گذشته به زردی گراییده و تا مرز نابودی پیش رفته بود؛ با توجه به جنس و ماهیت آن با نزدیک شدن به سرمای هوا دوباره وضعیت بهتری پیدا کرده تا جایی که امروز وضعیت چمن آزادی از سوی مسئولان امر بسیار مطلوب گزارش شده است.
حال اینکه چمن آزادی چه مشکلاتی دارد و آیا این مشکلات مرتفع شده است یا خیر این موضوع در بخش نخست باید گفت از نظر بحران آب گویا وضعیت پایدار و مناسبی ایجاد شده تا از این نظر برای چمن تهدید جدید دیگری وجود نداشته باشد. از سوی دیگر مشکل سموم برای مبارزه با آفات چمن هنوز وجود داشته و به نظر می‌رسد در این زمینه باید راهکار دیگری را مورد بررسی قرار داد. در این زمینه شنیده می‌شود بعضا سموم تقلبی در گذشته آسیب‌هایی را به چمن زده که البته این مشکل هنوز هم حل نشده است.

چمن آزادی چه زمانی تغییر می‌کند؟
همچنین از «بانک چمن» ورزشگاه آزادی که به مقدار یک هکتار چمن آماده در آن وجود دارد هم اخبار خوشایندی به گوش می‌رسد مبنی‌بر اینکه چمن مناسب و کافی حتی به اندازه تعویض تمامی چمن فعلی وجود داشته و می‌توان قسمت‌های نامناسب را به صورت رولی مورد تعویض قرار داد اما اینکه آیا زیرساخت چمن که اصل داستان است مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گیرد یا خیر به نظر نمی‌رسد با توجه به برنامه‌های فشرده فوتبال ایران در برهه‌های زمانی مختلف زمانبر بودن ماجرای تغییر زیرساخت چمن و همچنین نداشتن ورزشگاه جایگزین از یک سو و از سوی دیگر با بهتر شدن وضعیت فعلی چمن آزادی و پایدار شدن وضعیت، فعلا تا مدت‌ها در دستور کار قرار گرفته و احتمالا تا زمان احداث ورزشگاه جدید متوقف خواهد شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک