• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۳-۰۱-۱۸ - ۲۰:۱۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سوال روز در دنیای رمزارزها؛

آیا ای‌تی‌اف‌ها باعث کاهش رشد صعودی بالقوه هاوینگ شدند؟

جریان‌های بسیار قوی‌تر از حد انتظار به صندوق‌های نقدی قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین (ای‌تی‌اف) قبلا باعث نگرانی‌هایی در مورد شوک عرضه در بازار بیت‌کوین شده است که به‌طور بالقوه برخی تاثیرات نصف شدن را از بین می‌برد.

آیا ای‌تی‌اف‌ها باعث کاهش رشد صعودی بالقوه هاوینگ شدند؟

هومن جعفری، مترجم: جریان‌های بسیار قوی‌تر از حد انتظار به صندوق‌های نقدی قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین (ای‌تی‌اف) قبلا باعث نگرانی‌هایی در مورد شوک عرضه در بازار بیت‌کوین شده است که به‌طور بالقوه برخی تاثیرات نصف شدن را از بین می‌برد.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نصف شدن بیت‌کوین در آینده ممکن است تاثیر زیادی بر قیمت بیت‌کوین نداشته باشد که در چرخه‌های قبلی مشاهده شد. این امر به این دلیل است که صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ای‌تی‌اف) درحال‌حاضر بیت‌کوین را به بالاترین حد خود با افزایش فشار بر عرضه رسانده‌اند.
با وجود این، اثرات بلندمدت هم بر قیمت بیت‌کوین و هم بر جریان‌های متعاقب آن به ‌ای‌تی‌اف‌ها مثبت خواهد بود.
نصف شدن بیت‌کوین (BTC)- که اغلب به‌عنوان یک کاتالیزور صعودی برای قیمت در نظر گرفته می‌شود- ممکن است به لطف تایید صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ای‌تی‌اف) آنقدر که بازار فکر می‌کند مثبت نباشد.
چرخه هاوینگ که هر چهارسال یک‌بار اتفاق می‌افتد، رشد عرضه بیت‌کوین را به نصف کاهش می‌دهد و از نظر تاریخی باعث فشار صعودی بر قیمت بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال می‌شود. چرخه‌های نصف شدن قبلی، بیت‌کوین را به بالاترین حد خود رساند و این بار تقاضای قوی از سوی ‌ای‌تی‌اف نقطه‌ای ممکن است سوخت بیشتری به رالی اضافه کند.
برایان دیکسون، مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری ارزدیجیتال گفت: «اگر به‌طور کلی از زمان راه اندازی‌ای‌تی‌اف‌ها به تقاضا نگاه کنیم، شوک عرضه فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده است. هنگامی که نصف شدن اتفاق می‌افتد و عرضه بیشتر کاهش می‌یابد، منطقی است که فکر کنیم قیمت افزایش می‌یابد.»
در ظاهر ممکن است چنین باشد، زیرا تقاضا از صندوق‌ها به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از 900 بیت کوین جدیدی است که روزانه استخراج می‌شود و زمانی که این عرضه به نصف کاهش یابد، ممکن است کشش بیشتری بر قیمت‌ها ایجاد کند.
با این حال ممکن است این بار به همین شکل اجرا نشود.
قیمت بیت‌کوین از 11 ژانویه، زمانی که معاملات نقدی ‌ای‌تی‌اف در ایالات‌متحده آغاز شد، 46 درصد افزایش یافته بود، تقاضا از این صندوق‌ها به‌قدری قوی بوده که قیمت دارایی دیجیتال به بالاترین حد خود رسیده است. هجوم خرید بیت‌کوین اما ممکن است بازار در تبلیغات تبلیغاتی کمی جلوتر رفته باشد.
دیوید لاانت، رئیس تحقیقات شرکت فالکون ایکس با تایید این نگرانی گفت: «این اولین‌باری است که بیت‌کوین قبل از نصف شدن بالاترین رکورد خود را شکست، بنابراین کمی این نگرانی وجود دارد که‌ای تی اف‌ها تقاضا را به سمت جلو کشیده‌اند و شاید ما کمی در جایی که هستیم معطل شویم.»
آنتونی اندرسون، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پارام لبز و کیاورس این احساس را تکرار کرد. ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین با خرید گسترده بیت‌کوین از ابتدای سال، از تاثیر هاوینگ بر عرضه جلوگیری کردند. به گفته جیمز سیفارت، تحلیلگر‌ ای‌تی‌اف بلومبرگ همچنین نصف شدن ممکن است به‌دلیل تقاضای شدید سرمایه‌گذاران، حداقل در کوتاه‌مدت، بر جریان ‌ای‌تی‌اف نیز تاثیری نداشته باشد.
ما می‌دانیم بسیاری از ماینرها از میزهای OTC یا خارج از بورس برای تخلیه بیت کوین خود استفاده می‌کنند و صادرکنندگان ‌ای‌تی‌اف نیز از همین میزها برای به‌دست آوردن بیت‌کوین خود با ورود جریان‌ها به صندوق استفاده می‌کنند.
بنابراین از نظر تئوری نصف شدن احتمالی فروش بیت‌کوین استخراج‌کننده می‌تواند به این معنی باشد که جریان‌های ورودی ‌ای‌تی‌اف تاثیر بیشتری خواهد داشت. در بازار پایه، اما در چند ماه گذشته، ورودی ‌ای‌تی‌اف بسیار فراتر از آنچه استخراج‌کنندگان از عملیات ارائه می‌کردند، بوده است.
سیفارت افزود: «بنابراین اگر تاثیری داشته باشد، از نظر من بعید است که تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.»
این بدان معنا نیست که نصف شدن کاتالیزور قابل‌توجهی برای بیت‌کوین نخواهد بود و ‌ای‌تی‌اف در بلندمدت جریان دارد. به هر حال، به‌نظر می‌رسد موفقیت ‌ای‌تی‌اف‌ها با قیمت بیت‌کوین و برعکس ارتباط نزدیکی دارد. نصف شدن ممکن است حتی جذابیت بیت‌کوین را به‌عنوان یک طبقه دارایی برای سرمایه‌گذاران نهادی برجسته کند. باب ایاکینو، یکی از بنیانگذاران شرکت تحلیلی شرکت شرکای تجاری پث، گفت: «من فکر می‌کنم نصف شدن یکی از بهترین چیزها برای بیت‌کوین از زمان راه‌اندازی ‌ای‌تی‌اف‌ها خواهد بود. در هسته آن مکانیسم حفاظت از تورم است و تورم درحال افزایش است.»
درواقع هیاهو در مورد نصف کردن ممکن است به بیت‌کوین کمک کند تا آن را در مقابل بسیاری از سرمایه‌گذارانی قرار دهد که به‌دنبال دارایی‌های جایگزین برای محافظت دربرابر نوسانات کلان جهانی هستند.
لاانت با اشاره به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران شروع به توجه بیشتر به نحوه محافظت از سبد سهام خود دربرابر هرگونه تغییر قابل‌توجه در جهان کرده‌اند، گفت: «این [نصف کردن] در زمانی اتفاق می‌افتد که مردم تا حدودی نسبت به خطری که بیت‌کوین دربرابر آن محافظت می‌کند، تردید دارند. اقتصاد و داشتن ‌ای‌تی‌اف نقطه‌ای و طبقه دارایی با کاهش عرضه برای جریان ‌ای‌تی‌اف مثبت خواهد بود.»
سیفارت گفت: «این کمبود عرضه همچنین ممکن است منجر به تاثیر طولانی مدت بر جریان ‌ای‌تی‌اف شود، زیرا بر «عرضه نهایی تا ابد» بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد.»
وی افزود اگرچه تاثیر عرضه حاشیه‌ای از ورودی‌های ‌ای‌تی‌اف در سه‌ماه اول بسیار بیشتر از نصف شدن بوده است، کاهش عرضه بیت‌کوین «دائمی است و تا ابد ادامه می‌یابد.»
اندرسون گفت: «درهرصورت، بازار ممکن است نیاز داشته باشد برای معاملات کوتاه‌مدت بی‌ثبات برای بیت‌کوین و شاید برای جریان‌ ای‌تی‌اف پس از نصف شدن آماده شود و خاطرنشان کرد که در بلندمدت جریان خالص برای وجوه باید در حد مشخصی باشد. سرعت مشابهی که درحال حاضر مشاهده می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار